کد خبر 644323
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۱

سرپرست اورژانس کشور با اشاره به رایزنی با وزیر بهداشت عراق برای رایگان شدن ویزیت زائران در اربعین در بیمارستانهای عراقی به جزئیات بیشتر خدمات پزشکی و دارویی در اربعین پرداخت.

به گزارش مشرق، دکتر پیرحسین کولیوند با اشاره به اینکه در نشستی که با مسئولان وزارت بهداشت عراق داشتیم توافق و تفاهم نامه‌های مشترکی برای ارائه خدمات بهتر در حوزه بهداشت و درمان به زائران اربعین به امضا رسید، اظهار داشت: یکی از بحث‌های مهمی که در پیاده روی اربعین باید مد نظر قرار بگیرد مبحث امنیت و سلامت زائران حسینی است، وزارت بهداشت تدابیر ویژه ای را در این زمینه در داخل کشور و در مرزهای مهران، چذابه و شلمچه و همچنین تدابیر خاصی را در داخل کشور عراق در نظر دارد.
 
سرپرست اورژانس کشور عنوان کرد: ما در داخل کشور از مرز پاکستان و افغانستان تا مرزهای مهران، شلمچه و چزابه باید در حالت آماده باش باشیم و فعالیت‌هایمان در زمینه‌های بهداشتی و امدادرسانی و جاده ای را شروع کنیم و حمایت ویژه ای در این زمینه داشته باشیم.
 
کولیوند گفت: همچنین در کشور عراق نیز باتوجه به اینکه هلال احمر در طول سال در عراق مستقر است به همین خاطر از مرکز پزشکی هلال احمر درخواست کردیم که تولیت این کار را برعهده بگیرد و ما نیز در کنار هلال احمر کمک و خدمات رسانی بهداشتی و درمانی را خواهیم داشت.
 
مشاور وزیر بهداشت عنوان کرد: امسال حدود هزار نفر در گروه پزشکی و پیراپزشکی به شهرهای کربلا، نجف و سایر مسیرهایی که در محور انجام راهپیمایی بزرگ اربعین هستند در نظر گرفتیم که این افراد به زائران خدمات پزشکی و سلامت ارائه خواهند داد؛ به همین منظور با وزارت بهداشت عراق در قالب جلساتی هماهنگی و همفکری باید انجام شود و از ظرفیت و پتانسیل کشور میهمان نیز استفاده شود.
 
وی با اشاره به برگزاری نشستی با حضور مسئولان وزارت بهداشت عراق، عنوان در این نشست قرار شد که نماینده‌های تام الاختیار دو کشور به بررسی سایر موارد بپردازند و آن چیزی که برایمان مهم بود داشتن یک سری وزا و روادید متعدد که همکاران ما در مرز ایران باید داشته باشند که در صورت بروز اتفاق و حادثه بتوانند به سرعت در محل حادثه حاضر شوند و انداد رسانی و کمک به مصدومین انجام پذیرد و نسبت به جابجایی مصدومین خدمت رسانی کنند.
 
سرپرست مرکز فوریت‌های پزشکی کشور تصریح کرد: دومین مبحث ما در این نشست در زمینه اعزام تعدادی از آمبولانس‌ها و اتوبوس آمبولانس‌های ما به کشور عراق بود که لازمه فعالیتشان در کشور عراق داشتن برگه‌های ویژه و مجوز تردد است. همچنین بحث دیگر برای تردد آمبولانس‌ها اتوبوس آمبولانس یک خط ویژه امدادی باید در نظر گرفته شود که با توجه به تراکم جمعیت و ترافیکی که وجود دارد یک مسیر استراتژیک باید طراحی شود که راحت‌تر بتوانند مصدومین و بیماران را منتقل کنند.
 
کولیوند گفت: از موارد دیگر نیز مشاوره‌های بهداشتی و سلامت است و در این زمینه ما یک تیم از بهداشت محیط و مبارزه با بیماری‌ها را به کشور عراق اعزام می‌کنیم که تفاهم کردیم که بتوانند در شبکه‌های اجتماعی و صداسیما حضور پیدا کنند و نظرهای مشورتی خود را اعلام کنند که از همین الان بتوانیم نکات بهداشتی را آموزش دهیم که از بیماری‌ها جلوگیری کنیم که از بروز مشکلاتی که به خاطر عدم رعایت بهداشت است پیشگیری شود. لذا ارسال پیامک‌ها و استفاده از شبکه‌های اجتماعی و مجوزهایی که در این خصوص در رسانه‌های ملی انجام می‌گیرد اهمیت دارد و قول دادند در این امر اتفاق بیفتد.
 
مشاور وزیر بهداشت افزود: تدابیر لازم را برای ارسال آمبولانس هوایی و بالگرد در صورت نیاز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در این زمینه به تفاهم رسیدیم.
 
وی گفت: سعی کردیم پذیرش بیماران در بیمارستانها با سرعت بیشتری انجام بگیرد و در این زمینه قرار شده رایزنی با وزیر بهداشت عراق  برای رایگان شدن ویزیت زائران در اربعین در بیمارستانهای عراقی به صورت رایگان صورت پذیرد، همچنین در هفته‌های آینده نیز برای تبادلات بیشتر جلسه مشترکی را در یکی از شهرهای عراق برگزار خواهیم کرد.
 
کولیوند تصریح کرد: تفاهم کردیم که یک "قرارگاه مشترک " در کربلا، نجف،کاظمین و سامرا داشته باشیم که ما و گروه بهداشت کشور عراق بتوانیم در کنار هم به سرعت و همکاری بیشتری بتوانیم خدمات بهتری را ارائه دهیم و در جلسات آینده تسهیل کردن مسائل برای انجام راهپیمایی اربعین انجام می‌پذیرد.
 
مشاور وزیر بهداشت و سرپرست اورژانس کشور افزود: میزان دارو و درمانی که برای ایام اربعین استفاده می‌شود با حج قابل قیاس نیست، از آنجایی که راهپیمایی اربعین حسینی بزرگترین تجمع انبوه دنیا است که در هیچ جای دنیا هیچ تجمع انبوهی به این شکل و اندازه نیست و تجمعی که حدود 20 تا 26 میلیون زائر انجام می‌پذیرد، بنابراین حجم دارو و تجهیزات با تعداد نیرویی که برای راهپیمایی عظیم اربعین حسینی ارسال می‌شود با زمان حج قابل قیاس نیست.
 
کولیوند ادامه داد: همچنین نیروهایی که برای اربعین در نظر گرفته شدند از بهترین نیروهایی هستند که چند ظرفیتی هستند و هرکدام در چند زمینه در حوزه پزشکی و درمان هستند.
 
وی با اشاره به برگزاری نشستی با حضور مسئولان وزارت بهداشت عراق عنوان کرد: در این نشست قرار شد که نماینده‌های تام الاختیار دو کشور به بررسی سایر موارد بپردازند و موضوع مهم داشتن یک سری ویزا و روادید متعدد بود که همکاران ما در مرز ایران باید داشته باشند که در صورت بروز اتفاق و حادثه بتوانند به سرعت در محل حادثه حاضر شوند و امداد رسانی و کمک به مصدومان انجام پذیرد و نسبت به جابجایی مصدومان خدمت رسانی کنند.
 
سرپرست مرکز فوریت‌های پزشکی و مدیریت حوادث کشور تصریح کرد: دومین اولویت ما در این نشست در زمینه اعزام تعدادی از آمبولانس‌ها و اتوبوس آمبولانس‌های اورژانس به کشور عراق بود که لازمه فعالیتشان در کشور عراق داشتن برگه‌های ویژه و مجوز تردد است و همچنین اولویت دیگر موضوع تردد آمبولانس‌ها و اتوبوس آمبولانس بود که لازم است یک خط ویژه امدادی در نظر گرفته شود که با توجه به تراکم جمعیت و ترافیکی که وجود دارد یک مسیر استراتژیک باید طراحی شود که راحت‌تر بتوانند مصدومان و بیماران را به مراکز درمانی منتقل کنند.
 
کولیوند عنوان کرد: از موارد مهم دیگر نیز مشاوره‌های بهداشتی و سلامت است و در این زمینه ما یک تیم از بهداشت محیط و مبارزه با بیماری‌ها را به کشور عراق اعزام می‌کنیم که تفاهم کردیم که بتوانند در شبکه‌های اجتماعی و صداسیما نیز حضور پیدا کنند و نظرهای مشورتی خود را اعلام کنند که از همین الان بتوانیم نکات بهداشتی را آموزش دهیم که از شیوع بیماری ها جلوگیری کنیم تا از بروز مشکلاتی که به خاطر عدم رعایت بهداشت است پیشگیری شود. لذا ارسال پیامک ها و استفاده از شبکه‌های اجتماعی و مجوزهایی که در این خصوص در رسانه های ملی انجام می‌گیرد اهمیت دارد و در این رابطه مسولان مربوط قول مساعد دادند.
 
مشاور وزیر بهداشت افزود: تدابیر لازم برای ارسال آمبولانس هوایی و بالگرد در صورت نیاز که از اهمیت ویژه ای برخوردار است نیز مورد توجه بوده و در این زمینه به تفاهم رسیدیم.
 
وی گفت: سعی کردیم پذیرش بیماران در بیمارستانها با سرعت بیشتری انجام بگیرد و در این زمینه قرار شده رایزنی با وزیر بهداشت عراق جهت رایگان شدن ویزیت زائران در اربعین در بیمارستانهای عراقی انجام بگیرد و همچنین در هفته‌های آینده نیز برای تبادلات بیشتر جلسه مشترکی را در یکی از شهرهای عراق برگزار خواهیم کرد.
 
کولیوند تصریح کرد: تفاهم کردیم که یک "قرارگاه مشترک " در کربلا،نجف ،کاظمین و سامرا داشته باشیم که ما و گروه بهداشت کشور عراق بتوانیم در کنار هم به سرعت و همکاری بیشتری بتوانیم خدمات بهتری را ارائه دهیم و در جلسات آینده تسهیل کردن مسائل برای انجام راهپیمایی اربعین انجام می پذیرد.
 
مشاور وزیر بهداشت اذعان داشت: میزان دارو و تجهیزات درمانی که برای ایام اربعین استفاده می‌شود با حج قابل قیاس نیست، از آنجایی که راهپیمایی اربعین حسینی بزرگترین تجمع انبوه دنیا است که در هیچ جای دنیا هیچ تجمع انبوهی به این شکل و  اندازه نیست و تجمعی که حدود 20 تا 26 میلیون زائر انجام می‌پذیرد، بنابراین حجم دارو و تجهیزات با تعداد نیرویی که برای راهپیمایی عظیم اربعین حسینی ارسال می‌شود با زمان حج قابل قیاس نیست و همچنین نیروهایی که برای اربعین در نظر گرفته شدند. از بهترین نیروهایی هستند که چند ظرفیتی هستند و هر کدام در چند زمینه در حوزه پزشکی و درمان و بهداشتی مهارت دارند.
 
وی عنوان کرد: درمانگاه‌های خیلی خوبی را در مسیر جاده ای در راهپیمایی مهران تا نجف و شلمچه و محورهای پرتردد در نظر گرفته شده است و با همکاری سایر دستگاه‌ها در این مناطق بیمارستان‌های صحرایی ایجاد می‌شود و اتوبوس آمبولانس‌ها هم در طول این مسیرها مستقر می‌شوند.
 
کولیوند با بیان اینکه در سال گذشته مشکلاتی در این حوزه وجود داشته است، اظهار داشت: با توجه به آسیب‌هایی که در سال‌های گذشته وجود داشته است امسال تدابیر بهتری اتخاذ شده که در کنار آن خدمات بهتری ارائه داده شود که الحمدلله یک آبرویی برای جامعه اسلام و خصوصاً تشیع است که به برکت سیدالشهداء و زیر سایه رهبری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.
 
وی گفت: وزارت بهداشت علاوه بر افزایش ظرفیتی که در حالت عادی ایجاد می‌کند پایگاه‌ها و بیمارستان‌های سیاری را ایجاد می‌کند.
 
مشاور وزیر بهداشت تصریح کرد: فوریت‌های پزشکی  به جدیت فعالیت‌هایش را چند برابر خواهد کرد و علاوه بر این که باید آمادگی شرایط عادی را داشته باشد و در ایام اربعین شرایط بحرانی تری برای فوریت‌ها ایجاد می‌شود و از مرز افغانستان و پاکستان تا مرزهای مهران، شلمچه و چزابه باید خدمت رسانی مناسبی انجام پذیرد.
 
وی گفت: از شهر ایلام تا مهران به ازای هر 10 کیلومتر و بعضا به ازای هر 5 کیلومتر یک دستگاه آمبولانس مستقر می‌شود و به ازای هر چند کیلومتر بیش از یک اتوبوس آمبولانس مسقر می‌شود و در خود مرز نیز تعداد آمبولانس‌های بیشتری مستقر می‌شود.
 
کولیوند اظهار داشت: فوریت های پزشکی با تمامی ظرفیت خود در این پیاده روی حضور پیدا می کند و تمامی دستگاههای وزارت بهداشت نیز حضور دارند ولی بحث سلامت کاملا با مسؤلیت وزارت بهداشت است که خدمت رسانی خوبی ارایه خواهیم کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: امسال نسبت به سال گذشته بطور قطع ظرفیت بیشتری ایجاد شده است و همچنین نیروی انسانی و امکانات بیشتری برای خدمات بهتر به زائران حسینی ارائه خواهد شد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس