کد خبر 667692
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۳

در حالی که نشریات حامی دولت از عصیانگری دلار و احتمال صعود آن تا بالای 4 هزار تومان خبر می‌دهند، یک روزنامه منتقد دولت نسبت به رانت‌های دولتی بزرگ نهفته در بازار ارز هشدار داد.

به گزارش مشرق، روزنامه شهروند در گزارشی تحت عنوان دلار عصیانگر نوشت: قیمت دلار، رکورد دو سال اخیر را شکست و 3954 تومان معامله شد. گرانی عجیب دلار روند قیمت در بازار سکه و طلا را نیز تغییر داد و با وجود آن که نرخ هر اونس طلای جهانی سیر کاهشی به خود گرفته بود، دلار باعث شد بازار ایران برخلاف جهت بازار جهانی حرکت کرده و قیمت سکه و طلا را صعودی کند.
 
مهدی تقوی کارشناس اقتصادی به شهروند می‌گوید: قیمت ارز در ایران باید کاهش پیدا کند؛ چرا که ما تحریم نیستیم و با اروپایی‌ها معامله می‌کنیم، اگرچه ممکن است آمریکا برخی تحریم‌ها را نگه داشته باشد. افزایش قیمت نفت نیز بر کاهش نرخ تورم موثر است، بنابراین اگر مابقی پول‌های بلوکه شده ایران بازگردد، انتظار می‌رود قیمت دلار در ایران سقوط کند، اما قیمت ارز هم‌اکنون بیش از 3950 تومان است و این از نظر اقتصادی عجیب است. شاید افزایش قیمت دلار ترفندی برای جبران کسری بودجه دولت باشد، اما پشت این افزایش هرچه هست، به جز تحلیل اقتصادی.
 
روزنامه وقایع اتفاقیه نیز گزارش داد: بازار در سودای دلار 4 هزار تومانی است. دلار رکورد زد. هفته گذشته برای بازار ارز و دلار، روزهایی پرهیجان و صعودی بود؛ روزهایی که برای اولین‌بار از سال گذشته تا به امروز، دلار را از مرز سه هزار و 900 تومان عبور داد و در آخرین روز هفته، به نرخ سه هزار و 954 تومان رساند.
 
این روزنامه گران شدن قیمت دلار را، کندکننده رشد اقتصادی توصیف کرده است.
در این میان روزنامه شرق معتقد است: اگر نرخ ارز به صورت جهشی افزایش یابد، آنچه موجب فشار بر اقشار آسیب‌پذیر خواهد بود، افزایش نرخ تورم است که می‌تواند اثر خود را به صورت عمومی بر تمام کالاها بگذارد؛ اما تا زمانی که تورم حاصل از سیاست‌های پولی بانک مرکزی و بودجه‌ای دولت کنترل شود، افزایش نرخ ارز اثر چشمگیری بر تورم و نهایتا معیشت خانوار نخواهد گذاشت. اظهار نظر رئیس کل محترم بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ ارز در سه ماه آینده بدون توجه به وضعیت اقتصاد کشور انجام شده است. تجربه نشان داده که هیچ‌گاه، با وجود اظهارنظرهای روسای بانک مرکزی، افزایش نرخ ارز بر اساس واکنش واقعی اقتصاد، به بازه‌های قبلی بازنخواهد گشت.
 
در همین حال روزنامه جوان (نشریه منتقد دولت) از «رانت‌های ارزی بزرگ در پایان عمر دولت یازدهم به خاطر کم‌کاری در تک‌نرخی کردن نرخ ارز» خبر داده و می‌نویسد: اختلاف 720 تومانی میان نرخ ارز مبادلاتی و نرخ آزاد، به نوعی تقدیم رانت به رفقا و تحمیل گرانی به مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است.
 
قرار بود ارز تک‌نرخی شود اما آنچه در عمل اتفاق افتاده، ایجاد رانت بیشتر برای کسانی است که توان استفاده از ارز مبادلاتی برایشان فراهم است.
 
این بالا رفتن قیمت نرخ ارز آزاد و پیگیری نکردن تک‌نرخی شدن ارزها به رغم وعده وعیدهایی که هرچند ماه یکبار از سوی رئیس کل بانک مرکزی و مسئولان برنامه‌ریزی کشور تکرار می‌شود می‌تواند به نوعی تقدیم رانت به رفقا و تحمیل گرانی به مردم باشد؛ تجربه‌ای که در دولت سازندگی اتفاق افتاد و خیلی از رفقا را یک‌شبه به ثروت‌های بادآورده‌ای رساند.
 
جوان این را هم پرسیده که رشد اقتصادی مورد ادعای دولت، محصول فروش نفت است یا گران کردن 700 تومانی هر دلار؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس