کد خبر 653605
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه از زوار ایرانی اربعین حسینی خواست که بدون روادید و گذرنامه معتبر به عراق سفر نکنند.

 به گزارش مشرق، حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه کشورمان امروز (چهارشنبه) درباره لغو روادید بین ایران و عراق با بیان اینکه ما برای لغو کلی روادید آماده هرگونه همکاری با طرف عراقی هستیم و حدود سه سال است که با عراق مذاکرات کنسولی در این زمینه داریم، گفت: ولی حاکمیت عراق از این کار خودداری کرده و ما نیز به اراده حاکمیت عراق احترام می‌گذاریم.

وی از هموطنان ایرانی خواست که از ورود بدون روادید و گذرنامه معتبر به خاک کشور عراق اکیداً خودداری کرده تا مشمول مجازات‌های این امر غیرقانونی نشوند.

معاون کنسولی وزارت امور خارجه درباره آخرین پیگیری‌های حادثه منا نیز خاطرنشان کرد: همه حقوقدانان وزارت خارجه با تمامی حقوقدانان مؤسسه‌ها و سازمان‌های حقوقی داخل و خارج کشور در این زمینه مذاکره کرده‌اند. از نظر محتوایی هیچ حقوقدانی در اینکه مسئولیت این حادثه برعهده کشور عربستان است تردیدی ندارد. حتی یک مقام سعودی هم این موضوع را رد نکرده است. اما از نظر شکلی نمی‌توان از طریق سازمان‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی این حادثه را پیگیری کرد، چرا که ما در هیچکدام از آنها عضویت نداریم.

وی ادامه داد: هر فرد یا ارگانی که قصد کمک در این عرصه را دارد انتقاد نکند که وزارت خارجه کم‌کاری می‌کند، بلکه راهکار ارائه بدهد.

معاون وزیر خارجه همچنین گفت: ما هیچ‌گونه همکاری و کمکی از طرف عربستان در زمینه حل این مشکل نمی‌بینیم.

قشقاوی در خصوص صیادان ایرانی در بند دزدان دریایی در سومالی با بیان اینکه وزارت خارجه ایران یکی از موفق‌ترین وزارت خارجه‌های جهان در امور اتباع خود بوده، خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۲ هزار و ۸۰۰ زندانی و امسال نیز سه هزار و ۶۰۰ زندانی ایرانی در زندان‌های خارج از کشور داریم. هر سال یک سوم از این تعداد آزاد یا تبادل می‌شوند که این نشان‌دهنده موفقیت وزارت امور خارجه است. موفقیت ما وقتی بیشتری می‌شود که با طرف مقابل یک تفاهم‌نامه یا سند همکاری مشترکی داشته باشیم.

وی گفت: به دلیل قطع رابطه با کشور سومالی کار سخت شده، ولی ما تمام تلاش خود را صورت می‌دهیم که این افراد را آزاد کنیم.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • گیل مرد ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    قشقاوی یا قشقایی مجیدجان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس