کد خبر 651436
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۸

رئیس اجرایی و وزیر امور خارجه افغانستان با انتقاد از وجود اختلافات کسترده در سطح رهبری این کشور معتقدند که در صورت پایان نیافتن این اختلافات حکومت افغانستان به بن‌بست خواهد رسید.

به گزارش مشرق، ساعاتی پیش مراسم نهمین سالگرد شهید مصطفی کاظمی از وزرای حکومت کزی در این کشور برگزار شد.

صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه حکومت وحدت ملی افغانستان که در این همایش سخنرانی می‌کرد با اشاره به تنش‌های اخیر و اختلافات درونی سران حکومت وحدت ملی این کشور گفت: بحث‌های اخیر نشان دهندۀ این است که نظام متمرکز به بُن‌بست رسیده است.

ربانی در ادامه اظهار داشت: کشورهای جهان نیز به ناکامی نظام افغانستان پی برده‌اند و بیشتر کشورهای حامی از این نظام رو گردانیده‌اند.

وی افزود: تنها راه بیرون رفت از بحران فعلی در کشور، اتحاد و همدستی سران حکومت و جریان‌های سیاسی‌ است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان نیز در این نشست وضعیت کنونی افغانستان را نگران کننده خواند و گفت: مشکلات امروزی ناشی از عدم اجرای مواد تفاهم‌نامه ایجاد حکومت وحدت ملی است.

رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان تأکید کرد: استحکام پایه‌های حکومت وحدت ملی مهم است اما با این پیش‌شرط که مواد تفاهم‌نامۀ ایجاد حکومت وحدت ملی یک‌به‌یک عملی گردند.

وی در ادامه افزود: بخشی از کشور با بحران روبه‌روست و در این شرایط ما زیاده‌خواهی نمی‌کنیم، جز عملی شدن مواد تفاهم‌نامه ایجاد حکومت وحدت ملی.

عبدالله همچنین در این نشست بر حل مشکلات و پایان بخشیدن به چالش‌های امروزی تأکید کرد و اظهار داشت: تعدادی از گروه‌ها سودشان را در ناامنی و جنگ می‌دانند و ما از طرف‌های درگیر می‌خواهیم که از جنگ و کشتار افراد بی‌گناه دست‌بردارند و راه مبارزه سیاسی را پیش گیرند.

براساس توافق حکومت وحدت ملی میان عبدالله و غنی و با پادرمیانی جان کری قرار بود تا پس از دو سال از آغاز حکومت لویه‌جرگه قانون اساسی در این کشور برگزار و با تغییر قانون اساسی ریاست اجرایی به نخست‌وزیر در این کشور تبدیل شود که این موضوع در سومین سال این حکومت کماکان اجرایی نشده است.

پس از ایجاد حکومت وحدت ملی افغانستان هر از گاهی شاهد افزایش تنش‌ها میان سران حکومت وحدت ملی در این کشور هستیم اما در این اواخر عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس‌جمهور افغانستان با اظهارات بی‌سابقه اشرف‌غنی را به قوم‌گرایی و عبدالله را به ضعف و ناتوانی متهم کرد.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس