هفتمین شب از دوازدهمین سوگواره هنر و حماسه در هیئت محبین اهل بیت (علیهم‌السلام) برگزار شد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان به عنوان سخنران این جلسه با اشاره به بی‌دینی برخی افراد گفت: خیلی از هوشمندان عالم بی‌دین باقی می‌مانند چون دین را عمیق نمی‌دانند، یکی از دلایل این امر برداشت و شناخت سطحی از دین است. البته که دین برای جلوگیری از سطحی‌نگری‌ها پیشنهاد دارد. در حدیث داریم که امیر المومنین (ع) می‌فرمایند: علیکم بالدرایات لا بالروایات، در احادیث تدبر کنید نه فقط روایت. همین تدبر نداشتن در روایات باعث سطحی‌نگری می‌شود.
 
وی در ادامه با اشاره به ساده‌انگاری در روابط اجتماعی گفت: حالا اگر این ساده‌انگاری را در روابط اجتماعی هم ببینیم. می‌شود این که وقتی در روایت در مورد مهربانی و عطوفت در رابطه برادرانه باشد، سطحی‌نگری به روابط اجتماعی این می‌شود که از این عطوفت صرفاً در مرحله رفتارهای اولیه باشد. مثل این که فقط به یکدیگر لبخند بزنیم و... انصافاً این نگاه به دین جفاست.
 
 اما منظور از این محبت داشتن تعامل مشترک برادرانه است. حق مؤمنین نسبت به یکدیگر از جمله حقوق مهم است. تا اندازه‌ای امام صادق (ع) می‌فرماید: والله خدا عبادت نشده به عملی بالاتر از ادای حق مؤمن، این‌ها یعنی اعمال که ما نسبت به برادران مان انجام می‌دهیم حقی است که به گردنمان است.
 
پناهیان در بخش انتهایی صحبت‌ها به حقوق برادران مؤمن نسبت به همّ و اهمیتش اشاره کرد و گفت: در روایت داریم که ان المؤمن حقا افضل من‌الکعبه، این موضوع اهمیت غیرقابل تصور رابطه مؤمن با برادرش را می‌رساند، یا داریم که مؤمن برادر مؤمن است و چشم و قلبشان یکی است. مؤمن وقتی برادرش تشنه است سیراب نمی‌شود و نمی‌پوشد وقتی که برادرش چیزی برای نوشیدن ندارد. این روایت‌ها را قطعاً باید عمیق دید. حتی در مرتبه‌ای بالاتر داریم که می‌فرمایند اگر نتوانستید اهل بیت علیهم السلام را زیارت کنید، برادر مؤمن خود را زیارت کن.
 
 یکی از نمونه‌های این نوع از تعامل‌ها و محبت‌ها پیاده‌روی اربعین است که برادران عراقی ما چنین حماسه و مصداقی برای برادری و رابطه مؤمنانه می‌سازند. در پیاده روی می‌بینیم که همه مهربان می‌شوند و همه یکدیگر را دوست دارند.
 
 گفتنی است هفتمین شب از سوگواره هنر و حماسه، در هیئت محبین اهل بیت (ع) در دانشگاه هنر تهران با قرائت قرآن و زیارت عاشورا آغاز شد. در ادامه این برنامه شعرخوانی آقای احمد علوی از شاعران آیینی به شعرخوانی پرداخت. این مراسم در پردیس هنرهای کاربردی دانشگاه هنر تهران واقع در: بالاتر از چهارراه ولی‌عصر (عج)، روبروی خیابان بزرگمهر برپا شده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 0
    هنوز عکس 10 سال پیش پناهیان رو دارید؟
  • ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    آقای پناهیان مردی بسیار عمیق و ژرف اندیش و متدین و شریف و دوست داشتنی است افسوس که او را دیر شناختم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس