جمع قابل توجهی از حقوقدانان و نخبگان جامعه آمریکا به سیستم الکترال انتقاد دارند و خواهان لغو آن هستند. سیستمی تحت نام «رای کالج انتخاباتی» که بارها کاندیدایی را به عنوان رییس‌جمهور یک کشور انتخاب کرده که از رای مردمی کمتری برخوردار بوده است.

سرویس جهان مشرق -  برنی سندرز رقیب اصلی هیلاری کلینتون در مرحله رقابت‌های درون‌حزبی که به دلیل تقلب و تبعیض از سوی رهبران کمیته ملی دموکرات‌ها در حالی که دارای آرای مردمی بیشتری بود از دور خارج شد، در گفتگوی اخیر خود با شبکه CBS آمریکا بار دیگر نظام رای‌گیری الکترال آمریکا را فاقد عقلانیت و مملو از اشکال دانست.
 
 
 
سناتور میانه‌رو که دارای گرایشات سوسیالیستی هم هست، در گفتگو با مجریان CBS شکست هیلاری کلینتون در انتخابات را دردآور دانست و به لزوم نزدیکی حزب دموکرات به طبقه کارگر جامعه آمریکا تاکید ورزید. به اعتقاد سندرز، دانلد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در واقع یک جمهوریخواه نیست بلکه توانست با استفاده از خلأهایی که در جامعه آمریکا تحت عنوان بدبینی قشر کارگر و صنعتی نسبت به نظام حکومتی و عملکرد سیاستمداران وجود دارد نهایت بهره را برده و با نفوذ به قلبهای این قشر که بخش عظیمی از جمعیت را در انحصار خود دارند، خود را صدای مظلومیت‌خواهی آنان نشان بدهد و به پیروزی دست یابد.
 
{$sepehr_media_1866657_400_300}
 
 برنی سندرز در ادامه سخنانش خطاب به رییس‌جمهور جدید آمریکا اعلام کرد که اگر واقعا می‌خواهد دست از حمایت قشر ثروتمند بکشد و به قشر ضعیف و آسیب‌دیده آمریکا کمک کند، او حاضر است که با تمام وجود با وی همکاری نماید گرچه تحقق این امر از سوی ترامپ را بعید می‌داند.
وی مشکلات تجارت با چین و برابری حقوق و دستمزد زنان را از چالش‌های رییس‌جمهور جدید با توجه به نگاه و رویکرد وی دانست.
 
سناتور دموکرات، بزرگترین مشل فعلی حزب متبوع خود را عدم توانایی در برقراری ارتباط با قشر کارگر که همان خاستگاه خود می‌داند دانست و تنها راه بازگشت دموکرات‌ها به سیکل قدرت را آشتی با طبقه کارگر و ضعیف جامعه آمریکا و دریافتن درد و نیاز آنها دانست. به اعتقاد سندرز، زمان تفکر الیگارشی و رسیدگی و توجه به سرمایه‌داران وال‌استریت در حزب دموکرات باید به سر برسد و خود را در توده مردم بیامیزد.
 
 
 
سناتور میانه‌رو، اقداماتی نظیر تحت فشار قرار دادن مسلمانان آمریکا و اخراج لاتین‌تبارها از خاک این کشور از سوی ترامپ را امری بسیار سهل‌الوصول برای وی در قامت رییس‌‌جمهور دانست.
 
وی در پاسخ به سوال مجری برنامه که بر اتفاقات یک هفته آخر انتخابات و تاثیر احتمالی FBI بر ریزش آرای کلینتون تاکید داشت گفت: «مسئله اصلا این نیست. مشکل بزرگ‌تر از این حرفهاست. چرا باید طبقه متوسطی که به اوباما رای داد، حالا به دموکرات‌ها پشت کند و به سمت ترامپ برود».
 
سندرز، معتقد است که بدنه اصلی حمایتی وی از بین جوانان آمریکایی برمی‌خیزد. همانهایی که در پی ندای او -علیرغم نفرت‌شان نسبت به هیلاری کلینتون- به خیل هواداران او پیوستند.
 
رویکرد نژادپرستانه ترامپ و دروغ خواندن گرمایش تدریجی زمین از سوی وی دو عاملی است که بیش از عوامل دیگر موجب وحشت جوانان آمریکایی شده است. به باور سندرز، دیدگاه ترامپ در مورد معضل تغییرات جوی و گرمایش تدریجی زمین نه تنها برای آمریکا وهم‌آور است بلکه برای جهان وحشتناک و نگران‌کننده است و سرنوشتی را منجر می‌شود که نسل‌های آینده‌ساز فردا را به نابودی خواهد کشانید.
 
 
 
وقتی از برنی سندرز در مورد لزوم تغییر سیستم رای الکترال سوال شد، بی‌درنگ این سیستم را محکوم کرد و پیروزی ترامپ در حالی که هیلاری کلینتون نزدیک به 800 هزار رای مردمی بیشتر را بدست آورده بود، مضحک خواند. وی این سوال را مطرح کرد که چرا باید فقط 15 ایالت آمریکا در تعیین سرنوشت یک ملت نقش اصلی را ایفا کنند و 35 ایالت دیگر تابع تصمیم آنها باشند؟ به اعتقاد سندرز، آمریکای کنونی آمریکای درگیر با مشکلاتی همچون تغییرات جوی و نرخ بالای بیکاری است و در این شرایط ایجاد هر گونه شکاف میان اقلیت‌ها و اکثریت آمریکا اصلا به صلاح کشورش نیست. چیزی که ترامپ به عنوان پیشروی آن همچنان می‌تازد.
 
 
 
 
طبق جدیدترین گزارش پایگاه خبری-تحلیلی «بلیز» منتسب به جمهوریخواهان، جمعی از متخصصین رایانه و حقوقدانان دموکرات طی امضای طوماری از ستاد هیلاری کلینتون خواسته‌اند که تقاضای بازشماری آراء در سه ایالت آمریکا از سوی نامزد شکست‌خورده دموکرات‌ها مطرح گردد.
 
این گروه که هنوز هیچ مدرک روشنی دال بر اثبات صحت ادعای خود ارائه نداده‌اند، مدعی هستند که در سه ایالت ویسکانسین، پنسیلوانیا و احتمالا میشیگان تقلب شده و این عمل را منتسب به هکرهای روس و یا حزب جمهوریخواه می‌دانند.
 
به ادعای گروه مذبور، آرای دستگاه‌های دیجیتالی برخی مناطق ایالت ویسکانسین 7 درصد کمتر از آرای دستی و یا اسکن شده دیگر مناطق این ایالت است. این افراد بر این باورند که هیلاری دست کم 30 هزار رای را به خاطر هک شدن سیستم از دست داده و این در حالی است که با 27 هزار رای کمتر ایالت ویسکانسین را به ترامپ واگذار کرد. در همین راستا، «مجله نیویورک» در گزارشی از عدم وجود کمترین مدرک اثبات‌کننده این ادعا سخن گفته است.
 
 
 
رییس و معاونین یکی از حوزه‌های انتخابیه در ویسکانسین قبل از شروع رای‌گیری در روز 8 نوامبر

طبق گزارش گاردین، به نظر می‌رسد با توجه به اینکه دولت اوباما رسما از دموکرات‌ها خواسته که نتیجه انتخابات را به خاطر انتقال صلح‌آمیز قدرت و احترام به امنیت آمریکا بپذیرند و از هر گونه تشویش و تحریک اجتناب نمایند، هر گونه پیگیری درخواست این گروه از سوی هیلاری کلینتون منتفی باشد. گرچه طبق آخرین نظرسنجی‌ها اکثریت جمعیت آمریکا خواهان در اختیار قرار دادن یک فرصت به ترامپ برای اثبات وعده‌هایش هستند اما جمع قابل توجهی از حقوقدانان و نخبگان جامعه آمریکا از سیستمی که سال‌هاست بر گرده انتخابات این آمریکا سوار است انتقاد دارند و خواهان لغو آن هستند.
 
سیستمی تحت نام «رای کالج انتخاباتی» یا همان «رای الکترال» که بارها به ناحق در عین نادیده گرفتن رای مردم آمریکا، کاندیدایی را به عنوان رییس‌جمهور یک کشور انتخاب کرده که از رای مردمی کمتری برخوردار بوده و رای گزینشگران ایالتی را داشته است. نظام انتخاباتی که از جمع 50 ایالت این کشور، فقط 15 ایالت را صاحب حق تعیین سرنوشت یک ملت می‌داند.
 
 
 

منابع:
 
http://www.cbsnews.com/videos/bernie-sanders-on-how-donald-trump-won-presidency
http://www.theblaze.com/news/2016/11/22/group-seeks-to-overturn-voting-results-in-three-states-on-the-basis-of-unfounded-russian-hacking-claims
https://www.theguardian.com/us-news/2016/nov/23/hillary-clinton-election-vote-recount-michigan-pennsylvania-wisconsin

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    پیروزی اوباما چطور؟
  • من من ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    البته یک گزاره نادرست در خبرتون هست سندرز با وجود محبوبیتی که داشت اما در رقابت درون حزبی هم رای مردمی کمتری اورد از هیلاری هم سوپر دلیگیت کمتر... گرچه مداخله سران حزب به نفع هیلاری بی تاثیر نبود...
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    راست گفته
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    0 0
    نه برادر. رای مردمی او با بیش از 13 میلیون رای و دلیگیتهاش بیشتر بود. سوپر دلیگیتاش کمتر بود چون به نفع هیلاری لابی کرده بودند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس