کد خبر 654908
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۸

همان‌طور که می‌دانیم، این حرکت عظیم انسانی و الهی اربعین از زوایای گوناگون قابل طرح و بررسی است، در این نوشتار، تنها به برخی از آثار جهانی، تاریخی، سیاسی و … آن خواهیم پرداخت.

به گزارش مشرق، -آنچه که در وهله اول با دیدن این موج انسانی و اتصّال آن به دریای حسینی و در ادامه پیوستن آن به اقیانوس بیکرانۀ رحمت الهی، به نظر می‌رسد، این است که این امر خارق‌العاده، به نوعی تحت تدبیر مقلّب‌القلوب و مدّبر‌الامور و ولّی کامل الهی است که قاعدتاً بایستی در بیدارکردن انسان‌ها و آماده نمودن ایشان برای عصر ظهور و آشکار نمودن چهرۀ واقعی مکتب اهل بیت (ع) نقش ویژه‌ای ایفا نماید.

شگفت اینکه این جمعّیت عظیم حدود 20 میلیون نفری، در یکی از نا‌امن‌ترین نقاط دنیا و به اسم خداوند، دین، حسین (ع)، عدالت و آزادگی و بدون اراده و تدبیر ویژه حاکمان و دولت‌ها گردهم جمع شده و بوسیلۀ خود مردم، بویژه مردم مخلِص و مهمان‌نواز عراق در حدود یک هفته تمام پذیرایی می‌شوند، حدود میلیونها وعدۀ غذایی مجانی و چند شبانه روز، آماده‌کردن محل اقامت و استراحت برای چنین جمعیّتی!

این اتفاق در حالی به وقوع می‌پیوندد که جهان، صدها سال است که دوران رنسانس و به اصطلاح روشنگری را پشت سر گذارده، دورانی که به اسم پوزپتویسم و آمپریسم و ... حسّ‌گرایی، عدد و رقم و کیل و وزن، بر همه چیز انسان‌ها‌ حتّی روح، اخلاق، دین و ارزش‌های آن‌ها بویژه در دنیای غرب سایه افکنده است.

کم‌کم، خدا، پیامبر، دین، اخلاق و ارزشها و ... به جرم جانشدن در ترازوی کوچک مادّیت و دیده‌نشدن در روزنۀ تنگ میکروسکوپ فلاسفه و دانشمندان غربی مادی‌گرا، از چرخۀ زندگی بشر کنار گذاشته شدند.

و انسان در قالب حیوانی مدرن، در جنگل بی‌خدایی و رهایی از قیودِ انسانی، یکّه و تنها رها گشت.

در چنین فضای وانفسایی، گویی بار دیگر خون حسین (ع)، از ورای تاریخ، پرچم و محور نجات انسان‌ها شده است تا با همان ادبیّاتی که می‌فهمند، یعنی عدد و رقم، وزن و حواسّ ظاهر، به نظارۀ این جمعیّت عاشق از دهها کشور و در اوج نظم و امنیّت، حول محور خدا، دین، ارزش‌ها و در یک کلام عشق حسینی (ع) بنشینند و با ترازوها، میکروسکوپ و هرچه که دارند، وجود عشق، روح، عاطفه و انسانیّت را در نهاد بشر و در دوران پسامدرن، جارزده و به اثبات برسانند!

از سوی دیگر، این همه در زمانه‌ای روی می‌دهد که عدّه‌ای وحشی، خونخوار، نام اسلام را به یغما برده و به اسم دین، خدا و پیغمبر (ص)، نفرت، وحشت و هر آنچه که غیرانسانی است را در جهان پراکنده و مایۀ شرم اسلام و مسلمانان گشته‌اند.

آن‌گاه در چنین فضایی، اگر این خبر در جهان منتشر بشود که 20 میلیون نفر، عاشق، لبریز از عواطف انسانی و در پاسداشت همۀ کرامت‌های انسانی، در اوج زیبایی و شکوه، نظم و برادری و صفا و صمیمیّت، در این پیاده‌روی عظیم و معنادار شرکت جسته‌اند و اتفاقاً همۀ آن‌ها هم مسلمان‌اند، علامت سؤال عجیبی در ذهن انسان غربی شکل می‌گیرد که چرا هیچ‌گاه از این نوع از اسلام برای ما نگفتید و همیشه اسلام وهابی و سلَفی و دور از انسانیّت در رسانه‌های شما جای داشت؟!

و لذاست که می‌بینیم، این رویداد عظیم و شاید بی‌نظیر در پهنۀ دنیا و طول تاریخ، در صدر اخبارِ رسانه‌‌های عمدتاً صهیونیستی بین‌المللی جایگاهی ندارد. (که بنده خود چندسال در ایام اربعین سایت‌ها، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مهم جهانی را رصد نموده‌ام.)

امّا در عین حال نباید، ناامید بود، چراکه فطرت‌ها و وجدان‌های آگاه در همه جاهست و بایستی در هر نقطه‌ای که شیعیان حضور دارند، با استفاده از همۀ روابط و امکانات، از رسانه‌های رسمی و مطبوعات این مهم را طلب نموده‌ و اگر هزینه‌هایی هم دارد، برعهده بگیرند.

در کشور اتریش، نگارنده (1) با انجام مذاکرات با رسانۀ رسمی اتریش ORF و توضیح راه‌پیمایی اربعین و اهمیّت آن و درخواست از نهادهای مختلف مثل رایزنی فرهنگی، سفارت جمهوری‌اسلامی ایران و ... در راستای فشار بر این رسانه‌ها و طلب کردن آن به عنوان حقّی از حقوق شیعیان و علوی‌ها، در نهایت سال گذشته موفقّ گشته و سایت رسمی صدا و سیمای اتریش، به عنوان یکی از اوّلین رسانه‌های‌غربی، به صورتی نسبتاً مفصّل و بی طرفانه به جریان پیاده‌روّی اربعین پرداخته و آنرا منتشر نمود.

- اکنون بخاطر سکوت مرگبار و طولانی مراکز مهّم اسلامی اهل سنّت مثل الازهّر، الزیتونه و ... در مقابل انحرافات و افراطی‌گری‌های سلفی‌ها و وهابیّون، جهان، تشنۀ شنیدن صدای دیگری از اسلام و دیدن تصویر دیگری از مسلمانان است که آن صدا، چیزی جز مکتب انسانی، عقلانی و عاشقانه و عدالت‌ طلب، اهل‌بیت (ع) نیست که اکنون یکی از نمادهای اصلی آن پیاده‌روی عظیم اربعین است.

- نگاهی به بُعد سیاسی و امنیتی رویداد «اربعین بزرگ»

اکنون این حرکت عظیم عملاً تحت حمایت مراجع عظام شیعه قم و نجف و بویژه با پشتیبانی ولایت‌ فقیه، صورت می‌پذیرد و این خود خواسته یا ناخواسته نشان می‌دهد که شیعیان و پیروان مکتب اهل بیت (ع)، به لطفِ عقلانیّت موجود در این مکتب، جماعتی سرِخود و بی‌منطق و بی‌ امام و راهبر نیستند و این عقبۀ عظیم 20 میلیونی که تنها بخشی از پتانسیل عظیم جهان تشیع است، قابلّیت هدایت و استفاده در مواقع ضروری را داراست که نمونۀ بارز آن هم‌اکنون در جبهه‌های نبرد با تروریست‌های تکفیری در عراق، سوریه، لبنان و ... قابل مشاهده است که چگونه خون افغان، فارس، عرب، پاکستانی و ... در دفاع از حرم اهل‌بیت (ع) و مظلومان و بیگناهان بهم آمیخته شده است.

عبور از حصار تنگ ملی‌گرایی و حرکت به سمت «امّت واحده» ویژگی مهم دیگر، عزیزان مدافع حرم می‌باشد.

طبیعی است که دشمنانِ آگاه از هم‌اکنون به دنبال آسیب‌زدن و کپی‌سازی و ایجاد تفرقه در این حرکت عظیم باشند، چراکه آنها می‌دانند، با وجود چنین پتانسیلی، رژیم‌های زیاده‌خواه و فرقه‌گرای منطقه مثل رژیم اسرائیل، عربستان، بحرین و اخیراً ترکیه شانسی برای تقابل با این عقبۀ عظیم 20 میلیونی ندارند.

لذاست که باید مراقب بود و اگر در آینده دیدیم، برخی فتوا به وجوب قمه‌زنی دادند و یا در استحباب پیاده‌روی اربعین خدشه کردند و یا جداکردن هیأت و مراسم حسینی، از سیاست را تبلیغ نمودند، (البته سیاست واقعی و نه سیاست بازی) و یا بر دامن‌زدن به عوامل تفرقه و تحریک نقاط حسّاس بین شیعیان و اهل سنّت، تأکید داشتند، نباید تعجّب کرد، این افراد دانسته و یا ندانسته، پازِل و جدول دشمنان را تکمیل نموده و در زمین آنها بازی می‌کنند.

(1): نگارنده از تحصیل‌کردگان حوزۀ علمیه قم و مسلّط به زبان آلمانی بوده که همسرشان نیز از خانواده‌های فعّال شیعیان اتریشی‌الاصل می‌باشند که چندسالی است براساس نظر و درخواست برخی مراکزاسلامی، در منطقۀ آلمانی زبان به امور فرهنگی و تبلیغ اشتغال دارد.
منبع: الف

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس