یک رسانه غربی مدعی شد که مذاکره برای کاهش ذخایر غنی شده اورانیوم ایران به مقداری بسیار کمتر از ۳۰۰ کیلوگرم تعیین شده در برجام، از ماهها قبل آغاز شده است.

 به گزارش مشرق، «وال استریت ژورنال» در گزارشی مدعی شد که آمریکا و متحدان اروپایی این کشور می کوشند تا ایران را به کاهش هر چه بیشتر ذخایر اورانیوم غنی شده متقاعد کنند تا به این ترتیب «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا به پایبندی به «برجام» ترغیب شود.

این روزنامه به نقل از منابع آگاه مدعی شد که مذاکره درباره کاهش مقدار اورانیوم غنی شده ای که در حال حاضر در اختیار ایران است از ماه ها قبل آغاز شده اما با انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آینده آمریکا و مخالفت علنی وی با برجام، رسیدگی به این قضیه از فوریت برخوردار شده است.

مطابق با طرح مورد مذاکره، ایران باید ذخایر غنی شده اورانیوم خود را به مراتب بیش از سقف ۳۰۰ کیلوگرم مورد توافق در برجام، کاهش دهد. حتی وال استریت ژورنال مدعی است که نمایندگان ایران در حال مشورت درباره این موضوع هستند حال آنکه تاکنون توافقی حاصل نشده است.

این در حالی است که به گفته تحلیلگران، ترامپ اگرچه به توافق هسته ای با ایران پشت پا نمی زند، به دنبال از سرگیری مذاکره پیرامون آن است.

طبق توافق هسته ای ۱۴ جولای ۲۰۱۵، ایران ضمن تعهد برای عدم دستیابی به سلاح هسته ای، پذیرفت که در ۱۵ سال آینده، بیش از ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم با درصد خلوص ۳.۶۷ درصد ذخیره نکند. تغییر کاربری سایت هسته ای اراک نیز از دیگر شروط برجام بود.

این در حالی است که پایبندی ایران به همه تعهداتش موجب شد تا در ژانویه ۲۰۱۶، سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های هسته ای علیه ایران را لغو کنند.

با این حال، تهدید های ترامپ در طول کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶، بهانه ای جدید به دست آمریکایی ها داده تا به فکر امتیاز گرفتن هر چه بیشتر از ایران باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    0 0
    وطنفروش که زیاد داریم میخواین کلا همش رو بدین بره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس