گروه سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.
 
*********

کیهان
 
کلینتون می‌دانست صندوق خانوادگی او از سوی حامیان داعش پر می‌شود
موسس ویکی‌لیکس فاش کرد هیلاری کلینتون، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در یکی از ایمیل‌های خود به حمایت مالی عربستان و قطر از تروریست‌های داعش اشاره کرده است.
به گزارش العالم، جولین آسانژ تاکید کرد کلینتون در نامه‌ای که اوایل سال 2014 برای جان پودستا مدیر ستاد انتخاباتی خود فرستاده، به این موضوع اشاره کرده است که دولت سعودی و دولت قطر از داعش حمایت می‌کنند و نه شهروندان معینی از این دو کشور.
آسانژ گفت این نامه، مهم‌ترین سند در میان هزاران سند مربوط به کلینتون است که در برهه اخیر توسط ویکی‌لیکس منتشر شده است.
وی افزود: سعودی‌ها، قطری‌ها، مغربی‌ها و بحرینی‌ها همگی به صندوق خانوادگی کلینتون، در زمانی که وی وزیر خارجه آمریکا بود کمک می‌کردند.
آسانژ گفت بزرگترین قرارداد فروش بین‌المللی اسلحه با عربستان در آن زمان به ارزش 80 میلیارد دلار منعقد شد در حالی که مجموع واردات اسلحه آمریکا در دوره‌ای که هیلاری کلینتون وزیر خارجه بود به دو برابر افزایش یافت.
وی می‌افزاید: نامه‌های الکترونیکی محرمانه کلینتون نشان می‌دهد که او نقش اساسی در ویرانی لیبی داشته است. جنگ در لیبی در واقع جنگ هیلاری کلینتون بود و باراک اوباما از ابتدا با دخالت نظامی در لیبی مخالفت می‌کرد.

نارضایتی اقتصادی مردم مهم نیست مگر اینکه در رای روحانی تاثیر بگذارد؟!
«نارضایتی‌های اقتصادی در رای روحانی تاثیر مستقیم دارد.»
مرتضی حاجی وزیر آموزش و پرورش در دولت اصلاحات ضمن بیان مطلب فوق در مصاحبه با روزنامه آرمان، تصریح کرد: غیر از تغییر 3 وزیر، در حوزه اقتصادی نیز لازم است تغییراتی صورت  بگیرد.
وی افزود: مخاطبان وزارت آموزش و پرورش و ارشاد تقاضای تغییر داشتند و رئیس‌جمهور این تقاضا را اجابت کرد. اما این مسئله نباید به مفهوم عدم ضرورت تغییر در وزارتخانه‌های دیگر باشد و این تعبیر درستی نیست که گفته شود چون تقاضا برای تغییر در وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش بالا بود، بنابراین نیازی به تغییر در وزارتخانه‌های دیگر نیست.
اخیرا نوبخت سخنگوی دولت و مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهور ضمن اظهاراتی تصریح کردند هیچ تغییر دیگری در کابینه به ویژه تیم اقتصادی انجام نخواهد شد چرا که عملکرد این تیم خوب بوده است.
مرتضی حاجی در ادامه این مصاحبه خاطرنشان کرد: خواسته‌هایی از سوی جامعه فرهنگیان، هنرمندان و ورزشکاران وجود دارد که لازم است گام‌هایی در جهت تحقق آن از سوی سه وزیر جدید برداشته شود. حتی اگر سه وزیر در حوزه‌های آموزش، فرهنگ و ورزش نتوانند از منظر اجرایی در این چند ماه کاری انجام دهند، باید حداقل نشان دهند که تلاش‌هایی در این راستا نسبت به انتظارات موجود صورت می‌گیرد. از سویی در حوزه اقتصادی نارضایتی‌هایی از سوی مردم وجود دارد که می‌تواند در رای روحانی تاثیر منفی بگذارد.

نقیض‌گویی دولت درباره مبارزه با فساد
دولتی که روزهای آغازین با لحنی انقلابی از شعار مبارزه با فساد می‌گفت: حالا در روزهای پایانی عمر خود سخن گفتن رسانه‌ها از مبارزه با فساد را اشتباه و عاملی برای عادی شدن فساد در جامعه معرفی می‌کنند.
به گزارش رجانیوز شروع به کار دولت یازدهم همراه بود با شعارهایی که از آنها بوی انقلابی‌گری در برخورد با مفسدین اقتصادی به مشام می‌رسید. شفاف‌سازی یکی از رموز اصلی رونق اقتصادی معرفی می‌شد و در هر مراسمی گریزی هم به آن زده می‌شد. اما این سخنان بیش از آن که مسئولان حاضر در بدنه دولت یازدهم را مخاطب خود قرار دهد، دولتمردان دولت سابق را نشانه گرفته بود. اما درست در زمانی که گمانه‌هایی از فسادهای گسترده در دولت تدبیر و امید مطرح می‌شد ادبیات دولت مردان نیز دچار استحاله چشم‌گیری شد.
روزهای آغازین دولت تدبیر و امید بود که رئیس‌‌جمهور در مراسم 22 بهمن 92 از عزم راسخ دولت برای مبارزه با فساد سخن گفت و از همه مردم درخواست کرد تا دولت را در زمینه مبارزه با فساد یاری کند. مگر می‌توان تحمل کرد که یک فرد، 9 هزار میلیارد تومان پول این ملت را ببرد، کجا برده است. کجا مصرف شده است. چه کسانی اجازه داده‌اند، ما باید مواظب فساد باشیم. ما باید در برابر مفسدان ایستادگی کنیم. ملت ما نمی‌پذیرد که پول بیت‌المال در جیب مفسدان و افراد خاصی باشد. مبارزه با فساد، خواست این ملت بزرگ است».
روحانی که سه سال پیش مبارزه با فساد را «خواست ملت» می‌دانست حالا نظر دیگری دارد. این روزها مبارزه با فساد و سخن گفتن از مفاسد اقتصادی در نظر رئیس‌جمهور تبدیل به «سخنی دروغ» و «تفریح» برخی از رسانه‌ها شده است. وی در جریان معرفی وزرای پیشنهادی برای سه وزارتخانه گفت: «بعضی‌ها مثل اینکه بالا و پایین کردن فساد برایشان لذت‌بخش است. اگر دستگاهی وامی داده و آن پول شده بدهی معوق، نمی‌دانم بعضی از رسانه‌ها خوششان می‌آید که بدهی معوق را بگویند اختلاس که بعضی‌ها هم توجه دقیق به لغت و عبارت‌ها نمی‌کنند. اگر فسادی است با آن مبارزه کنیم نه اینکه آن را بزرگ کنیم. نه اینکه طوری تبلیغ کنیم که به نظر برسد بعضی‌ها دارند فساد را در جامعه عادی‌سازی می‌کنند».
حالا که پای فساد 8 هزار میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان، اختلاس 1200 میلیارد تومانی در بانک ملی و اختلاس 500 میلیارد تومانی در بانک ملت به میان آمده و از سوی مقامات دستگاه قضایی نیز مورد تایید قرار گرفته، گفتن از فساد، به «عادی‌سازی فساد» و بزرگنمایی تعبیر می‌شود.
تدبیر و امید زمان مناسبی بوده تا هر آنچه را که پیش از این به زبان آورده شده به فراموشی سپرده شود، از لزوم حمایت مردم برای مبارزه با فساد تا دعوت رسانه‌ها به ورود در این عرصه.
رجانیوز خاطر نشان کرد: در بیستمین جشنواره مطبوعات که در اولین سال عمر دولت تدبیر و امید برگزار شده بود، روحانی رسانه‌ها را دعوت کرد تا با ورود به عرصه مبارزه با مفاسد اقتصادی و با شفاف‌سازی  آن هزینه این کار را برای مفسدین افزایش دهد. رئیس‌جمهور در آن مقطع با طرح سوالی مبنی بر این که چه کسی می‌تواند با این فساد مبارزه کند، گفت: «تنها قوه مجریه؟ تنها قوه قضاییه؟  بزرگترین قدرتی که می‌تواند به صحنه بیاید و با فساد مبارزه کند، رسانه‌ها هستند. رسانه‌ها باید به صحنه بیایند. نام افراد مفسد و ویژه‌خوار نباید در جیب رئیس دستگاه اجرایی کشور باشد، نام افراد مفسد و ویژه‌خوار باید بر سر زبان و بیان خبرنگاران ما قرار گیرد. اگر رسانه‌ها و مطبوعات همه به صحنه بیایند، نه اینکه با مفسد می‌شود مبارزه کرد، بلکه می‌شود جلوی فساد را گرفت. رسانه‌ها باید هزینه‌ها را آنقدر بالا ببرند که کسی در مسیر فساد قرار نگیرد و هوس فساد به سرش نزند و راه آن، حضور فعال رسانه‌ها است».
حالا این روزها دولت یازدهم ورود رسانه‌ها به پرونده مفاسد اقتصادی را مانع برخورد با مفسدان می‌دانند. وزیر اطلاعات یک روز از رسانه‌ها برای انتشار فیش‌های حقوقی تشکر می‌کند و یک روز دیگر این کار را سنگ‌اندازی مقابل پای دولت برای برخورد می‌داند. یک‌بار از منظر دولت یازدهم نام مفسدان اقتصادی باید توسط رسانه‌ها بر زبان‌ها بیفتد و روز دیگر رسانه‌ها متهم به عادی‌سازی فساد و بزرگ‌نمایی می‌شوند.

بدعت پیش خور کردن بودجه سال آینده در دولت تدبیر و امید
دولت یازدهم به رغم آنکه با شعارهای اقتصادی روی کار آمده است اما نه تنها کارنامه قابل قبولی ارائه نداده بلکه بدعت‌های  جدیدی در اقتصاد ایجاد کرده و دائم  در حال تغییر معانی واژه‌ها و استفاده از واژه‌‌ها و استفاده از واژه‌های جایگزین است که آخرین آن جایگزینی پیش‌فروش اقتصاد به جای کسری بودجه است.
به گزارش «جوان» رشد هزینه‌های جاری در بودجه غیرشفاف باعث شده در چندین مرحله دولت روش‌هایی چون برداشت از صندوق توسعه ملی، تبدیل وضعیت دلارهای وصول نشده و به ایران نیامده به ریال و ... همواره کسری بودجه خود را پنهان و تحت عنوان تنخواه محرمانه در آمارها محو کند. به عنوان مثال سال گذشته به دلیل افزایش هزینه جاری دولت نسبت به درآمدها، تنخواه 14 هزار میلیارد تومانی از بانک  مرکزی گرفته شد و باز نگرداندند و بخشی از منابع امسال نیز پیش‌ خور شده است؛  موضوعی که هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از آن به عنوان گروگانگیری منابع یاد کرده و آن را برای نظام بودجه‌ریزی خطرناک می‌داند و میثم موسایی رئیس‌ انجمن اقتصاد اسلامی نیز آن را پیش فروش کردن آینده اقتصاد ایران می‌داند.
اخیرا یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از بدعت جدید دولت سخن گفته و استقراض چندباره در سال گذشته از بانک مرکزی را نوعی پیش‌خور کردن بودجه سال 95 عنوان کرده و از رسانه‌ها خواسته این تخلف دولت را منتشر کنند، چون این خطر وجود دارد که این مدل کار ادامه یابد و درآمدهای سال بعد با کسری مواجه و با ضریب بیشتر به آینده منتقل می‌شود.
جوان با اشاره به شیوه تنخواه گرفتن دولت می‌نویسد: دولت مدل تنخواه را برای دریافت استقراض از بانک مرکزی طراحی و از سال اول استقرار، وجوهی را به عنوان تنخواه از بانک مرکزی دریافت کرده است. حتی در سال 92 موضوع برداشت دولت از بانک مرکزی به مجلس هم کشیده شده و به دلیل تخلف و اقدام فراقانونی دولت در این زمینه نمایندگان مجلس به وزیر اقتصاد کارت زرد دادند، دیوان محاسبات هم این استقراض را در گزارش خود لحاظ کرده است. بعد از این برداشت دولت دوبار دیگر هم از بانک مرکزی استقراض کرد که یکبار در ماه‌های پایانی سال 93 این کار را انجام داد و در سال 94 هم این کار انجام شده است. حسین مستخدمین معاون اسبق بانک مرکزی با اشاره به برداشت‌های دولت از صندوق توسعه ملی نیز خاطر‌نشان می‌کند: دولت یازدهم سه بار هم از منابع صندوق توسعه ملی در بانک مرکزی برداشت کرده است. یکبار 1/2  میلیارد دلار،یکبار 4/1 میلیارد دلار و بار دیگر هم صحبت از برداشت 12 میلیارد دلاری به میان آمده است. این هم یک نوع استقراض از بانک مرکزی  به شمار می‌رود. معاون اسبق بانک مرکزی می‌گوید: در سه بار استقراضی  که دولت از منابع بانک مرکزی انجام داده یکبار بنا به ادعای دولتمردان تسویه شده اما دو تنخواه دیگر تسویه نشده است.
هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه مجلس می‌گوید: هزینه‌های جاری دولت هر سال در حال زیاد شدن است. برای بودجه سال 94 از منابع بودجه سال 95 بالغ بر 14 هزار میلیارد تومان پیش‌خور شد و در حقیقت از بودجه سال‌های بعد برای هزینه‌های جاری این سال دولت استفاده شده است. دولت به جای اینکه در زمان مواجهه با کسری بودجه اصلاحیه بدهد، منابع آینده را پیش‌خور می‌کند و ادبیات جدیدی در بودجه‌ریزی باب شده است.
وی می‌افزاید: احتمالا بخشی از منابع سال 96 گروگان بودجه جاری امسال خواهد بود و اکنون 90 درصد بودجه کشور را هزینه‌های جاری تشکیل می‌دهد. وی تاکید می‌کند: سال 94 تنخواه‌گردان دولت از بانک مرکزی تسویه نشد. به رغم افزایش درآمدها در سال جاری به دلیل پرداخت بدهی سال 94 عملا پاسخگوی نیازها نیست. این کار دولت قانونی نیست و اگر کسری دارد، باید اصلاحیه بودجه ارائه دهد.

ثبت بالاترین نرخ بیکاری پس از انتخاب روحانی
«نرخ بیکاری به بالاترین رقم از زمان انتخاب روحانی به ریاست‌جمهوری در سال 92 رسید.»
روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: آمارها حاکی از افزایش نرخ بیکاری با 12/7 درصد است؛ نرخی که بالاترین رقم از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1392 محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد که تدابیر وزارت کار تاکنون برای حل این مشکل که بسیاری از کارشناسان آن را مهم‌ترین معضل دولت یازدهم می‌دانند، ناکام مانده است.
مرکز آمار در گزارشی از افزایش نرخ بیکاری به رقم 12/7 درصد خبر می‌دهد. این در حالی است که در بهار سال جاری این رقم 0/5 درصد کمتر بود و نسبت به مدت مشابه سال گذشته (تابستان 1394) این نرخ 1/8 درصد افزایش داشته است.
روحانی در سال 1392، در شرایطی سکان امور را به دست گرفت که شاخص‌های اقتصادی وضعیت به مراتب بدتری را داشتند اما در آن سال نرخ بیکاری با کاهش نسبت به دو سال ابتدایی دهه 90 شمسی، 10/5 درصد بود. نرخ بیکاری ظرف دو سال گذشته روندی افزایشی را طی کرد تا در تابستان امسال به بالاترین رقم از سال 92 برسد.
در حال حاضر تعداد بیکاران مطلق، سه میلیون و 337 هزار و 415 نفر است که رقمی بالا محسوب می‌شود؛ چرا که بیکار مطلق به فردی گفته می‌شود که به دنبال کار گشته اما حتی در هفته مرجع یک ساعت هم مشغول به کار نبوده است. اگر فردی جویای کار نباشد، جزو جمعیت بیکار محسوب نمی‌شود و آن را در بخش غیرفعال اقتصادی محاسبه می‌کنند، در نتیجه می‌توان گفت بیش از سه میلیون و 300 هزار نفر در تابستان به دنبال کار گشتند اما موفق نشدند که هیچ کاری، ولو یک ساعت در هفته پیدا کنند.
در تابستان امسال نرخ مشارکت اقتصادی با افزایش نسبت به بهار سال جاری و تابستان پارسال به 40/4 درصد رسید.
در بخش دیگری از آمار آمده است که 40/8 درصد از شاغلان کشور بیش از 49 ساعت در هفته کار می‌کنند. این مهم به این معناست که بخش مهمی از شاغلان به دلایلی از جمله کم بودن دستمزد، مجبور هستند ساعات بیشتری را به کار اختصاص دهند. از قضا همین موضوع یکی از دلایل افزایش نرخ بیکاری، به ویژه در میان جوانان است. در شرایطی که بیش از یک سوم کشور، ساعات زیادی را در هفته به کار اختصاص می‌دهند و بسیاری از آنها دو شغله و چند شغله هستند، دیگر کارفرما تمایلی به جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ندارد.  
 
 
خراسان
 

دستور دولت برای آمادگی پزشکی قانونی در مقابل حوادث
بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به وزارت دادگستری، تاکید شده است که با توجه به ضرورت تامین تجهیزات نمونه برداری و انجام آزمایش های تشخیص هویت "دی ان ای" برای آمادگی سازمان پزشکی قانونی در مقابله با حوادث احتمالی در کشور، مبلغ 10 میلیارد ریال از محل منابع ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در اختیار این سازمان قرار می گیرد.


کمک ویژه کابینه به پل های شهر تهران
بر اساس مصوبه جدید هیئت دولت که به رحمانی فضلی وزیر کشور ابلاغ شده، قرار است با توجه به وظایف و برنامه های قوه مجریه برای جبران خسارات و بازسازی تاسیسات زیربنایی مناطق مختلف کشور، مبلغ 177 میلیارد ریال از اعتبارات قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور، برای بازسازی تاسیسات و بهسازی لرزه ای سه پل مهم در شهر تهران، در اختیار دستگاه اجرایی مربوط قرار گیرد.
 
 
ایران
 
توئیت روحانی برای اجرای قانون اساسی
رئیس جمهوری با انتشار مطلبی در توئیتر، تأکید کرد که تمام توانش را برای اجرای قانون اساسی به کار می‌گیرد. به گزارش ایسنا، در متن این مطلب آمده  است: رئیس جمهوری مسئول اجرای قانون اساسی است و برای اجرای آن، تمام توان خود را به‌کار خواهد گرفت؛ ولو اینکه خوشایند برخی نباشد.
همچنین ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری نیز در توئیتی در همین رابطه نوشت: «آزادی بیان و آزادی دروغ و تهمت دو مقوله متفاوت است و نمی ­توان رواج دروغ و تهمت را رواج آزادی بیان خواند. باید اولی را بر صدر نشاند و دومی را فرو کوفت.»


پوشش متفاوت رسانه‌ها درباره املاک نجومی
برخی روزنامه‌هایی که چند روز پیش خبر مربوط به تخلفات در صندوق ذخیره فرهنگیان را در صفحه اول خود به صورت برجسته منتشر کرده بودند، روز گذشته گزارش سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت درباره پرونده املاک شهرداری تهران را در صفحه اول خود نیاوردند. به گزارش «ایران»، احمد توکلی در گزارش خود بر محرز بودن تخلف در واگذاری املاک شهرداری تأکید کرد. با این حال روزنامه‌های کیهان، وطن امروز و جوان اصلاً این خبر را پوشش ندادند.


برادر رضا ضراب هم به نقض تحریم‌ها متهم شد
دادستانی امریکا برادر رضا ضراب را نیز به دست داشتن در پرونده نقض تحریم‌های وضع شده علیه ایران متهم کرد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، دادستانی امریکا روز دوشنبه با صدور کیفرخواستی اعلام کرد که محمد ضراب تاجر ایرانی- ترکیه‌ای در پرونده نقض تحریم‌های ایران با برادرش رضا ضراب همکاری داشته است. در این کیفرخواست که دو ماه پیش از آغاز محاکمه رضا ضراب در دادگاه فدرال در منهتن تنظیم شده آمده است که رضا ضراب 33 ساله با شرکت ماهان ایر نیز داد و ستدهایی داشته  که به ادعای واشنگتن، این شرکت ایرانی به دلیل همکاری با حزب‌الله هدف تحریم قرار گرفته بود.
وی (رضا ضراب) در ماه مارس در ایالت فلوریدا بازداشت شد. دادستان‌های امریکا مدعی‌اند که برادران ضراب در انجام داد و ستدهای مالی که صدها میلیارد دلار ارزش داشته است از طرف دولت ایران و نهادهای ایرانی در سال‌های 2010 تا 2015 نقش داشته‌اند تا بتوانند تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را دور بزنند. دادگاه رسیدگی به اتهامات رضا ضراب قرار است در 23 ژانویه 2017 آغاز شود.


مدیرعامل سابق بانک دی آزاد شد
مدیرعامل سابق بانک دی که ۱۶ شهریور امسال دادستان تهران از بازداشت شدن وی خبر داده بود، آزاد شد. به گزارش تسنیم، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در روز 16 شهریور اعلام کرد: گزارش هیأت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از بنیاد شهید به دادسرا ارجاع شده و مدیرعامل سابق بانک دی به لحاظ اتهامات انتسابی بازداشت شده است.
 
 
آرمان
 

خانم‌ها نمي‌توانند در انتخابات رياست‌جمهوري كانديدا شوند

وكيل پايه يك دادگستري با بيان اينكه تخريب، جرم عمومي و قابل تعقيب است، گفت: در حمله به سفارت عربستان، زيان ديده نبايد تعيين‌كننده باشد. بهمن كشاورز با اشاره به تبرئه برخي متهمان حمله به سفارت عربستان از اتهام تخريب سفارتخانه عنوان كرد: تا جايي كه به خاطر دارم تخريب جرم عمومي محسوب مي‌شود و قابل تعقيب است. وي همچنين درباره شرايط رجل سياسي در سياست‌هاي كلي انتخابات اظهاركرد: با احترامي كه براي خانم‌هاي خودمان قائل هستم اما با اين قانون خانم‌ها نمي‌توانند در انتخابات رياست‌جمهوري كانديدا شوند مگر اينكه اين قانون اصلاح شود چون تعريف رجل سياسي تنها به مردان قابل اطلاق است اما در تعريف رجل سياسي خوشحالم كه عضو شوراي نگهبان نيستم كه بخواهم شرايط رجل سياسي را تعريف كنم اين كار در حد محال است چون تعريف بايد جامع و مانع باشد. اميدوارم شوراي نگهبان بتواند اين كار را انجام دهد. كشاورز همچنين اظهار داشت: بند سيزده سياست‌هاي كلي انتخابات در تلاش بوده ابهام را برطرف كند كه بعد از اعلام نتايج شوراي نگهبان نمي‌تواند نظارتي داشته باشد.

انتقال ستاد برگزاري انتخابات شوراها در مجلس

عضو كميسيون شوراها و امور داخلي كشور در مجلس با تاكيد بر لزوم نظارت بر صلاحيت نامزدها در چارچوب استعلام از مراجع چهارگانه از تلاش نمايندگان براي انتقال ستاد برگزاري انتخابات شوراها از وزارت كشور به مجلس خبر داد. احمد عليرضا بيگي افزود: تلاش داريم كه مركزيت برگزاري و نظارت بر امور شوراها كه بعضا با مشكلاتي روبه‌رو شده را از قوه مجريه و وزارت كشور به قوه مقننه منتقل كنيم. عضو كميسيون شوراها و امور داخلي كشور در مجلس شوراي اسلامي گفت: فارغ از بحث نظارت بر انتخابات كه توسط كميسيون شوراها و مجلس انجام مي‌شود، سعي داريم با پيش‌بيني‌سازو كاري براي انجام اين مهم، ستاد برگزاري را به مجلس انتقال دهيم. وي اظهاركرد: اين پيشنهاد هم‌اكنون در كميسيون شوراها در حال مطالعه است و قصد داريم در بحث اصلاحيه قانون انتخابات نيز به اين مهم توجه كنيم و پيش از آنكه به‌طور جدي وارد بحث انتخابات شوراها شويم، اين مساله را به سرانجام برسانيم كه در همين انتخابات شاهد تحقق اين پيشنهاد باشيم.

رايزني‌ درباره سفرها به ايران و عربستان

مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در ديدار با نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه درباره رايزني‌هاي اخيرش در ايران و عربستان گفت‌وگو كرد. فدريكا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و استفان دي‌ميستورا، نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه در ادامه رايزني‌ها براي پايان دادن به جنگ سوريه روز دوشنبه در بروكسل با يكديگر ديدار و گفت‌وگو كردند. دفتر مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با انتشار بيانيه‌اي در پايگاه اطلاع‌رساني اتحاديه اروپا اعلام كرد: موگريني در ديدار با دي‌ميستورا وي را در جريان رايزني‌هايش در منطقه درباره آينده سوريه پس از سفر به ايران و عربستان قرار داده است. بر اساس اين بيانيه ديدار موگريني و دي‌ميستورا روي مساله بحران سوريه و لزوم پايان دادن به جنگ در اين كشور و همكاري تمام طرف‌ها براي يافتن راه‌حل مناسب متمركز بوده است.

تاكيد بر لزوم تجميع عوارض گمركي

رئيس مجلس با تاكيد بر لزوم تجميع عوارض گمركي گفت: دولت مي‌تواند در اين خصوص به مجلس لايحه ارائه دهد. علي لاريجاني در نشست با رئيس كل گمرك و اعضاي هيات رئيسه گمركات كشور افزود: اجراي طرح پنجره واحد اقدام خوبي بوده كه توسط گمرك انجام شده و براي اين كار از جوانان ايراني استفاده شده است. رئيس مجلس با اشاره به بررسي قانون پنج ساله ششم توسعه در كميسيون تلفيق افزود: براي كمبود ايكس ري در گمركات مي‌توان در برنامه ششم توسعه پيش بيني كرد كه ظرف پنج سال تا پايان برنامه ششم به هر مقدار كه با كمبود ايكس ري و جي پي اس در گمركات مواجه هستيم تا پايان برنامه تامين شود. لاريجاني با تاكيد بر لزوم تجميع عوارض گمركي ادامه داد: زماني تجميع عوارض گمركي انجام مي‌شد، اما پس از مدتي متوقف شد و مجلس و دولت با همكاري يكديگر بار ديگر مي‌توانند تجميع عوارض را احيا كنند.

واكنش بيادي به نامزدي ضرغامي

يك فعال سياسي اصولگرا گفت: باندهاي ثروت و قدرت متصل به راست و چپ اين طور در بين مردم جا انداخته‌اند كه هر رئيس‌جمهوري كه سركار مي‌آيد بايد دو دوره در اين منصب باشد، هر چند، اين خلاف قانون است اما همين باعث مي‌شود كه خيلي از افراد خودزني نكرده و نامزد نشوند. حسن بيادي تصريح كرد: مثلا شخصي مثل آقاي علي لاريجاني كه رئيس يك قوه ديگر است قطعا اگر نامزد شود خودزني كرده است يا فردي مانند آقاي ضرغامي با اينكه ظرفيت‌هاي زيادي دارد اما هنوز نتوانسته جايگاه ويژه‌اي در جامعه پيدا كند. با اين اوصاف بهتر است دوستان ما با اين حرف‌هايشان خيلي شلوغش نكنند و بگذارند انتخابات به صورت عادي برگزار شود كه اين طور خيلي بهتر است؛ چرا كه همانطور كه گفتم بيان اين سخنان، حساسيت‌هاي نابجا درست مي‌كند.

استيضاحي تحويل هيات رئيسه نشده است

سخنگوي هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت كه هيچ استيضاحي تحويل هيات رئيسه مجلس نشده است. بهروز نعمتي درباره انتشار اخباري مبني بر تحويل استيضاح وزراي اقتصاد و علوم به هيات رئيسه مجلس افزود: هيات رئيسه هيچ درخواست استيضاحي را تحويل نگرفته است. وي اظهاركرد: با توجه به اينكه مجلس در هفته جاري براي سركشي نمايندگان به حوزه‌هاي انتخابيه جلسه ندارد اگر درخواست استيضاحي وجود داشته باشد بعد از تعطيلات تحويل هيات رئيسه مي‌شود و هيات رئيسه مجلس نيز آن را به كميسيون‌هاي تخصصي ارجاع خواهد كرد.

ديدار پايداري‌ها با مصباح‌يزدي

يك عضو شوراي مركزي جبهه پايداري از ديدار اعضاي اين جبهه با آيت‌ا... مصباح خبر داد. حجت‌الاسلام قاسم روانبخش اعلام كرد كه اعضاي شوراي مركزي جبهه پايداري روز دوشنبه با آيت‌ا... مصباح ديدار كرده و به گفت‌وگو پرداختند.

 
جمهوری اسلامی
 
دیوار برلین دوباره ایجاد می‌شود 
 
 * دیوار برلین، 30 سال پس از برداشته شدن، دوباره ایجاد می‌شود. روزنامه تایمز نوشت: دولت آلمان، برای جلوگیری از سروصدای پناهندگان درصدد احداث دیواری بلند میان ساکنان شهر مونیخ و منطقه سکونت پناهندگان است. این روزنامه افزوده است: این دیوار از دیوار برلین بلندتر است و علت احداث آن این است که پناهندگان با ایجاد سرو صدای زیاد موجب نارضایتی ساکنان اصلی شهر شده‌اند.
 
 
تاکید مجدد دادگاه به مصری بودن جزایر تیران و صنافیر

* یک دادگاه عادی در مصر، علیه اقوام ژنرال عبدالفتاح السیسی مبنی بر واگذاری دو جزیره «صنافیر» و «تیران» به عربستان حکم داد. قبلاً نیز یک دادگاه مصری، تصمیم دولت مصر در مورد واگذاری این دو جزیره به عربستان را غیرقانونی دانسته بود. براساس حکم دیروز دادگاه، ایراد دولت به حکم قبلی در مورد واگذاری دو جزیره «صنافیر» و «تیران» به عربستان باطل است و این دو جزیره همچنان در مالکیت مصر باقی می‌ماند. ژنرال السیسی، رئیس‌ جمهور نظامی مصر، چند ماه قبل در جریان دیدار شاه سلمان از مصر، این دو جزیره را به عربستان واگذار کرده بود. این دو جزیره در دریای سرخ قرار دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    عزمی در هیچ دولتی برای مبارزه با فساد ندیدم فقط بلدن فساد رقیب رو رو کنن
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    انتخابات 96 ایران هم مثل آمریکا شگفتی خواهد آفرید
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    کلینتون برای ریاست باید از داعش مدد بگیره
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    از ضایع شدن مادر داعش خشنودم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس