وزارت کشور ترکیه اعلام کرد که در حمله مسلحانه استانبول 39 نفر کشته شدند؛ 16 نفر ازآنها از اتباع خارجی بوده اند.

به گزارش مشرق، رسانه‌های ترکیه از تیراندازی در یک باشگاه شبانه بزرگ در استانبول خبر دادند.

شبکه «ان تی وی» ترکیه اعلام کرد که گزارشهای اولیه حاکی از مجروح شدن چندین نفر است. مهاجمان 2 فرد مسلح بودند که وارد باشگاه «رینا» شده و به صورت تصادفی(رندمی) شروع به تیراندازی کرده‌اند.


 
حمله مسلحانه به یک باشگاه شبانه در استانبول/ 35 تن کشته شدند 

براساس این گزارش، مهاجمان لباس بابا نوئل به تن داشتند و گفته می‌شود که یکی از آنها داخل ساختمان مخفی شده است و پلیس تلاش می‌کند با طراحی عملیاتی وارد باشگاه شود.

بعضی از رسانه‌ها می‌گویند که 2 نفر کشته‌اند که یکی از آنها افسر پلیس است. مهاجمان قبل از ورود به باشگاه این افسر پلیس را هدف تیراندازی خود قرار داده‌اند.
 
حمله مسلحانه به یک باشگاه شبانه در استانبول/ 35 تن کشته شدند 

پلیس ترکیه با تعداد زیادی نیرو در محل تیراندازی حاضر شده است. همچنین تعداد زیادی آمبولانس و ماشین اتش نشانی نیز در منطقه حاضر هستند.

پلیس ترکیه می‌گوید که در زمان حمله، حدود 600 نفر در داخل این باشگاه شبانه معروف در استانبول که مشغول برگزاری جشن سال نوی میلادی بوده حضور داشتند.
 
شاهدان می گویند برخی از مردم حاضر در این باشگاه از ترس کشته شدن خود را به داخل رود بسفور در مجاورت این باشگاه پرتاب کرده اند و نیروهای امنیتی نیز برای نجات آنها به آب زدند. 
 
حمله مسلحانه به یک باشگاه شبانه در استانبول/ 35 تن کشته شدند 
 
فرماندار استانبول آمار کشته و زخمی ها را 75 نفر اعلام کرد

در اولین اظهار نظر رسمی درباره این حمله مسلحانه، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از «واسیپ شاهین» فرماندار استانبول اعلام کرد که حداقل 35 نفر در این تیراندازی کشته شدند. احتمال افزایش شمار تلفات وجود دارد.

فرماندار استانبول شمار مجروحان این حادثه را نیز حداقل 40 نفر اعلام کرد.

هنوز انگیزه مهاجمان مشخص نیست و هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.
 
وزارت کشور ترکیه از زخمی شدن 69 نفر خبر داد
 
شبکه السومریه نیوز خبر داد، سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه امروز گفت: 16 خارجی در بین کشته‌های جمله به باشگاه شبانه در استانبول هستند.

وی افزود: جستجو برای یافتن مجری حمله که در پوشش لباس "بابا نوئل" بوده است، ادامه دارد.

سویلو گفت: در این حمله 69 نفر نیز زخمی شده اند که وضعیت چهار نفر از آنها وخیم است.

درحالی که وزارت کشور ترکیه مجری حمله را یک فرد مسلح دانسته است، نجات یافته گان از حمله گفته‌اند که چند نفر این حمله را انجام داده‌اند.

صفاء بویداس بازیکن فوتبال که در بین حاضران در باشگاه بود، در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: ندیدم که چه کسی تیراندازی کرد. صدای شلیک گلوله شنیدم و به سرعت دوستم را از باشگاه خارج کردم.
 
آمار کشته شده‌ها به 39 نفر رسید
 
وزارت کشور ترکیه اعلام کرد که در حمله مسلحانه استانبول 39 نفر کشته شدند؛ 16 نفر ازآنها از اتباع خارجی بوده اند. 
 
حمله مسلحانه به یک باشگاه شبانه در استانبول/ 35 تن کشته شدند 

شبکه راشا تودی گزارش داد که مهاجمان استانبول، به زبان عربی صحبت می‌کردند.

مالک این باشگاه شبانه گفته است که سازمانهای اطلاعاتی آمریکا درباره حمله احتمالی به این باشگاه هشدار داده بودند و تدابیر امنیتی اتخاذ شده بود.

شبکه ان تی وی همچنین گزارش داد که بعضی از افرادی که نجات یافته‌اند خود را از بالای ساختمان به داخل دریا(تنگه بسفر) پرتاب کرده‌اند.
 
 
موگرینی: 2017 با حمله به استانبول آغاز شد
 
موگرینی در توئیتی نوشت: سال 2017 با یک حمله به استانبول آغاز شد. اذهان ما با قربانیان این حادثه و عزیران آنهاست.

موگرینی افزود: ما به فعالیت برای جلوگیری از چنین تراژدی هایی ادامه می دهیم.
 
ابراز همدردی دبیرکل ناتو با قربانیان حمله استانبول
 
ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در صفحه توییتر خود نوشت: آغاز فاجعه‌بار ۲۰۱۷ در استانبول.

وی ادامه داد: با مردم و ترکیه و همه افرادی که قربانی این حمله شدند، همدردی می‌کنم؛ حمله‌ای که در آن شهروندانی که مشغول جشن سال نو بودند، هدف قرار گرفتند.
 
اوباما دستور کمک به ترکیه را صادر کرد
 
اریک شولتز سخنگوی کاخ سفید گفت: عصر امروز (به وقت واشنگتن) باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا از سوی تیم امنیت ملی آمریکا از حادثه استانبول خبر دار شد. اوباما برای کشته شدن بی گناهان تسلیت گفت و تیم خود را برای ارائه کمک های لازم به مقام های ترکیه در صورت نیاز توجیه کرد.
 
 
ایران حملات تروریستی بغداد و استانبول را محکوم کرد
 
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان انفجارهای انتحاری در بغداد و حمله مسلحانه به مردم در استانبول را به شدت محکوم‌ کرد.

قاسمی ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت عراق و ترکیه و بازماندگان این حوادث غم انگیز تصریح کرد: مماشات جهت دار، استفاده ابزاری از خشونت ورزی و تروریسم و اِعمال استانداردهای دوگانه در مقابل آن باعث شد تا این بلای خانمانسوز جهانی که همه مرزهای جغرافیایی، سیاسی، اخلاقی و مذهبی را در نوردیده، همچنان به حیات ننگین خود ادامه دهد.
 
واکنش توییتری اتریش و آلمان به حمله در استانبول
 
سباستین کورتز وزیر امور خارجه اتریش ساعاتی پیش در پیامی درشبکه اجتماعی توییترنوشت: آغاز سال نو دراستانبول هولناک بود؛ صمیمانه به دوستان وخانواده های قربانیان تسلیت می گویم.

وزارت امور خارجه آلمان نیز در پیامی توییتری در واکنش به حمله به کلوب 'راینا' در استانبول نوشت: ما به شدت بهت زده هستیم و در کنار مردم استانبول ترکیه سوگواریم.
 
واکنش سران آمریکا و اروپا به حمله تروریستی در استانبول
 
«مارتین شولتز» رئیس پارلمان اروپا در صفحه توییتر خود نوشت: «قرار بود آن شب، زمانی برای جشن گرفتن باشد. تروریست‌ها آن را به شب خشونت، مرگ و نومیدی بدل کردند. به یاد استانبول و ترکیه هستم.»
 
«ریچارد مور» سفیر انگلیس در ترکیه اظهار داشت: «از اینکه شاهد درد و رنج بیشتر مردم ترکیه در آستانه سال نو هستم، ناراحت و شوکه شدم. این حمله جنایت‌کارانه را به شدت محکوم می‌کنم. مراتب تسلیت خود را به خانواده‌های قربانیان داشته و دعا می‌کنم مجروحان هرچه سریعتر بهبود پیدا کنند.»

«ژان مارک آیرو»، «استفان دیون»، «سباستین کورتز» و «دیدیر ریندرز» وزرای خارجه فرانسه، کانادا، اتریش و بلژیک، به همراه وزارت خارجه آلمان نیز ضمن ابراز همدردی با مردم ترکیه، این حادثه تروریستی را محکوم کردند.
 
اردوغان: حمله به استانبول، بی‌ارتباط با حوادث منطقه نیست
 
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد حمله تروریستی به باشگاه شبانه در استانبول، بی‌ارتباط با حوادث منطقه نبوده و هدف آن بی‌ثبات کردن و برهم زدن آرامش ترکیه است.

اردوغان طی بیانیه‌ای مکتوب با اعلام اینکه ترکیه هرکاری برای حفظ امنیت شهروندان خود و منطقه خواهد کرد، گفت: ترکیه می‌داند این حوادث به تحولات منطقه ربط دارد و مصمم است تا تروریسم را از مبدا ریشه‌کن کند.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» وی با درخواست از مردم برای اتحاد دربرابر حملاتی که قصد ایجاد آشوب و تفرقه را دارد، حادثه استانبول را یک «بازی کثیف» توصیف کرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس