وزارت کشور مصر از دستگیری گروهی خبر داده است که تصاویر «رنج مردم حلب» را در مصر تهیه می‌کردند.

سرویس جهان مشرق - قرار بود یک عکس ماندگار و تکان دهنده باشد. دختر کوچکی که با بدنی بانداژ شده، لباس سفیدی پوشیده از خون، خرس عروسکی مچاله و کثیف در دست، با ویرانه های «حلب» در پشت سرش روی دوربین ثبت می شد. اما به گفته مقامات مصری، این تصاویر کاملا ساختگی هستند که نه در حلب در سوریه، که صدها کیلومتر آن سوتر در کشوری دیگر ساخته شده اند.

به گزارش راشا تودی، وزارت کشور مصر در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد که یک گروه 5 نفره را دستگیر کرده است که کارشان تهیه تصاویر ساختگی از رنج مردم حلب بود. آن ها قرار بود این عکس ها را به عنوان تصاویر واقعی ازسوریه به رسانه ها و شبکه های اجتماعی قالب کنند.

این وزارتخانه خبر داد که در شهر «پورت سعید» مصر، یک تیم 4 نفره را در وسط عکس برداری از یک دختر 12 ساله به نام «رغد» دستگیر کردند. سردسته این 4 نفر، عکاسی 21 ساله به نام مصطفی است. مصطفی به پلیس گفت که کار معمولش عکاسی از جشن ها و عروسی هاست، ولی این ایده به ذهنش رسید و خواست ان را عملی کند. در اطلاعیه وزارت کشور مصر آمده است:

" در صحبت با آن ها، مظنونین فاش کردند که مجموعه ای از تصاویر را برای پخش در شبکه های اجتماعی تهیه کرده بودند تا آن ها را به عنوان عکس های واقعی از حلب جا بیاندازند."

وزارت کشور هم تصاویر و هم مصاحبه آنلاین با آن ها را منتشر کرد. آن ها به تن بچه لباس یکسره سفید پوشاندند، او را باندپیچی کردند و با رنگ او را قرمز کردند. این دختربچه که از قبل با عکاس آشنا بود، به همراه مادرش نزد این افراد می آمد تا تصاویر ساختگی از حلب! تهیه شود.

مصطفی 4 روز در زندان بود، سه نفر دیگر بعد از ساعتی آزاد شدند و دختربچه هم نزد خانواده اش فرستاده شد.

از زمان بازپس گیری حلب توسط نیروهای دولتی سوریه، انواع و اقسام تصاویر(بسیاری از آن ها جعلی) برای تحریک افکار عمومی بین المللی علیه دولت سوریه و متحدانش در رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر می شود.

یکی از معروف ترین این عکس های جعلی در این باره، که هزاران بار در توئیتر و فیسبوک به اشتراک گذاشته شد، دختربچه ای را نشان می دهد که در حال دویدن در خیابان های پوشیده از آوار است. در توضیح این عکس آمده است: «دختر بچه برای بقا می دود. همه اعضای خانواده اش کشته شده اند. این هالیوود نیست. این واقعیت سوریه است.» اما در واقع این عکس از یک ویدیوی پاپ لبنانی مربوط به 2014 برداشته شده است.

یک ویدیو پربازدید، با عنوان «اعدام ها در شرق حلب آغاز شد» مثلا نیروهای دولتی سوریه را نشان می دهد که در حال انتقام گیری از غیرنظامیان حلب هستند. اما این ویدیو در حقیقت مربوط به سال 2012 است و شامل تصاویری است که اصلت آن ها توسط هیچ منبعی تایید نشده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس