آقای اردوغان که با استناد به مسائل تاریخی، موصل را بخشی از تاریخ ترکیه می‌داند آیا از تاریخ جزایر سه‌گانه ایرانی و تاریخ استقلال کشور امارات اطلاع ندارد که از ایران می‌خواهد بخشی از وطن خویش را تحویل این کشور تازه استقلال‌یافته دهد؟

به گزارش مشرق، علی اکبری: «موصل ازنظر تاریخی متعلق به ترکیه است. مرزهای موجود ترکیه، دلخواه مردم این کشور نیست. مرزهای این کشور (در دوران عثمانی) مساحتی برابر با 20 میلیون کیلومترمربع را شامل می‌شد و اکنون به 780 هزار مترمربع کاهش‌یافته است.» این مطلب بخشی از سخنی بود که در قرن بیست و یکم بر زبان رئیس‌جمهور ترکیه جاری شد تا نشان دهد که آقای اردوغان در تاریخ جا مانده است و فراموش کرده که دوران گذشته به پایان رسیده و اکنون مرزهای سیاسی و جغرافیایی کشورها قابل تغییر نیست.

 این‌که زمانی امپراتوری عثمانی قلمرو وسیعی داشت و فروپاشی این امپراتوری، کشورهای زیادی را به عرصه سیاسی جهان معرفی نمود واقعیتی انکارناپذیر است اما این‌که یک سیاستمدار برای تجاوز به قلمرو کشور دیگری به سابقه تاریخی استناد کند از مواردی است که در هیچ‌کدام از قواعد مشروعیت استفاده از زور نیامده است. بر اساس منشور ملل متحد، دفاع مشروع کاملاً متمایز از تجاوز است و ظاهراً تنها استنادی که ترکیه با این سخن به آن تمسک جسته این است که عراق اشغالگری است که اقدام به غصب و تصاحب غیر مشروع موصل نموده! و ترکیه را مجبور کرده برای احقاق حق خویش، متوسل به قوه قهریه گردد. با این وصف باید این آمادگی وجود داشته باشد که کشور ترکیه به دیگر کشورها که زمانی جز قلمرو عثمانی بوده است نیز حمله کند. همین‌طور ایتالیا به کشورهای منفک شده از امپراتوری روم و ایران به کشورهایی که زمانی جز قلمرو ایران بوده است و احتمالاً باید به ارتجاعی برگردیم که در جامعه ملل فقط دو سه امپراتوری وجود داشته باشد.

نکته جالب‌توجه، تناقضی است که ترکیه در مواجهه با ادعای واهی امارات و برخی کشورهای عربی منطقه در خصوص جزایر سه‌گانه ایرانی در خلیج‌فارس دچار آن شده است. ترکیه در حالی بر اساس این منطقی که مطرح شده مدعی مالکیت موصل است که اخیراً در ماجرای جزایر سه‌گانه ایرانی ، از ادعای امارات حمایت و ایران را دعوت به تحویل جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس به  کشور امارات  نموده است. اگر مبنا را منطقی که اردوغان در نظر دارد قرار دهیم باید کل کشور امارات را متعلق به ایران بدانیم چرا که عمر این کشور کمتر از درختان چنار خیابان ولیعصر (عج) تهران است و از دیرباز نیز جزء قلمرو ایران بوده است؛ اما دولت و ملت  ایران اسلامی  برخلاف آقای اردوغان، هرچند به حاکمان و پادشاهان زبون گذشته که مسبب جدایی بخش‌های مختلف کشورمان بوده‌اند، آفرین نمی‌گویند و بلکه آن‌ها را شماتت می‌کنند لیکن در حال حاضر ادعای مالکیت بر آن سرزمینها را ندارند.

 کشور ایران  در طول سده‌های اخیر همواره به مالکیت دیگر کشورها احترام گذاشته و هیچ تجاوزی را انجام نداده است. در راهبرد کنونی نیز جمهوری اسلامی ایران اصل را بر حسن هم‌جواری قرار داده است. از سوی دیگر این جزایر برخلاف موصل که در اختیار عراق بوده و ترکیه به آنجا لشکرکشی کرده، در اختیار ایران می‌باشد و ایران نیازی به تجاوزگری و اشغال امارات در این خصوص ندارد و مشخص نیست چرا باید به توصیه دولت ترکیه، ایران بخشی از قلمرو در اختیار و مالکیت خود که از همواره در اختیار داشته به کشوری تحویل دهد که تاریخ استقلال آن به سال 1971 میلادی بازمی‌گردد؟

اکنون مدتی است که آقای اردوغان در برزخی سیاسی قرار گرفته و با حرکت‌های نامتوازن و معیوب تلاش دارد در جایگاه یک رهبر کاریزماتیک در بین مردم ترکیه و حتی منطقه قرار گیرد لیکن ایشان متوجه نیست که برای نزدیک شدن به چنین جایگاهی، نمی‌توان از مدل‌های شکست‌خورده و ناکارآمد استفاده کرد. اقداماتی که اردوغان در پیش گرفته، جز کاستن از جایگاه شخص ایشان و مردم ترکیه، ثمره دیگری نخواهد داشت. جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک کشور دوست و همسایه تمایل دارد که شاهد رفتاری متوازن و موجه از سوی دولت کنونی ترکیه باشد و بر همین اساس آقای اردوغان را دعوت به بازنگری در رفتار سیاسی خود می‌نماید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    0 0
    اردوغان دیوانه شدده
  • محمد ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    0 0
    اشتباه راهبردی اردوغان این است که می خواهد با کسانی که عثمانی را تجزیه کردند آن را احیا کند!!!!
  • ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    0 0
    این لات عثمانی را همراه همقطاران داعشی-آتاترکی-صهیونیستی اش در حلب و موصل هلاک کرده و دفن خواهیم کرد.
  • آریایی ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    0 0
    این اردوغان کلا عقلش رو از دست داده .متاسفم برای مردم ترکیه که این آدم رو انتخاب کردن و بیشتر متاسفم برای اون بی مغزهایی که شب کودتا از این اردوغان بی مغز حمایت کردن.البته یه لشگر سازماندهی شده از سلفی ها دست پرورده خودش هم کمکش کردن تو نجات از کودتا.
  • کریم ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    0 0
    انچه که امروزه ازسیاست اردوغان شاهد هستیم نوعی سراسیمگی است به نوعی شبیه عربستان اینکونه لشکر کشیهاجزنفرت بین المللی ارمغانی دیگرندارد ممکن است درایامی زودگذر خرج داخلی داشته باشد .یک روز حامی سر سخت دمکراسی است روزدیگر بادیکتاتوران همپیمان میشود .روزی ضد امریکاست روزی دیگر کرنش مقابل او ... اماایران وهم به روسیه باید گوشزد نمودکه گول سیاست های بی ثبات اردوغان رانخورند تادرمسیر باثبات همکاری منطققه ای خللی وارد نیاید
  • ایرانی ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    0 0
    تف به ذات کثیفت خردوغان.
  • تهرانی ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    0 0
    عردوغان فرزند ناقص الخلقه پان ترکیسم است. البته او حاصل بی عرضگی و وادادگی و خوشخیالی ما در عرصه سیاست نیز است. با های و هوی درباره فلسطین آمد جلو و ما نیز او را نشناختیم و راهش دادیدم حالا برای خود ما شاخ شده. به خدا با یک چخ آمریکا زوزه کشان به لانه اش باز می گردد اما فعلا قلاده اش را آزاد کرده اند تا با مشغول کردن ملل مسلمان به یکدیگر برای اسرائیل امنیت بخرند! دقت کرده اید کل جهان اسلام اسرائیل را ول کرده است! مگر صدام در کشور خودش کم طرفدار داشت؟ اگر طرفدار نداشت که 8 سال با چنگ و دندان نمی جنگیدند! حالا هم مردم ما و تحلیلگران نباید گول پایگاه اجتماعی این داعشی سیبیلو را بخورند! به خدا صدام صد برابر فداییان بیشتری داشت اما آخرش چه شد؟ اون نیز با یک چخ آمریکا چندین سال به یک سوراخ در زیر زمین خزید و با آن بی آبرویی از زیر زمین به بالای دار کشیده شد! زمان آن مرد، احمدی نژاد، آنقدر دل این ترک های بزدل را خالی کرده بود که مجبور بودند با قواعد او بازی کنند! فکر کردید عرعر دوغان چرا در پی دفاع دروغین از فلسطین رفت؟ به خاطر اینکه این یک خواسته جهانی و به ویژه برای مردم مسلمان منطقه بود.او با این کار خودش را به خبر اول دوربین ها تبدیل کرد. این آقا آمد خودش را جلو انداخت و اما سوریه و عراق را به لجن کشید حالا نیز برای خاک و سرزمین ما نیز عر عر می کند که بله جزایرتان را به امارات بدهید! یک جا باید محکم پاسخ این عرعر ها را بدهیم. این انکر الاصوات برای میهن دوستان بسیار گوش خراش است.
  • بشردوست ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    0 0
    آقای ارد.وغان از خواب بیدار شدی هزیون میگی!!! اگر واقعا موصل مال ترکیه است پس چرا اجازه دادی هزاران تروریست از کشور ترکیه بعنوان توریست وارد سوریه و عراق شوند و جنایات بیشمار ضد بشری را برعلیه مردم بی دفاع عراق و سوریه انجام دهند!!! یادت که نرفته هم تروریست ها را آوردی وهم آموزش دادی و هم تسلیح کردی و هم حمایت مالی و رسانه ای و اطلاعاتی و امدادی کردی!! دنیا کور نیست همه اینها را دیده علیرغم اینکه فکر کردی کسی مطلع نیست!!! شاید هم به این بازی وارد شدی تا موقع تقسیم غنایم سهم خواهی کنی!! ولی کور خواندی داعش نتوانست مناطق اشغالی خودش را نگهدارد! یعنی آمریکا نتوانست با استفاده از پیاده نظامش(بخوانید داعش) این منطقه را در اختیار بگیرد و پیاده نظام شیطان بزرگ ضربه سختی خوردند! پس باید برای گفت : چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی! اگر موصل مال ترکیه است! چرا گذاشتی به این راحتی داعش 2/5 سال پیش آنرا براحتی اشغال کند و این بلا را بر سر مردم آن بیاورد؟؟؟؟ اگر موصل مال ترکیه است! چرا 2/5 سال صبر کردی و تکانی نخوردی و بداد مردم بدبخت این منطقه نیفتادی؟؟ نهرجب خواب بودی خرت رفت!! بوی نفت موصل هوش از کله ات برده است! فکر کردی این لقمه چرب و نرم را میتوانی براحتی ببلعی!! رجب ! تا امروز با اهداف شیطان بزرگ در منطقه همراه بودی! هر نقشی به تو دادند بازی کردی! اما فکر نکردی به چه قیمتی؟؟ فکر نکردی با دم شیر داری بازی میکنی؟ چقدر به اخوان المسلمین مصر و شخص مرسی امید داشتی ولی کو مرسی کجا رفت؟ رهبران اخوانی کحا رفتند؟؟ ارتش آزاد سوریه که شاخه اخوانی سوریه بود راه اندازی و تجهیز کردی . بجان مردم سوریه انداختی ولی نتیجه چه شد؟؟ رجب ! کافی است! تا دیر نشده بیدار شو ! دیدی که شیطان بزرگ علیرغم خوش خدمتی هایت ، چگونه پاداشت راداد؟؟ و فتح الله گولن را علیه تو شوراند! میدانی چرا؟ چون برای شیطان بزرگ، تاریخ مصرفت تموم شده! رجب هر روز یک نقشی بازی میکنی! کم کم مردم کشورت هم چهره واقعی تو را خواهند شناخت! ببین کجا میروی! به موصل چشم دوختی ! بخاطر نفتش یا بخاطر آب فراتش یا بخاطر مرزهای وسیعش یا بخاطر منطقه صنعتی آن و.... بیدار شو تاریخ گذشته منطقی باش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس