قائم‌مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در کشور ما به دلیل اختلالات روانی ناشی از جنگ، ۴۱ هزار جانباز اعصاب و روان تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند که ۶ هزار و ۵۲۳ نفر از این عزیزان سالمند و ۴ هزار و ۳۸ نفر نیز از خانم‌ها هستند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، سردار محسن انصاری، قائم‌مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران در سومین کنگره بین‌المللی اضطراب با اشاره به آمار جانبازان اعصاب و روان در کشور گفت: در کشور ما به دلیل اختلالات روانی ناشی از جنگ، 41 هزار جانباز اعصاب و روان تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند که 6 هزار و 523 نفر از این عزیزان سالمند (بالای 60 سال) و 4 هزار و 38 نفر نیز از خانم‌ها هستند. به غیر از مسائل مرتبط با جنگ، بیماران زیادی نیز به دلیل حوادث و تصادفات دچار اختلال استرسی پس از ضایعه روانی(PTSD) می‌شوند که این بخش نیز باید مورد توجه دستگاه‌های دیگر قرار بگیرند.

سردار انصاری با بیان اینکه جانبازان اعصاب و روان بدون هیچ چشم‌داشتی سلامتی خود را برای دفاع از انقلاب فدا کردند افزود: این عزیزان در جامعه ما مورد احترام هستند و مردم ما قدردان فداکاری‌های آنان بوده و نگاه بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز تنها معطوف به خود این عزیزان نیست و خانواده و همسران آن‌ها نیز مورد توجه بنیاد هستند، زیرا خانواده این عزیزان بیش از خانواده سایر جانبازان در معرض آسیب‌های جسمی و روحی هستند.

وی با بیان اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران اقدامات یازده‌گانه‌ای را برای پیشگیری و درمان جانبازان اعصاب و روان انجام داده است، افزود: «برگزاری کنگره‌ها، سخنرانی‌ها و کارگاه‌های آموزشی»، «تحت پوشش قرار دادن جانبازان در بیمه‌های همگانی و تکمیلی جهت مجانی شدن هزینه‌های درمانی آنان»، «بستری شدن جانبازان اعصاب و روان در 10 بیمارستان تخصصی اعصاب و روان بنیاد شهید و امور ایثارگران با یک هزار تخت» و «راه‌اندازی 90 مرکز مشاوره و مددکاری از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران» بخشی از این اقدامات هستند.

قائم‌مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: از دیگر اقدامات بنیاد در خصوص جانبازان اعصاب و روان می‌توان به «برگزاری کلاس‌های آموزشی تاب‌آوری، ارتباط زوجین و آشنایی با بیماری‌های روانی برای بیش از 70 هزار همسر و فرزند جانبازان اعصاب و روان»، «تهیه و توزیع کتابچه‌های آموزشی برای جانبازان»، «پایش سلامت مداوم جانبازان اعصاب و روان در منازل توسط پزشکان»، «تهیه رایگان داروهای تخصصی این عزیزان» و «برگزاری اردوهای فرهنگی، تفریحی و درمانی برای این جانبازان» اشاره کرد. همچنین مدیریت این اقدامات زیر نظر اداره کل «بهداشت روانی» تعریف شده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس