به گزارش مشرق، محسن پورسیدآقایی مدیرعامل سابق راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه تولید ریلی در درجه اول حاصل همت ذوبآهن بود، اظهار کرد: نه وزارت صنعت به این پروژه کمکی کرد و نه دیگران، این همت ذوبآهن بوده و جا دارد از مدیرعامل قبلی آقای سعد محمدی که این خط را راهاندازی و آقای صادقی که آنرا تکمیل کرد، تشکر کنم.
وی در عین حال با بیان اینکه "البته این خط اصلا خط تولید ریل نیست" افزود: این خط در اصل تیر آهن بال پهن برای ساختمانهای مرتفع است. ولی یک خط دو منظوره است علاوه بر اینکه تیرآهن بال پهن تولید میکند برای ذوبآهن ریل هم تولید میکند. بنابراین ذوبآهن این خط را برای هدف دو منظوره خریداری کرد.
وی با یادآوری اینکه ذوبآهن در واقع این خط را از یک کارخانه متوقف شده آلمانی خریداری کرده است، بیان کرد: این خط تولید دست دوم است که قبلا در آلمان تولید داشته است،اما به دلیل اینکه کارخانه دیگر صرفه اقتصادی نداشت تولید آن متوقف شد. ذوبآهن نیز این خط تولید را خریداری و وارد ایران کرد و توسط آلمانیها نصب و راهاندازی شد.
معاون سابق وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون ذوبآهن ریلی تحویل داده است، گفت:خیر، تحویل نشده، بر اساس قراردادی که امضا شده ذوبآهن باید ماهانه 10 هزار تن ریل به راه آهن تحویل دهد.
پورسیدآقایی با بیان اینکه فعلا این قرارداد برای ریل U33 است، اظهار کرد: در بحث خرید کارخانه آلمانی، راه آهن این کمک را به ذوبآهن کرد که برای دریافت مطالبات خود از این کارخانه فشار نیاورد. با آنکه راهآهن به شدت نیازمند منابع مالی است و کمبود منابع دارد، اما برای اینکه تولید ریل ملی عملیاتی شود راهآهن پذیرفت تا اجازه دهد ذوبآهن به جای پرداخت مطالبات خط تولید ریل را راهاندازی کند.
وی با تاکید بر اینکه مطالبات معوقه راهآهن از ذوبآهن 200 میلیارد تومان و مربوط به 2 سال است، گفت: به امید اینکه پس از راهاندازی خط تولید به جای مطالباتمان ریل دریافت کنیم، مطالبه طلب از ذوبآهن را عقب انداحتیم.
ویبا بیان اینکهقرار است ذوبآهن معادل نصف بدهی به راهآهن را ریل و نصف دیگر را محصولات دیگر مانند میلگرد و ...تحویل دهد، افزود: واقعیت این است که ریل ملی همت ذوبآهن، مدیران، کارشناسانش و پشتیبانی و مساعدت راهآهن این ریل ملی راه انداخت و کمکی از سایر وزارتخانهها و سازمانها در خصوص تولید ریل ملی ندیدیم.
*نیاز 100 هزار تنی راهآهن به ریل UIC60
مدیرعامل سابق راهآهن در خصوص نیاز این مجموعه به ریل گفت: « ما تقاضای یک قرارداد برای 100 هزار تن ریل برای سال آینده با ذوبآهن را خواهیم داد، امیدواریم در خرید بعدی آنهایی که مدعی حمایت از تولید داخلی هستند، منابع مالی را تامین کنند. راهآهن نمیتواند سال آینده ریل را به صورت نقدی خریداری کند و طبیعی است نیاز داریم ریل را از طریق تامین مالی به صورت فاینانس خریداری کنیم.
پورسیدآقایی در ادامه با تاکید بر اینکه ذوبآهن باید بتواند از منابع مالی برا ی تولید ریل وام دریافت کند، تصریح کرد: راهآهن نیز پول این ریلها را با بهرههایش طی 5 سال بهصورت قسطی پرداخت میکند. بودجههای راهآهن آنقدر نیست که بخواهد هر سال نقدی ریل را خریداری کند.
وی بیان کرد: راهآهن با کمک فاینانس دنبال خرید ریل است و برای سال آینده جهت تامین 100 هزار تن ریل 60 UIC با ذوبآهن مذاکره انجام میشود.
به گفته وی، قرارداد 40 هزار تنی ریل حدود 80 میلیارد تومان از طلب راهآهن از ذوبآهن را تسویه میکند.
وی در عین حال با بیان اینکه "البته این خط اصلا خط تولید ریل نیست" افزود: این خط در اصل تیر آهن بال پهن برای ساختمانهای مرتفع است. ولی یک خط دو منظوره است علاوه بر اینکه تیرآهن بال پهن تولید میکند برای ذوبآهن ریل هم تولید میکند. بنابراین ذوبآهن این خط را برای هدف دو منظوره خریداری کرد.
وی با یادآوری اینکه ذوبآهن در واقع این خط را از یک کارخانه متوقف شده آلمانی خریداری کرده است، بیان کرد: این خط تولید دست دوم است که قبلا در آلمان تولید داشته است،اما به دلیل اینکه کارخانه دیگر صرفه اقتصادی نداشت تولید آن متوقف شد. ذوبآهن نیز این خط تولید را خریداری و وارد ایران کرد و توسط آلمانیها نصب و راهاندازی شد.
معاون سابق وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون ذوبآهن ریلی تحویل داده است، گفت:خیر، تحویل نشده، بر اساس قراردادی که امضا شده ذوبآهن باید ماهانه 10 هزار تن ریل به راه آهن تحویل دهد.
پورسیدآقایی با بیان اینکه فعلا این قرارداد برای ریل U33 است، اظهار کرد: در بحث خرید کارخانه آلمانی، راه آهن این کمک را به ذوبآهن کرد که برای دریافت مطالبات خود از این کارخانه فشار نیاورد. با آنکه راهآهن به شدت نیازمند منابع مالی است و کمبود منابع دارد، اما برای اینکه تولید ریل ملی عملیاتی شود راهآهن پذیرفت تا اجازه دهد ذوبآهن به جای پرداخت مطالبات خط تولید ریل را راهاندازی کند.
وی با تاکید بر اینکه مطالبات معوقه راهآهن از ذوبآهن 200 میلیارد تومان و مربوط به 2 سال است، گفت: به امید اینکه پس از راهاندازی خط تولید به جای مطالباتمان ریل دریافت کنیم، مطالبه طلب از ذوبآهن را عقب انداحتیم.
ویبا بیان اینکهقرار است ذوبآهن معادل نصف بدهی به راهآهن را ریل و نصف دیگر را محصولات دیگر مانند میلگرد و ...تحویل دهد، افزود: واقعیت این است که ریل ملی همت ذوبآهن، مدیران، کارشناسانش و پشتیبانی و مساعدت راهآهن این ریل ملی راه انداخت و کمکی از سایر وزارتخانهها و سازمانها در خصوص تولید ریل ملی ندیدیم.
*نیاز 100 هزار تنی راهآهن به ریل UIC60
مدیرعامل سابق راهآهن در خصوص نیاز این مجموعه به ریل گفت: « ما تقاضای یک قرارداد برای 100 هزار تن ریل برای سال آینده با ذوبآهن را خواهیم داد، امیدواریم در خرید بعدی آنهایی که مدعی حمایت از تولید داخلی هستند، منابع مالی را تامین کنند. راهآهن نمیتواند سال آینده ریل را به صورت نقدی خریداری کند و طبیعی است نیاز داریم ریل را از طریق تامین مالی به صورت فاینانس خریداری کنیم.
پورسیدآقایی در ادامه با تاکید بر اینکه ذوبآهن باید بتواند از منابع مالی برا ی تولید ریل وام دریافت کند، تصریح کرد: راهآهن نیز پول این ریلها را با بهرههایش طی 5 سال بهصورت قسطی پرداخت میکند. بودجههای راهآهن آنقدر نیست که بخواهد هر سال نقدی ریل را خریداری کند.
وی بیان کرد: راهآهن با کمک فاینانس دنبال خرید ریل است و برای سال آینده جهت تامین 100 هزار تن ریل 60 UIC با ذوبآهن مذاکره انجام میشود.
به گفته وی، قرارداد 40 هزار تنی ریل حدود 80 میلیارد تومان از طلب راهآهن از ذوبآهن را تسویه میکند.