کد خبر 668126
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶

به نظر شما چند درصد از دانش آموزان شهر تهران و رتبه های زیر هزار کنکور کل کشور؛ داشتن مشاور تحصیلی را برای موفقیت در آزمون سراسری مؤثر دانسته اند؟ آیا این دانش آموزان ممتاز از کلاس ها یا بسته های کمک آموزشی کنکور نیز استفاده می کرده اند؟

یک مؤسسه تحقیقات بازاریابی در پروژه ای مشترک با دانشجویان رشته مدیریت بازاریابی یکی از دانشگاههای تهران به بررسی میزان اثرگذاری مشاورین تحصیلی در موفقیت دانش آموزان در کنکور سراسری پرداخته است. در این تحقیق که با مصاحبه میدانی از 841 نفر از دانش آموزان دبیرستانهای شهر تهران در رشته های علوم تجربی و ریاضی فیزیک و نیز 930 نفر از رتبه های زیر هزار کنکور کل کشور در بین سالهای 90 تا 95 صورت گرفته، به چند پرسش کلیدی پاسخ داده شده است. لطفاً توجه شود که این تحقیق شامل همه رتبه های زیر هزار کنکور نمی شود و فقط دانش آموزانی را دربرمی گیرد که بین سالهای 90 تا 95 وارد دانشگاه شده و در تحقیقات فوق نیز شرکت کرده اند.
 
بخش نخست: چند درصد از دانش آموزان از مشاور تحصیلی استفاده می کنند؟
 
در بخش نخست این تحقیق که از دانش آموزان مقطع دوم تا دوره ی پیش دانشگاهی رشته های علوم تجربی و ریاضی مدارس شهر تهران صورت گرفته ، در پاسخ به این پرسش که آیا داشتن مشاور تحصیلی برای موفقیت در آزمون سراسری مفید می باشد یا خیر! نتایج زیر بدست آمده است:
 
- 27 درصد دانش آموزان ؛ داشتن مشاور تحصیلی را مفید دانسته و اعلام کرده اند که دارای مشاور هستند.
 
- 64 درصد هیچ اعتقادی به مشاور تحصیلی نداشته اند.
 
- 9 درصد باقیمانده نیز وجود مشاور تحصیلی را مفید دانسته اما هنوز تصمیمی برای داشتن آن اتخاذ نکرده بودند.
 
بخش دوم: چند درصد دانش آموزان از مشاور تحصیلی خارج از مدرسه استفاده می کنند؟
 
در بخش دوم این تحقیق از دانش آموزانی که مشاور داشته اند، سؤال شده که آیا زیر نظر مشاور تحصیلی مدرسه خود هستند یا از مشاورین خارج از مدرسه بهره می برند؟! که نتایج این تحقیق نشان داده است، 91 درصد آنها از مشاور درسی خارج از مدرسه استفاده می کنند.
 
بخش سوم: بهترین مشاورین تحصیلی شهر تهران از نگاه دانش آموزان مدارس:
 
پاسخ های ارائه شده دانش آموزان به این پرسش که مشاور تحصیلی مورد علاقه شما چه کسی است و یا قصد دارید در آینده چه کسی را به عنوان مشاور انتخاب کنید، نشان می دهد که سینا تهرانی 58 درصد نظرها را متوجه خود ساخته و هفت مشاور مطرح دیگر، هرکدام بین 1 تا 16 درصدآراء را از آن خود کرده اند. در انتهای این فهرست نیز بیش از شانزده مشاور تحصیلی فقط یک درصد آراء را کسب نموده اند.
 
بخش چهارم: چند درصد رتبه های زیر هزار کنکور مشاور تحصیلی داشته اند؟
 
نتایج تحقیقات صورت گرفته از رتبه های زیر هزار رشته های پرطرفدار علوم مهندسی و علوم پزشکی دانشگاههای صنعتی شریف؛ پلی تکنیک تهران ، دانشگاه تهران و شهیدبهشتی نشان می دهد که از میان مصاحبه شوندگان فوق؛ 85 درصد آنها از مشاور تحصیلی یا کنکور استفاده کرده اند.
 
بخش پنجم: چند درصد از رتبه های زیر هزار کنکور ؛ داشتن مشاور را از دیگران پنهان کرده اند؟
نتایج تحقیقات میدانی نشان می دهد که تنها 13 درصد رتبه های زیر هزار در مراحل آماده سازی خود برای شرکت در آزمون سراسری به دوستان یا اطرافیان خود اعلام کرده اند که مشاور تحصیلی داشته اند. همچنین از بین کلیه رتبه های زیر هزار مورد تحقیق؛ حدود 97 درصد آنها اظهار داشته اند که حتی بعد از ورودشان به دانشگاه، داشتن مشاور کنکور را از دیگران پنهان کرده اند.
 
بخش ششم : رتبه های زیر هزار فوق از چه سالی زیر نظر مشاور کنکور قرار داشته اند؟
 
از میان آن 85 درصد رتبه برتری که مشاور تحصیلی داشته اند، بیشتر آنها از سال سوم دبیرستان اقدام به گرفتن مشاور تحصیلی کرده اند، نتایج این تحقیق بر اساس سالی که رتبه های ممتاز، زیر نظر مشاور بوده اند بصورت زیر است:
 
- 6 درصد از سال اول دبیرستان.
- 27 درصد از سال دوم دبیرستان.
- 44 درصد از سال سوم دبیرستان.
- 20 درصد از دوره پیش دانشگاهی
- همچنین 3 درصد باقیمانده نیز حداقل یک سال پشت کنکور مانده و سپس اقدام به گرفتن مشاور تحصیلی کرده اند.
 
بخش هفتم : بهترین مشاور تحصیلی از نگاه دانشجویان دانشگاههای مورد بررسی در این تحقیق:
 
در این بخش؛ از رتبه های زیر هزار کنکور دانشگاههای فوق که مشاور تحصیلی داشته اند؛ سؤال شده است تا نام مشاور کنکورشان را اعلام نمایند. نتیجه این تحقیق نیز نشان می دهد سینا تهرانی با کسب 70 درصد آراء با اختلاف زیادی نسبت به نفر دوم که تنها 13درصدآراء را از آن خود کرده است، بهترین مشاور تحصیلی از نگاه این رتبه های ممتاز کنکور است. در مراتب بعدی این فهرست؛ اسامی چهار مشاور مطرح دیگر آمده است که درصدهای آنها بین اعداد 1 تا 9 متغیر است.
 
بخش هشتم : چند درصد رتبه های زیر هزار از دی وی دی های کنکور استفاده کرده اند؟
نتایج حاصله از این پرسش که چند نفر از رتبه های زیر هزار از بسته های مولتی مدیای کمک آموزشی نظیر دی وی دی های کنکور استفاده کرده اند، حاکی از آن است که تنها یک درصد آنها بصورت تک درس از این دی وی دی ها استفاده کرده اند که محدوده رتبه این افراد نیز بین 700 تا 1000 بوده است.
 
بخش نهم : چند درصد رتبه های زیر هزار، برنامه های تبلیغاتی تلویزیون را برای کنکوری ها مفید دانسته اند؟
 
نتایج آماری تحقیقات صورت گرفته، نشان می دهد که حدود 91 درصد رتبه های زیر هزار بطور کلی برنامه های تلویزیونی را تماشا نمی کرده اند و لذا در این مورد نظری نداشته اند. اما از میان آن 9 درصدی که این برنامه ها را دیده اند، تنها 4 درصد آنها اظهار داشته اند که این برنامه ها برای داوطلبین کنکور مفید است و 96 درصد دیگر نظر مثبتی نسبت به آن نداشته اند.
 
بخش دهم : بیشترین آمار رتبه های زیر صد از آن کدام مشاور تحصیلی است؟
 
بررسی تحقیقات صورت گرفته و تطبیق آن با رتبه داوطلبین در کنکورهای سراسری 90 تا 95 نشان می دهد که سه مشاور تحصیلی، به تنهایی کلیه رتبه های زیر صد کنکور مورد تحقیق را از آن خود کرده اند که باز هم سینا تهرانی با کسب 82 درصد رتبه های تک رقمی و دو رقمی در صدر بهترین مشاورین تحصیلی کشور قرار دارد. در رتبه های بعدی این فهرست دو مشاور تحصیلی هر کدام هفت و یازدده درصد آراء را در اختیار دارند.
 
نکته قابل تأمل؛ این است که بجز این سه نفر، سایر مشاورین کنکور رتبه زیر صد نداشته اند.
 
بخش یازدهم : بیشترین آمار رتبه های تک رقمی از آن کدام مشاور تحصیلی است؟
 
از میان رتبه های تک رقمی مورد تحقیق در بین آزمونهای سراسری سالهای 90 تا 95 ؛ سینا تهرانی مشاور تحصیلی به تنهایی کلیه رتبه های تک رقمی را از آن خود کرده است و مشاورین تحصیلی دیگر هیچ کدام در بین این سالها؛ رتبه تک رقمی در کنکور سراسری نداشته اند.
 
بخش دوازدهم : چند نفر از رتبه های زیر هزار کنکور از کلاس های مؤسسات کنکور بهره گرفته اند؟
 
نتایج تحقیقاتی این تیم تحقیقات بازار نشان می دهد که تنها 3 درصد رتبه های زیر هزار از کلاسهای کنکور استفاده کرده اند اما هیچکدام از رتبه های زیر صد این کلاسها را مفید ندانسته اند.
 
بخش سیزدهم : چند نفر از رتبه های یک تا هزار کنکور در سال آخر، در کلاسهای درس مدرسه شان شرکت کرده اند؟
 
از میان رتبه های زیر صد مورد تحقیق؛ تنها 12 درصد آنها بطور مرتب در کلاس های مدرسه شرکت می کرده اند و 88 درصد باقیمانده بصورت غیرحضوری دوره پیش دانشگاهی را سپری کرده اند.
 
بخش چهاردهم : رتبه های زیر هزار کنکور چگونه مشاور تحصیلی خود را انتخاب کرده اند.
 
در این بخش از رتبه های زیر هزار کنکور پرسیده شده است که از چه طریقی مشاور تحصیلی خود را انتخاب کرده اند، که نتایج حاصله بسیار تأمل برانگیز است:
 
- 61 درصد از طریق مطالعه مقالات و دیدگاههای مشاورین مختلف کنکور و مقایسه آن با یکدیگر.
- 20 درصد از طریق اطرافیان، معّرف یا همان تبلیغ دهان به دهان.
- 14 درصد از طریق مدیر یا دبیران مدرسه خود.
- 2 درصد از طریق مشاهده برنامه های تلویزیونی مرتبط با کنکور.
- 3 درصد از طریق سایر روش ها.
 
نکته قابل تأمل این است که علیرغم تبلیغات گسترده مؤسسات کنکور برای مطرح کردن مشاورین تحصیلی خود در برنامه های تلویزیونی، این رسانه کمترین نقش را در انتخاب مشاور تحصیلی توسط رتبه های زیر هزار کنکور داشته است که نشانه ی بی اعتمادی دانش آموزان ممتاز به این برنامه ها می باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس