تولیت آستان علوی در نجف اشرف از پایان طرح طلاکاری گنبد حرم مطهر امام علی (ع) خبر داد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین حبل‌المتین گفت: با نصب آخرین قطعه سنگ طلاکاری شده در گنبد حرم مطهر امام علی(ع)، مرحله طلاکاری گنبد این حرم به پایان رسید.

به گفته‌ او، موعد افتتاح این گنبد مبارک هفدهم ماه ربیع‌الاول خواهد بود و این زمان تغییر نخواهد کرد.

سید منتظر الاعرجی ـ مسؤول عملیات طلاکاری گنبد حرم امام علی(ع) نیز گفت: در طلاکاری گنبد مطهر که روز گذشته، یکشنبه ۷ آذرماه تمام شد، ۱۰۵ کیلوگرم طلای ۲۴ عیار و در هر قطعه بین ۱۵ تا ۲۰ گرم به کار برده شد.

 پایان طلاکاری گنبد امام علی(ع) در نجف‌اشرف + عکس

او افزود: مرحله طلاکاری گنبد به دو مرحله حلقه پایینی گنبد و حلقه بالایی گنبد تقسیم شد که مرحله اول را شرکت سرمایه‌گذاری وابسته به آستان قدس عباسی انجام داد و مرحله دوم را که امروز به پایان رسید، موسسه بازسازی عتبات عالیات (کوثر) برعهده داشت. در این مرحله ۹۲۱۷ قطعه سنگ طلاکاری شد که به منظور حفظ میراث مطهر علوی و حفظ شکل مهندسی منحصر به فرد این گنبد از همان قطعات قدیمی در تعمیر گنبد استفاده شد.

الاعرجی گفت: مرحله طلاکاری حلقه بالایی حرم، به چهار مرحله تقسیم شد، در مرحله اول، کاشی‌ها و قطعات به کار رفته در گنبد، کنده شده و تمیزکاری شد، در مرحله دوم نیز برای طلاکاری در مرحله سوم شست‌وشو داده شدند و مرحله پایانی نیز شامل نصب قطعات طلاکاری شده بود که با نهایت دقت انجام شد.

مرمت گنبد مطلای حرم حضرت علی (ع) از حدود یک سال پیش آغاز شد. قدمت خشت‌های گنبد این حرم گاه به ۳۰۰ سال می‌رسد که برخی از آن‌ها در جنگ‌های داخلی عراق مورد اصابت تیر و ترکش قرار گرفته و دچار آسیب شده بودند که پس از ترمیم روی گنبد نصب شده‌اند.
 پایان طلاکاری گنبد امام علی(ع) در نجف‌اشرف + عکس

«حسن پلارک»، رییس ستاد بازسازی عتبات در زمان آغاز طرح مرمت این گنبد، گفته بود: مراحل ترمیم از جمله لحیم کاری و جوش کاری روی خشت‌ها انجام می‌شود و سپس برای طلاکاری تحویل واحد آبکاری خواهد شد و در نهایت روی گنبد دوباره نصب می‌شود.

تصاویر این خبر را اینجا می توانید مشاهده کنید.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    0 0
    نیازی به این کاراها نیست عظمت امام علی (ع) را با این اشرافی گری ها خدشه دار نکنیم میشد از معماری سنتی استفاده کرد
  • سلام ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    0 0
    آقای ناشناس 11:58 دقیقه کم لطفی نکنید دوست عزیز - مرحوم آقای کافی می فرمودند در نجف بودیم تاجری به من گفت آقا اینها همین تزئین بارگاه حضرت امیر اسراف نیست ایشان می فرمودند در پاسخ بایشان گفتم حیف زا یونجه ای که تو می خوری - کاباره ها و مرکز گندابهای آدم های آدم نما را آن طور تزئین کنند آن وقت زینت بارگاه شاه ولایت را اسراف بنگریم ما برای امیر مؤمنان جان می دهیم فرزند و عیال و خانمان می دهیم .
  • ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    0 0
    صلی الله علیک یا امیرالمومنین(سلام الله علیه)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس