کد خبر 655100
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴

مسئولان فرهنگی کشور باید شغل شریف کتابداری را به رسمیت بشناسند و به تناسب آن به امنیت و ثبات شغلی کتابداران فکر کنند.

به گزارش مشرق، سید رضا صالحی‌ امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابدار و کتابخوانی که امروز در تالار وحدت برگزار شد؛ ضمن عرض سلام به کتابداران به عنوان افرادی خوب، با فضیلت و با اخلاق گفت: مسئولان فرهنگی کشور باید شغل شریف کتابداری را به رسمیت بشناسند و متناسب با آن به امنیت ثبات شغلی کتابداران فکر کنند تا کتابدار ما در کشور احساس منزلت و امنیت شغلی داشته باشد زیرا نقطه اتصال ما با متن جامعه کتابخانه‌ها هستند و ما این جایگاه را عرج می‌نهیم و تقدیر و تشکر می‌کنیم.  
 
صالحی‌امیری در بخش دیگری از سخنانش به کتابداران قول داد که مانند سه سال گذشته در جهت تعالی نهاد کتابخانه‌های عمومی و تامین معیشت و شغل کتابداران قدم‌های موثری بردارد.
 
وی ادامه داد: من امروز به عنوان یک کتابدار در جمع شما حاضر شدم تا از نزدیک افتخار حضور چند ساله خودم را در این جامعه بزرگ اعلام کنم و بگویم بزرگترین افتخار من کتابداری است. من می‌دانم شما هم با من هم‌سخنید که اگر در جامعه دیده نمی‌شوید اما رضایت قلبی دارید که کتاب همیشه همراه ماست.  
 
صالحی‌امیری تصریح کرد:‌ مطمئنم که ما بدون فرهنگ به توسعه نخواهیم رسید و جاده رسیدن به توسعه فرهنگی کتاب، کتابخوانی و کتابداری است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: توسعه فرهنگی زیرساخت توسعه ملی است. اینکه امروز از کتابداران تجلیل می‌شود به عنوان نماد انسان‌های فرهیخته با فضیلت و با اخلاق است.  
 
صالحی‌امیری گفت:‌ جمع حاضر به افتخار شما اینجا هستندو بزرگان عرصه فرهنگ قدر شما را می‌داند ما باید حرکت جدیدی آغاز کنیم و اولین قدم آن این است که بپذیریم که کتابخانه محیط بسته نبوده و باید به مرکز فرهنگی تبدیل شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش مختارپور را یکی از مسئولان خوب عرصه فرهنگ کشور دانست و گفت:‌ من به شما می‌گویم این حمایت ادامه دارد و توصیه من به مختارپور این است چه حرکتی را آغاز کنی که کتابخانه به کانون فرهنگی تبدیل شود. کتابخانه در کنار مسجد، مدرسه و دانشگاه مفهوم پیدا می‌کند و این مراکز در کنار یکدیگر معنی دارند.  
 
صالحی‌امیری بحث کتابخانه‌های تخصصی را مطرح کرد و گفت:‌ امروزه عصر تخصص‌هاست و هرچند که در حال حاضر کتابخانه‌های کشور به عنوان کتابخانه‌های عمومی مطرح می‌شوند اما می‌توانند در دل خود مجموعه‌ای از کتاب‌های تخصصی را داشته باشند.   
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در خصوص نسبت کتاب با نیاز جامعه باید بگویم کتابخانه‌‌ها نباید انباشت انبار کتاب باشند و باید مصرف فرهنگی داشته باشند یعنی کتابخانه‌های باید نیازسنجی کنند. آمار نشان می‌دهد که ما کتابخانه را اجتماعی نکردیم.  
 
صالحی‌امیری در بخش دیگری گفت: ما به سرعت باید به سمتی برویم که روش‌های تامین منابع را گسترش دهیم. در نشست ایفلا 2016 که بودم بحث کتابخانه‌های مجازی مطرح شده بود تا هر کسی بتواند در هر جایی که هست به کتابخانه‌های عمومی مراجعه کند.

وی خلاقیت و نوآوری را یکی از رموز موفقیت کتابخانه‌های دانست و گفت:‌ باید حرکتی عظیم در بدنه نهاد برای نوآوری و خلاقیت در تولید، توزیع، مصرف و تعامل با کتاب خوانان شکل بگیرد و امروز باید کتابدار به سمت مصرف کننده برود.

صالحی‌امیری در بخش پایانی سخنانش با بیان این امر که امروز شبکه‌های اجتماعی و مجازی مرکزی برای تبادل اطلاعات به شمار می‌آیند، گفت:‌ این فرصتی است که با استفاده از این فضا صفحاتی از پیام‌های بزرگان و کتاب‌ها را پیدا کنیم و از این طریق با مخاطبانتان تعامل کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد:‌ به این باور بوده و هستم که باید منزلت کتابداران را محترم بشمارید و این قشر محروم و مظلوم اما قانع از ما انتظار دارند که جایگاهشان را محترم بشماریم.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس