رئیس جمهور امروز درحالی از فساد 3 میلیارد دلاری در سال‌های گذشته سخن گفت که انگار فراموش کرده‌اند در همین دولت ایشان فسادی به ارزش بیش از 8 هزار میلیارد تومان رخ داده اما به آن هیچ اشاره‌ای نمی‌کنند.

به گزارش مشرق، «برخورد با فساد» شعاری پر طمطراق اما تنها در حد حرف. گویی هیچ فردی به اجرای آن مبادرت نمی‌کند و همه بدنبال شیرین کردن دهان با حلوا حلوا کردن هستند.

آخرین نمونه آن سخنرانی امروز رئیس جمهور در مذمت فساد بود. سخنی که بیشتر بوی انتخاباتی می داد تا تلاشی برای برخورد. حسن روحانی امروز در نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی دولت از فساد و لزوم برخورد با آن و مهمتر از همه لزوم توضیح به مردم در این خصوص، سخن گفت.

وی در این باره اظهار داشت: «چگونه می‌شود یک تخلف عظیم و بزرگ حدود 3 میلیارد دلار در دولت قبل اتفاق بیفتد. این همه دستگاه نظارتی بودند دیگر، کدام یکی نظارتش دقیق نبوده؟». روحانی همچنین اضافه کرد که «مگر یک نفر خودش به تنهایی می‌تواند 3 میلیارد دلار به جیب بزند. به کجا وصل بوده؟ چه کسانی به او کمک کردند؟ شریک‌ها چه کسانی بودند؟ در چه رده‌هایی بودند؟ چگونه نفت در اختیار فرد قرار گرفته؟ چگونه اموال در اختیار یک فرد قرار گرفته؟ چگونه میلیارد دلار و صدها میلیون دلار غیر از نفت پول در اختیار او قرار گرفته؟»

رئیس جمهور همچنین در این سخنرانی از لزوم آگاهی بخشیدن به مردم درخصوص فسادهای رخ داده سخن گفت و اینکه «به هر حال قاضی مربوطه و دستگاه قضایی رسیدگی و بررسی کرده و به حکمی رسیده است اما سوال مردم همچنان باقی است. حالا یک فردی اعدام شود خیلی خب اعدام شد. پول چی شد؟ پولی که در اختیار این آقا بود چی شد و کجا رفت؟ چه کسانی موثر بودند و نقش داشتند؟»

روحانی در حالی از لزوم پاسخ دادن به سوالات مردم درخصوص «پرونده‌های مهمی که میلیاردها اموال عمومی مردم حیف و میل شده» سخن می‌گوید که گویی فساد 8 هزار میلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان که در دولت وی اتفاق افتاده را فراموش کرده است. انگار گزاره «برخورد با فساد خوب است اما نه برای دولت خود» در اولویت اصلی دولت یازدهم و رئیس جمهور قرار گرفته است.

پیش از برکناری فانی از وزارت آموزش و پرورش بود که حسین مقصودی سخنگوی فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی خبر وقوع فساد 8 هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان در دولت یازدهم را داد، خبری که خیلی سریع دهان به دهان چرخید و چشم پوشی از ان به این راحتی‌ها نبود چراکه با قشر زحمت‌کش معلمان در ارتباط بود.

پس از این موضوع بود که واکنش‌های متعددی از سوی نمایندگان مجلس، جریانات و گروه‌ها اتخاذ شد که همگی بر لزوم برخورد با این فساد تأکید داشتند و برخی نمایندگان استیضاح فانی را در همین خصوص می‌دانستند و عنوان می‌کردند که روحانی با برکناری فانی به دنبال آن بود تا جلوی روشن‌تر شدن فساد 8 هزار میلیاردی را بگیرد.

در همین خصوص محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به استعفای فانی و ماجرای فساد 8 هزار میلیاد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار داشت: دولت با برکناری وزیر آموزش و پرورش مانع از شفاف سازی در خصوص پرونده فساد 8 هزار میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان شد. با علنی شدن مشکلات آموزش و پرورش و تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان بود که دولت تصمیم به برکناری وزیر آموزش و پرورش گرفت.

البته آنچه کمی عجیب‌تر و غیرمنتظره تر به نظر می‌رسید موضع رئیس جمهور درخصوص فساد 8 هزار میلیاردی بود. وی در جلسه رأی اعتماد به وزیر آموزش و پرورش گفت: «انگار برای بعضی‌ها بالا و پایین کردن فساد لذت‌بخش است، اگر یک دستگاهی وامی داده و آن پول به بدهی معوق تبدیل شده نمی‌دانم چرا بعضی رسانه‌ها خوش‌شان می‌آید بدهی معوق را اختلاس بگویند.»

روحانی همچنین در سخنی عجیب‌تر صحبت از وقوع فسادها را منع کرد و اینکه «اگر فسادی هست باید با آن مبارزه کنیم نه اینکه آن را بزرگ کنیم. نه اینکه به گونه‌ای تبلیغ کنیم که عادی‌سازی شود. بعضی‌ها دارند فساد را در جامعه عادی‌سازی می‌کنند.».

روحانی درحالی سخن از «لذت‌بخش بودن بالا و پایین کردن فساد برای بعضی‌ها» گفت که گویی این گزاره تنها برای افرادی است که از فسادهای مربوط به دولت یازدهم سخن می‌گویند و اگر سخن از فساد دولت یا جناح دیگر شود اشکال ندارد و آن لذت بردن از بالا و پایین کردن فساد نیست!

این مواضع درحالی از سوی روانی اتخاذ شده بود که امروز سخنی در تضاد کامل با آن مواضع از خود روحانی شنیده شد. اینکه درجایی از لزوم آگاهی بخشی به مردم درخصوص فسادهای بزرگ سخن بگوییم و در جای دیگر بیان همان فسادها را منع کنیم جز برخورد جناحی با موضوع فساد نتیجه دیگری نمی‌توان گرفت.

روحانی درحالی به بیان فساد 3 میلیارد دلاری پرداخت که فراموش کرده است هنوز مردم و معلمان منتظر پاسخگویی دولت درخصوص فساد 8 هزار میلیاردی دولت یازدهم هستند.

خوب است رئیس جمهور این جمله خود که عنوان کرده بود «بنده به عنوان نماینده ملت ایران و مسئول اجرای قانون اساسی در پرونده‌های مهمی که میلیاردها اموال عمومی مردم حیف و میل شده است باید در آن پرونده به سوالات مردم پاسخ داده شود» را بالای سردر صندوق ذخیره فرهنگیان نصب کند تا فساد رخ داده در دولت خود و لزوم پاسخگویی در این خصوص به مردم را فراموش نکند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس