پارک گئون‌های که پدرش برای خیلی از کره‌ای‌ها رئیس‌جمهور پرآوازه‌ای بوده، حالا خودش در آستانه استعفای شرم‌آور است.

سرویس جهان مشرق - رئیس‌جمهور کره جنوبی در ماه‌های اخیر گرفتار رسوایی‌های مختلف شده و با کاهش شدید محبوبیت مواجه است. آن‌قدر گرفتار که شاید عذرخواهی تلویزیونی او نیز دردی را دوا نکند.

پارک گئون های، اولین رئیس‌جمهور زن کره جنوبی است که در فوریه 2013 میلادی کارش را شروع کرد. پیروزی او در انتخابات، علاوه بر مدرک مهندسی برق و دکترای افتخاری علوم سیاسی و نگارش 7-8 رمان، تا حدودی مدیون شخصیت مشهور پدرش بود.

پارک چون هی، علاوه بر ریاست شورای عالی بازسازی کشور، با یک کودتای نظامی سر کار آمد و به مدت 18 سال تا 1979 میلادی یعنی زمان ترورش ریاست‌جمهوری کره جنوبی را برعهده داشت. حالا فرزندش با حمایت حزب بزرگ ملی (Grand National Party) بر جای پدر تکیه زده ولی معلوم نیست حتی بتواند نخستین دوره مسئولیت خود را تا پایان 2017 میلادی به اتمام برساند.

مهمترین رسوایی که موجب عذرخواهی او شد، روابطش با چوی سون شی است. چوی دختر رهبر فرقه مذهبی «زندگی جاوید» و دوست چهل ساله رئیس‌جمهور، هیچ مسئولیت رسمی در دولت ندارد اما مشخص شده که پارک در امور مملکتی با او و گروهی به نام «هشت پری» مشورت می‌کرده است. حالا باید دید کسی که از رخت‌آویز منزل تا اتحاد با کره شمالی نظر می‌داده است، [1] می‌تواند برای محبوبیت 17 درصدی رفیقش مشورتی بدهد یا نه.

علاوه بر عذرخواهی، 10 تن از مقامات ارشد دولت برکنار شدند، اما هنوز صداهایی در مجلس و رسانه‌ها خواهان پیگرد قانونی رسوایی خانم رئیس‌جمهور هستند، به ویژه با توجه به این دو خبر غیررسمی که چوی به پرونده‌های امنیتی کشور دسترسی داشته و از روابطش با پارک برای تأسیس دو بنیاد استفاده کرده است. [2]

 

گئون هایِ جوان در کنار پدرش پارک چون هی

چوی فعلاَ در آلمان به سر می‌بَرد و اعلام کرده پس از بهبودی حاضر است به کشورش برگشته، در روند قضایی همکاری کند.

تازه این تنها رسوایی گئون های نیست. پارتی‌بازی و حتی اختلاس را این روزها می‌توانید در هر محفل و مجلسی بشنوید. نخست‌وزیر پیشین او فوریه 2015 میلادی کارش را شروع کرد و دو ماه بعد با اتهام رشوه کنار کشید. یک سال بعد رئیس حزب حاکم، چول سو نیز بر اثر اتهام اختلاس، کمتر از 5 ماه دوام آورد.

از آنجا که پیشرفت اقتصادی یکی از اولویت‌های اصلی در افکار عمومی کره است، ستون‌نویس‌های روزنامه دست به کار شده‌اند و تا جایی که امکان داشته رسوایی‌های پیش‌آمده را به مسائل اقتصادی پیوند داده‌اند. چانگ در روزنامه Citi economist نوشت مشکلات پیش‌آمده می‌تواند «تصویب بودجه 2017 و سایر سیاست‌های اصلاح اقتصادی» را در مجلس کره به تأخیر بیاندازد.

از خبرهای جالب اینکه بان کی مون همزمان با کریسمس جایش را به گوترس پرتغالی می‌دهد و گفته به کشورش برمی‌گردد. مخالفان گئون های از بازگشت آقای دبیرکل هم به عنوان حربه‌ای علیه خانم رئیس‌جمهور بهره گرفته‌اند و در رسانه‌ها او را به عنوان جانشین شایسته‌ معرفی می‌‌کنند. [3]

 «چوی گیت» دامن رئیس‌جمهور کره را گرفت

به نظر می‌رسد واشینگتن برای پیشبرد طرح استقرار سامانه دفاع موشکی در شرق آسیا بر مهره لرزانی سرمایه‌گذاری کرده است. از آنجا که دولت گئون های توافقی را علی‌رغم مخالفت کره شمالی و چین برای استقرار سامانه تاد تا پایان 2017 میلادی (پایان ریاست‌جمهوری او) امضا کرد، گفته می‌شود احتمال دست‌داشتن برخی طرف‌های خارجی در افشای گسترده رسوایی‌های پارک وجود دارد تا نگذارند او تا انتخابات بعد دوام بیاورد.

منابع


[1] http://www.telegraph.co.uk/news/2016/10/29/secret-advisers-nepotism-and-even-rumours-of-a-murky-religious-s/

[2] https://www.washingtonpost.com/world/asia_pacific/south-koreas-presidency-on-the-brink-of-collapse-as-scandal-grows/2016/10/28/7639a2cc-1700-4ef7-a3a4-661b3ff989c4_story.html

[3] http://www.cnbc.com/2016/10/27/south-koreas-president-park-geun-hye-under-pressure-over-choi-soon-sil-faces-calls-to-resign.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس