کد خبر 65158
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۹

دانشمندان با بررسی فعالیت مناطق مختلف مغز و انطباق آنها با افکار و کلمات و احساسات افراد مورد آزمایش، توانسته اند "مسیرهای مفهومی" برای تفکرات مختلف مغز ترسیم کنند و بر اساس آن می توانند با رصد فعالیتهای مغزی به مفهوم تفکرات انسان پی ببرند.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، چند وقت پیش دانشمندان کانادایی اعلام کردند که قادر به خواندن فکر افراد هستند، البته در آن زمان نگرانی چندانی از عوارض جانبی این توانایی وجود نداشت، چرا که قدرت دانشمندان کانادایی منحصر به پیش بینی حرکات دست بر اساس ام آر آی بود؛ اما به نظر می رسد توانایی ذهن خوانی دانشمندان به سرعت در حال افزایش است و اکنون گروهی از منتخبین علوم اعصاب دانشگاههای آمریکا ادعا کرده اند که قادرند افکار انسان را بدون نیاز به بیان آنها، بخوانند.
 
 
آنها با بررسی فعالیت مناطق مختلف مغز و انطباق آنها با افکار و کلمات و احساسات افراد مورد آزمایش، توانسته اند "مسیرهای مفهومی" برای تفکرات مختلف مغز ترسیم کنند و بر اساس آن می توانند با رصد فعالیتهای مغزی به مفهوم تفکرات انسان پی ببرند.
البته هنوز هم قدرت این ذهن خوانی آنقدر قوی نیست که نگران کننده باشد و دانشمندان برای چنین کارهایی نیاز به دستگاه های عریض و طویل MRI عملکردی دارند. اما بعید نیست که این تکنولوژی روزی چنان توسعه پیدا کند که بتواند به راحتی افکار یک فرد را اسکن کند.

خطرات احتمالی چنین قدرتی را می توان حدس زد اما آیا این کار می تواند فایده ای هم داشته باشد؟ بله، توانایی انتقال مفهوم در افرادی که قادر به تکلم نیستند و یا حتی ساخت گجتهای مترجمی که از انتقال مفاهیم (و بدون واسطه زبانی) برای ترجمه استفاده می کنند می تواند از فواید این فن آوری باشد(چیزی شبیه به ماهی بابِل در داستان های علمی تخیلی). شما چه کاربردهای دیگری برای این تکنولوژی می توانید تصور کنید؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس