کد خبر 674472
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷

در حالی که سازمان سرمایه‌گذاری خارجی (زیرمجموعه وزارت اقتصاد) متصدی محاسبه و اعلام رقم سرمایه‌گذاری خارجی است، اما در دولت یازدهم نسبت به اعلام آمار واقعی جذب سرمایه‌گذاری خارجی خودداری می‌کند.

سرویس اقتصاد مشرق- پس از آن که مسئولان دولتی در هفته‌های اخیر با اعلام آمار و ارقام عجیب از رشد اقتصادی، جامعه را بهت و حیرت مواجه ساختند، اینک نوبت آمار سرمایه‌گذاری خارجی است که مورد دستکاری قرار گیرد.

در حالی که سازمان سرمایه‌گذاری خارجی (زیرمجموعه وزارت اقتصاد) متصدی محاسبه و اعلام رقم سرمایه‌گذاری خارجی است، اما در دولت یازدهم نسبت به اعلام آمار واقعی جذب سرمایه‌گذاری خارجی خودداری می‌کند.

هم‌زمان با سکوت سازمان سرمایه گذاری خارجی، سه‌شنبه دو مسئول اقتصادی دولت آمارهایی از رقم جذب سرمایه‌گذاری خارجی دادند.

* نوبخت:‌ 17 میلیارد دلار

بنابر گزارش ایرنا، سخنگوی دولت در نشست خبری سه‌شنبه در مجلس گفت: بر اساس گزارشی که از سازمان سرمایه گذاری خارجی دریافت شده نحوه سرمایه گذاری خارجی با روندی که از مهرماه سال 92 یعنی شروع کار دولت تا اول دی ماه سال 94(به دلیل اجرایی شدن برجام) برای 108 طرح تولیدی 5 میلیارد و 211 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی صورت گرفت.

وی ادامه داد: از اول دی ماه سال گذشته تا اول دی ماه امسال برای 113 طرح بالغ بر 11 میلیارد و 802 میلیون دلار سرمایه گذاری انجام شد.

بنابراین مطابق اظهارات نوبخت، رقم سرمایه‌گذاری خارجی در دولت یازدهم 17 میلیارد دلار بوده است.

این در حالی است که محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت دولت یازدهم در روز سه‌شنبه آمار سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت در دولت یازدهم را 8.5 میلیارد دلار اعلام کرد.

در صورت صحت اظهارات نوبخت درباره جذب 11.8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در یک سال اخیر و پس از برجام، باید گفت این رقم به معنای جذب معادل ریالی بیش از 40 هزار میلیارد تومان سرمایه خارجی در این مدت است که مبلغ بسیار عظیمی محسوب می‌شود که برای درک آن به مقایسه‌های زیر باید توجه کرد:

- رقم 40 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خارجی، بیش از کل بودجه عمرانی امسال است که پیش‌بینی می‌شود در بهترین حالت به 30 هزار میلیارد تومان برسد. جالب است که دولت در 7 ماه نخست امسال فقط 12.5 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی تخصیص داده است. یعنی با رقم 40 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خارجی، باید رونقی بی‌سابقه در اقتصاد کشور ایجاد می‌شد.

- 40 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خارجی سه برابر کل وام‌هایی است که دولت یازدهم مدعی است در سال جاری با اجرای طرح خروج از رکود به بیش از 10 هزار واحد صنعتی پرداخت کرده و آنها را از رکود خارج کرده است. بنابراین در صورت صحت جذب این رقم سرمایه‌گذاری خارجی، طبیعتا باید این پول به بخش صنعت کشور تزریق شده و 30-20 هزار واحد صنعتی دیگر را هم از رکود خارج کرده بود.

- 40 هزار میلیارد تومان فوق از کل یارانه نقدی که دولت در 12 ماه به 77 میلیون شهروند  ایرانی پرداخت می‌کند هم بیشتر است.

- 40 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خارجی، حدود 10 هزار میلیارد تومان از درآمد نفتی 30 هزار میلیارد تومانی که دولت یازدهم در هفت ماه امسال در بودجه خرج کرده بیشتر است.

- اگر مطابق محاسبات انجام‌شده در سال‌های اخیر،‌هزینه ایجاد هر یک شغل در کشور را حدود 50 میلیون تومان در نظر بگیریم، با جذب 40 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خارجی در یک سال اخیر باید حدود 800 هزار شغل در این مدت ایجاد شده بود.

- با توجه به این که شمار بیکاران کشور حدود 3 میلیون نفر است، در صورت ایجاد 800 هزار شغل جدید از محل جذب سرمایه‌گذاری خارجی در پسابرجام، باید نرخ بیکاری اکنون تک‌رقمی شده بود.

بررسی واقعیات اقتصاد کشور نشان می‌دهد که خبری از 40 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خارجی نیست، وگرنه رکود بی‌سابقه تاکنون جای خود را به رونق تاریخی داده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس