معاون عمليات نيروي هوايي ارتش از اولين حضور جنگنده صاعقه با مهمات جنگي در رزمايش مدافعان حريم ولايت3 خبر داد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق به نقل از فارس، اميرخلبان محسن دره‌باغي جانشين فرمانده نيروي هوايي، اميرخلبان سيد محمد علوي معاون عمليات و اميرخلبان حسين چيت‌فروش سخنگوي رزمايش صبح امروز در نشست خبري به تشريح اهداف و برنامه‌هاي رزمايش بزرگ آفندي نيروي هوايي ارتش با عنوان "مدافعان حريم ولايت 3" پرداختند.

امير دره‌باغي در اين نشست خبري، نيروي هوايي را يك نيروي واكنش سريع با وظيفه پشتيباني از ديگر نيروها دانست و افزود: نهاجا در تمامي رزمايش‌ها به عنوان پشتيبان نقش مهمي دارد كه البته علاوه بر آنها برخي رزمايش‌ها نيز به صورت تك نيرويي و صرفا آفندي برگزار مي‌شود كه در دو سال اخير دو بار چنين رزمايشي برگزار شد و رزمايش مدافعان حريم ولايت 3 نيز از امروز در منطقه شمال غرب كشور در تبريز آغاز مي شود.

دره‌باغي افزود: اين رزمايش 4 مرحله است كه در اولين مرحله آن كه از امروز آغاز خواهد شد، نيروها و هواپيماها از تمامي پايگاه‌هاي كشور مانند بندرعباس، بوشهر، دزفول، شيراز، اصفهان، مهرآباد، همدان و تبريز در حال گسترش به منطقه عملياتي هستند.

وي ادامه داد: پس از مرحله اول كه سه روز طول خواهد كشيد، بريفينگ رزمايش در تبريز انجام خواهد شد كه پس از آن جنگنده‌ها به تمرين‌هاي پروازهاي تاكتيكي و رهاسازي مهمات مشقي خواهند پرداخت.

جانشين فرمانده نيروي هوايي ارتش گفت: مرحله سوم كه اصلي‌ترين مرحله رزمايش است از روز 22 شهريور با انجام پروازهاي تاكتيكي و استفاده از مهمات و موشك‌هاي جنگي آغاز خواهد شد كه اين مرحله نيز سه روز به طول خواهد انجاميد و در پايان آن هواپيماها به پايگاه‌هاي خود در مرحله چهارم برخواهند گشت.

در ادامه اين نشست خبري امير خلبان سيدمحمد علوي معاون عملياتي نيروي هوايي گفت: رزمايش مدافعان حريم ولايت 3 در طول سه دهه اخير يك رزمايش بي‌نظير است چرا كه براي اولين بار حجم عظيمي از پروازهاي جنگي و تاكتيك‌هاي عملياتي مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

علوي افزود: انواع جنگنده‌هاي F4-F5-F7 سوخو 24، ميگ 29 و جنگنده بومي صاعقه در اين رزمايش شركت دارند كه جنگنده صاعقه براي اولين بار با استفاده از مهمات جنگي در رزمايش شركت خواهد كرد.

وي با اشاره به انجام صدها سورتي پرواز در اين رزمايش، تصريح كرد:‌تمامي خلبان‌هاي حاضر در رزمايش مدافعان حريم ولايت 3 در داخل كشور آموزش ديده‌اند.

معاون عملياتي نيروي هوايي اضافه كرد: اگر در گذشته ما تنها به انجام مسابقات بين يگان‌هاي هوايي مي‌پرداختيم اما در اين رزمايش يك ميدان رزم واقعي براي خلبانان طراحي شده تا بتوانيم انواع تاكتيك‌ها و مهمات اعم از بمب‌هاي سنگين و سبك و موشك‌هاي هوا به هوا، هوا به زمين، ليزري، حرارتي، تلويزيوني و راداري را به صورت واقعي تست كنيم كه در اين خصوص سخت ترين شرايط براي نيروها انديشيده شده است.

علوي با بيان اينكه در اين رزمايش انواع اهداف ثابت و متحرك در نظر گرفته شده گفت: ما سال گذشته توانستيم پرواز و بمباران شبانه را توسط جنگنده‌ها انجام دهيم كه همه مي‌دانند پرواز در شب در ارتفاع پست بسيار خطرناك و حساس است كه البته خلبانان ما اين توانايي را به دست آوردند.

وي گفت: آنها در اين رزمايش با استفاده از جنگنده‌هاي F4  و سوخو 24 بايد بتوانند اهداف خود را در تاريكي پيدا و بمباران كنند.

معاون عملياتي نيروي هوايي افزود: همچنين جنگنده ميگ 29 كه يك هواپيماي رهگير هوايي است، در اين رزمايش اهداف از پيش تعيين شده را به صورت هوا به زمين مورد هجوم قرار خواهد داد.

علوي افزود: هواپيماهاي C130 كه هواپيماهاي فول تاكتيكي هستند عمليات بارريزي خود را در اين رزمايش انجام مي‌دهند كه طي اين مرحله تجهيزات مورد نياز بلافاصله بعد از رسيدن به زمين مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وي در ادامه به استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين مانند RF4 براي انجام ماموريت‌هاي شناسايي و تصويربرداري در اين رزمايش اشاره كرد و گفت: با استفاده از اين تجهيزات مي‌توانيم تصاوير مناطق عملياتي را به صورت آن لاين كنترل و فرماندهي كنيم.

معاون عملياتي نيروي هوايي خاطرنشان كرد: تانكرهاي سوخت رسان ما نيز در فرودگاه مهرآباد آماده‌اند تا اگر نيازي به سوخت‌رساني داشتيم، بلافاصله مورد استفاده قرار بگيرند.

علوي با اشاره به توان پرواز بلند هواپيماها تا 3 هزار كيلومتر گفت: تمرين پرواز بلند و سوخت‌رساني هوايي از مواردي است كه به صورت مداوم در طول سال مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

وي همچنين با اشاره به جنگنده‌هاي طرح پدافندي نيروي هوايي، اظهار داشت: بخشي از هواپيماهاي ما در اختيار قرارگاه پدافند هوايي است كه در زمان لازم بتوانند با استفاده از آن تهديدات را شناسايي، رهگيري و سرنگون كنند.

اميرعلوي همچنين پيام رزمايش مدافعان حريم ولايت 3 را پيام صلح و دوستي براي كشورهاي منطقه و نيز پيام اقتدار و آمادگي براي تمام  كساني دانست كه خواب حمله نظامي به كشورمان را مي‌بينند.

در ادامه امير دره‌باغي گفت: وقتي تهديد هوايي متوجه كشورمان مي‌شود رينگ اول پدافندي، هواپيماهاي طرح ميلاد (طرح پدافند) هستند كه با آنها درگير شده و اگر تهديد بتواند از آنها عبور كند، در رينگ پدافند بعدي مورد هجوم موشك‌هاي زمين به هوا و سپس توپ‌هاي هوايي قرار خواهد گرفت كه در تمام اين مراحل هواپيماها مي‌توانند با هدف درگير شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۶
    0 0
    یا الله.......انشا الله که صاعقه مرغ عشورا شفق سفره ماهی آفتاب و......همه با موفقیت تمام تولید انبوه شوند... همینطور موتورها و مهمات..
  • محب علی ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۶
    0 0
    چرا از این هواپیماهای جنگی ایرانی عکسی منتشر نمی شود؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس