علي غفاري، كارگردان فيلم استراتژيك «ابو زينب» گفت: واكنش مثبت سردار سليماني به فيلم ابوزينب براي ما قوت قلب بود و مطمئن شدم كه راه را اشتباه نرفته‌ام و تا حدود زيادي خستگي كار از تن ما بيرون رفت. اينكه فيلم توسط

به گزارش مشرق، اكران عمومي فيلم سينمايي «ابو زينب» پس از وقفه بيش از دو سال از پايان ساخت آن، چند روزي است كه در گروه سينمايي آزاد آغاز شده است. علي غفاري، كارگردان اين فيلم در گفت‌و‌گو با ما درباره شرايط بد اكران اين فيلم و بي‌مهري‌ها به سينماي مقاومت سخن گفته است.
 
اكران عمومي فيلم ابوزينب بالاخره انجام شد، ولي به نظر مي‌آيد بدون توجه به ساختار باقوام سينمايي فيلم و مضمون استراتژيك آن، اكران فيلم بسيار بي‌سروصدا و مهجور انجام شده است، همينطور است؟

بله. پاي صحبت تهيه‌كننده فيلم كه بنشينيد دل خوني دارد. احساس مي‌كنم حمايت از سينماي مقاومت سال‌هاست در حد شعار باقي مانده و بيشتر ويترين است. لااقل من تا به حال مسئولي را پيدا نكرده‌ام كه تعلق خاطر قلبي به اين سينما داشته باشد. شما به جدول اكران فيلم‌ها و آثاري كه پشت خط اكران مانده نگاهي بيندازيد كاملاً متوجه مي‌شويد چه بي‌مهري‌ها و بي‌انصافي‌هايي به سينماي مقاومت صورت مي‌گيرد.
 
نظرتان درباره حوزه هنري به عنوان پخش‌كننده فيلم چگونه است؟ فكر نمي‌كنيد اگر فيلم به دست پخش‌كننده ديگري بود، بهتر بود؟

به نظرم دفاتر پخش فيلم در ايران، مضمون فرامرزي فيلم و بازيگران لبناني آن را در نظر مي‌گيرند و از اين نظر شايد عقب افتادن اكران فيلم قدري توجيه‌پذير باشد. من زماني كه مي‌بينم فيلم اينقدر غريب اكران مي‌شود براي فهم دليل اين ماجرا خيلي كنجكاو مي‌شوم.
 
نظرتان درباره دلنوشته سردار سليماني درباره فيلم چيست؟

واكنش مثبت سردار سليماني به فيلم ابوزينب براي ما قوت قلب بود و مطمئن شدم كه راه را اشتباه نرفته‌ام و تا حدود زيادي خستگي كار از تن ما بيرون رفت. اينكه فيلم توسط
 
شخصيت‌ها، به ويژه مردان جهاد و مبارزه ديده شود و نظر مثبت آنها را جلب كند، براي ما اهميت زيادي دارد.
 
شرايط اكران فيلم را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

من در مقوله اكران كاملاً عقب ايستاده‌ام و سعي مي‌كنم، ناظر باشم و ببينم چه بلايي قرار است سر سينماي مقاومت بيايد. براي فيلم ما فقط پنج سالن در كل كشور اختصاص داده‌اند و جالب است كه برخي سالن‌ها فقط دو سانس در روز فيلم را پخش مي‌كنند.
 
حمايت نهادهايي مثل شهرداري و صداوسيما كه طبق وظيفه ذاتي خود بايد از آثار اينچنيني حمايت كنند، چطور بوده است؟

من خودم تا حالا بيلبوردي در شهر نديدم البته شنيدم كه چندتايي نصب شده و درباره تبليغ فيلم در صداوسيما هم ظاهراً پوشش مي‌دهند اما نمي‌دانم چقدر تأثيرگذار است.
 
به تعويق افتادن دوساله اكران فيلم چقدر مي‌تواند تأثير منفي داشته باشد؟

اين تعويق حتماً به فيلم لطمه جدي وارد كرده است، البته من از اكران فيلم در گروه آزاد راضي هستم چون ظاهراً چاره ديگري هم نبود؛ چراكه هيچ سرگروهي حاضر نمي‌شد فيلم ما را قبول كند.
 
بازخوردي هم از اكران براي تماشاگر ايراني داشته‌ايد؟

بله. در چند نمايش خصوصي كاملاً رضايت مخاطبان قابل مشاهده بود، البته اكران فيلم در لبنان بازتاب‌ها و بازخوردهاي فوق‌العاده‌اي را به همراه داشت. من سعي كردم در فيلم «ابو‌زينب» از زاويه تازه‌اي به موضوع مقاومت نگاه كنم چرا كه در فيلم‌هايي كه در اينباره ساخته شده اغلب جنبه‌هاي پروپاگاندا و ساختار اكشن مورد نظر قرار گرفته است اما در فيلم ابو زينب ما با روابط عاطفي يك خانواده لبناني و حضور يك مادر شهيد مواجهيم. مادر شهيدي كه براي تربيت فرزندانش حساسيت ويژه‌اي قائل است. فيلم ما در جشنواره سيزدهم مقاومت جايزه ويژه خانواده شهدا را دريافت كرد و اين براي من اهميت فوق‌العاده‌اي داشت كه فيلم توانسته با مخاطبان اصلي خودش ارتباط مناسبي برقرار كند. مادر شهيد فيلم ابوزينب از صفر تا صد پاي شهيدش ايستاده و حتي براي شهادت او اشك هم نمي‌ريزد، سينه سپر و دفاع مي‌كند.
 
بازنمايي چه جنبه‌اي از مقاومت در فيلم برايتان حائز اهميت بود؟

نشان دادن تفاوت عمليات استشهادي با عمليات انتحاري برايمان اهميت داشت. همانطور كه مي‌دانيد تكفيري‌ها از عمليات استشهادي مقاومت فلسطين كپي‌برداري ناجوانمردانه‌اي عليه دنياي اسلام انجام دادند و اين وجه تمايز هنوز براي خيلي‌ها روشن نيست.
 
چه سبكي را براي پرداخت فيلم در نظر گرفتيد؟

در ساختار فيلم به شدت اصرار در رئاليستي شدن و تأكيد بر واقعيت داشتيم. خيلي سعي كرديم رفتارها و ديالوگ‌ها به واقعيت نزديك باشند. نتيجه نزديك به يك‌سال تحقيق و پژوهش ما درلبنان روي اين خواسته تأثير خوبي داشت. براي مثال ما حتي سكانس اكشن فيلم را در محلي فيلمبرداري كرديم كه اختصاص به مكان واقعي يك پايگاه اسرائيلي در زمان اشغال جنوب لبنان داشت. اين پايگاه فاصله كمي با مرزهاي رژيم‌صهيونيستي دارد. ما اين پايگاه را بازسازي كرديم و در زمان انهدام آن براي فيلمبرداري، اسرائيلي‌ها به واسطه فاصله كمي كه با ما داشتند از انفجار آن فيلمبرداري كردند و تقريباً تمام شبكه‌هاي اسرائيلي يك هفته تحت‌تأثير اين انفجار بودند و از آن گزارش پخش مي‌كردند.
 
با توجه به اينكه يك زن و مادر را محور قصه فيلم قرار داديد، اين سؤال پيش مي‌آيد كه تأثيري از فيلم موفق «بازمانده» گرفته‌ايد؟

بازمانده مرحوم سيف‌الله داد را خيلي دوست دارم و فيلم مورد علاقه من است، ولي با توجه به اينكه من با والدين اين شهيد ساعت‌ها مصاحبه كرده‌ام فكر نمي‌كنم به شكل خودآگاه اين تأثيرپذيري وجود داشته باشد. نكته ديگر اينكه تهيه‌كننده فيلم ابوزينب پيشتر همين موضوع را دستمايه يك فيلم مستند قرار داده بود و جزو فعال‌ترين مستندسازها محسوب مي‌شود.
 
برنامه اكران خارجي فيلم به چه شكلي دنبال مي‌شود؟

شركت پخش‌كننده فيلم ابوزينب يك شركت لبناني به نام الارض است و یک شركت قوي محسوب مي‌شود. پارسال سفري به تركيه داشتيم و قرار بود اين فيلم در 80 سينماي اين كشور اكران شود ولي اين ماجرا به دليل نفوذي كه صهيونيست‌ها در اين كشور دارند، اتفاق نيفتاد.
 
امكان نمايش فيلم در كشورهاي غربي چقدر ميسر است؟

ابوزينب سال گذشته در جشنواره نيس فرانسه جايزه بهترين كارگرداني و بهترين بازيگر اول مرد را گرفت، ولي با توجه به مضمون به شدت ضدصهيونيستي فيلم اكران در كشورهاي غربي كار خيلي سختي محسوب مي‌شود ولي مصر و تونس جزو كشورهايي هستند كه براي اكران در آنها برنامه داريم ضمن اينكه برنامه نمايش فيلم در بغداد قطعي است.
 
منبع: روزنامه جوان


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس