جنگنده‌های سوخو 33، میگ 29 کا و بالگردهای کاموف 27 و کاموف 52 برای ماموریت کمک به دولت سوریه، به ناو هواپیمابر آدمیرال کازانتسوف پیوسته‌اند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، اگرچه تصور می شد حضور نیروهای ارتش روسیه در سوریه، مقطعی و زودگذر بوده و پس از توافقی پشت پرده با آمریکا، از صحنه نبرد با گروههای مخالف دولت قانونی سوریه خارج می شوند اما اکنون مشخص شده روس ها ترجیح می دهند بازیگری مهم در این نبرد سرنوشت ساز باقی بمانند تا اینکه به وعده ها و ترفندهای برخی دولت های غربی دلخوش کنند.
 
ماجرا از آنجا حساس تر و قابل توجه تر شده که علاوه بر حضور پرشمار یگانهای نیروی هوایی روسیه که عملا در راستای اهداف تعیین شده توسط ارتش سوریه و مستشاران ایرانی، عمل می کنند نیروی دریایی روسیه نیز ناوگانی متشکل از سنگین ترین و به نوعی مهم ترین شناورهای خود را از ناوگان شمالی این کشور به سمت مدیترانه و برای پیوستن به عملیات ضد گروه های تروریستی در سوریه اعزام کرده است.
 
بر اساس اخبار اعلام شده توسط نیروی دریایی روسیه، شناورهایی مهم و تاثیرگذار شامل ناو هواپیمابر آدمیرال کازانتسوف، "نبرد ناو" اتمی Pyotr Velikiy و دو ناوشکن ضد زیردریایی از کلاس Udaloy به سمت سوریه در حال حرکت هستند که در ادامه این گزارش نگاهی به این شناورها و توانایی های هر کدام از آنها خواهیم داشت.
 
آدمیرال کازانتسوف؛ تنها ناو هواپیمابر روسیه
 
ناو هواپیمابر آدمیرال کازنتسوف، تنها ناو هواپیمابر نیروی دریایی روسیه است که در ناوگان شمالی این کشور حضور داشته و به زودی نقش اصلی را در عملیات در سوریه به عهده خواهد داشت. این شناور در 25 دسامبر 1990 میلادی وارد خدمت نیروی دریایی شوروی شده و تا به امروز نیز به عنوان تنها ناو هواپیمابر نیروی دریایی روسیه عمل می کند. کازانتسوف افسر نیروی دریایی شوروی سابق بود که در سال 1974 میلادی درگذشت. وی از افسران معروف نیروی دریایی شوروی در زمان جنگ دوم جهانی محسوب شده و بین سالهای 1946 تا 1947 نیز فرمانده کل نیروی دریایی شوروی بوده است.
 
این شناور در حدود 62 هزار تن وزن داشته و سنگین ترین شناوری است که در شوروی سابق یا روسیه فعلی تاکنون ساخته شده است. طول این شناور 305 و عرض آن 72 متر است و حدود 1600 نفر نیز خدمه دارد.
 
ناو هواپیمابر 
 
در بخش پیشرانه، این شناور دارای 8 دیگ بخار به همراه 4 توربین بخار است که انرژی در حدود 50 هزار اسب بخار را ایجاد می کند. سرعت نهایی این شناور 54 کیلومتر در ساعت و برد آن در زمان حرکت با سرعت 33 کیلومتر بر ساعت، در حدود 15700 کیلومتر است.
 
این شناور بر خلاف بسیاری دیگر از ناوهای هواپیمابر در دنیا، حجم زیادی از تسلیحات را نیز با خود حمل می کند و به عنوان مثال، 12 تیر موشک کروز ضد کشتی مدل P-700 Granit با برد حدودا 600 کیلومتر و سر جنگی 750 کیلوگرمی در این ناو نصب شده است. این موشک ها از پیشران رم جت استفاده کرده و سرعت آن در ارتفاع پایین 1.5 و در ارتفاع بالا 2.5 ماخ است.
 
 
ناو هواپیمابر 
جنگنده سوخو 33
 
8 سامانه دفاع نزدیک Kashtan که ترکیبی از دو توپ گاتلینگ و موشک های هدایت راداری سطح به هوا است، 6 قبضه توپ دفاع نزدیک AK-630 و همچنین 192 تیر از مدل دریایی موشک ضد هوایی تور نیز برای دفاع نزدیک بر روی این شناور نصب شده است. 60 فروند راکت ضد زیردریایی نیز از دیگر تجهیزات این شناور محسوب می شود.
 
ناو هواپیمابر 
جنگنده میگ 29 کا
 
انواع رادارهای جستجوی سطحی و هوایی به همراه رادار کنترل آتش برای موشک ها و توپ های نصب شده بر روی این ناو به همراه سامانه های سونار بر روی این ناو هواپیمابر قرار دارد.
 
اما به مهم ترین بخش این شناور یعنی هواپیماهایی که توسط آن حمل می شود، می رسیم. ترکیبی از جنگنده های سوخو 33، میگ 29 کا و بالگردهای کاموف 27 و کاموف 52 برای این ماموریت به ناو هواپیمابر آدمیرال کازانتسوف پیوسته اند. هواپیمای سوخو 33 مدل دریایی توسعه یافته بر پایه هواپیمای سوخو 27 فلانکر است و ماموریت اصلی آن کسب برتری هوایی به شمار می رود.
 
ناو هواپیمابر 
بالگرد کاموف 52 کا
 
این هواپیما بیشتر با موشک های هوا به هوا مجهز شده و توان هوا به سطح آن محدود به حمل موشک های ضد رادار و ضد شناور مثل KH-31 بوده است. اخیرا اعلام شده است که این هواپیما به سامانه هدف گیری دقیق SVP-24 مجهز شده است که دقت پرتاب بمب های سقوط آزاد را به شدت افزایش می دهد. سرعت نهایی این جنگنده 2300 کیلومتر بر ساعت و برد نهایی پروازی آن 3 هزار کیلومتر است.
 
جنگنده های "میگ 29 کا" دیگر عضو ناوگان هوایی مستقر بر روی ناو هواپیمابر روسی هستند. این جنگنده به نوعی به نسبت سوخو 33 هواپیمای پیشرفته تری خصوصا در بحث حملات سطحی محسوب شده و توان حمل مهمات هدایت شونده مثل موشک های سری KH-25 KH-29 و KH-31 به همراه موشک های ضد کشتی مثل سری یاخونت و همچنین بمب های هدایت شونده سری KAB از دیگر مهمات قابل حمل توسط این هواپیما است.
 
البته انواع موشک های هوا به هوای راداری و هدایت فروسرخ نیز برای رزم هوایی بر روی این هواپیما قابل نصب است. این جنگنده دو موتوره سرعت نهایی در حدود 2 ماخ و برد نهایی آن با حمل سه مخزن سوخت خارجی 3 هزار کیلومتر است. حدودا 14 فروند سوخو 33 و 14 فروند میگ 29 کا بر روی این ناو مستقر شده است.
 
در بخش بالگردی نیز بالگردهای کاموف 27 در نقش جنگ ضد زیردریایی و همچنین جستجو و نجات و همچنین بالگردهای شناسایی و تهاجمی کاموف 52 کا نیز بر روی این ناو مستقر هستند. تعداد دقیق بالگردهای حاضر بر روی این ناو دقیقا مشخص نشده است.
 
غول اتمی روسیه به جنگ آمد
 
"نبرد ناو" اتمی Pyotr Velikiy از شناورهای کلاس کی‌روف ساخت شوروی سابق، سنگین ترین شناور رزمی سطحی جهان غیر از ناوهای هواپیمابر یا شناورهای تهاجمی آبی خاکی است. این شناور وزنی در حدود 28 هزار تن داشته و به دلیل استفاده از پیشران هسته ای توان نامحدودی در حرکت پیدا کرده است.
 
شناور مورد نظر در 9 آوریل 1998 وارد خدمت نیروی دریایی روسیه شده و در حال حاضر تنها عضو فعال از خانواده نبردهای های کلاس کی‌روف است. این ناو خاص نیز مثل ناو هواپیمابر کازنتسوف، اولین بار است که در یک نبرد واقعی شرکت می کند. این شناور حجم بسیار زیادی از موشک های کروز ضد کشتی، انواع موشک های ضد هوایی و همچنین سامانه های ضد زیردریایی را نیز حمل می کند و حضور آن در حقیقت یک سیگنال به تمام طرف های حاضر در دریای مدیترانه است.
 
طول این ناو 252 و عرض آن 28.5 متر است و این ناو بزرگ 727 نفر خدمه دارد. در بخش پیشران، این شناور به دو راکتور اتمی مدل KN-3 که هر کدام توان تولید 300 مگاوات انرژی را دارند مجهز شده است. در کنار این دو راکتور دو موتور توربین بخار هم بر روی این نبرد ناو نصب شده  که در مجموع 140 هزار اسب بخار را تولید می کند. این ناو می تواند با سرعت نهایی 59 کیلومتر بر ساعت حرکت کرده و برد آن نیز به دلیل استفاده از پیشران اتمی بدون محدودیت است.
 
ناو هواپیمابر 
 
حجم زیادی از سامانه های راداری برای کنترل فضای اطراف و تسلیحات این شناور نصب شده است. رادار جستجوی 3 بعدی هوایی و سطحی، رادار معرف Tomb Stone که در سامانه اس 300 نیز وجود دارد، رادارهای کنترل آتش برای موشک های ضد کشتی و ضد هوایی و همچنین توپهای این کشتی به همراه سامانه های سونار بر روی این شناور نصب شده است.
 
در بخش تسلیحات اما با حجم بسیار گسترده ای از تسلیحات مواجه می شویم. 20 تیر موشک کروز ضد کشتی  P-700 Granit، 128 تیر موشک سطح به هوا از مدل دریایی سامانه تور، 96 تیر موشک ضد هوایی از گونه اس 300 دریایی با برد 150 کیلومتر، 44 تیر موشک ضد هوایی  OSA-MA ، 10 پرتابگر اژدر 533 میلی متری، 6 سامانه دفاع نزدیک کاشتان و پرتاب گرهای راکت ضد زیردریایی تسلیحات این شناور را تشکیل می دهد. 3 فروند بالگرد از مدلهای کاموف 27 و 25 نیز در نقش های ضد زیردریایی و جست جو و نجات بر روی این شناور حضور دارد.
 
دو ناوشکن ضد زیردریایی برای مقابله با میهمان های ناخوانده زیر آبی

به نظر می رسد روسها احتمال حضور زیردریایی های غربی را در نزدیک خود بسیار جدی گرفته و به همین دلیل دو ناوشکن Vice Admiral Kulakov و Severomorsk نیز با این گروه رزمی به مدیترانه اعزام شده اند.
 
در حال حاضر یکی از اصلی ترین شناورهای ضد زیردریایی نیروی دریایی روسیه، ناوشکن های کلاس " Udaloy " هستند که این دو ناوشکن از جمله شناورهای این کلاس به حساب می آیند؛ شناورهایی که قدمت آنها به دهه 1970 میلادی برگشته و امروزه هنوز 13 فروند از این شناورها در نیروی دریایی روسیه به خدمت مشغول هستند.
 
این شناورها با طول 162 متر، عرض 20 متر و وزن 7900 تن در حالت بارگیری کامل، یکی از اصلی ترین شناورهای ضد زیردریایی نیروی دریایی روسیه به حساب می آیند.
 
ناو هواپیمابر 
ناوشکن Severomorsk

در زمان جنگ سرد نقش اصلی این شناورها انجام ماموریت ضد زیردریایی بود. این شناور به غیر از تسلیحات ضد زیر سطحی به تعدادی توپ و موشک ضد هوایی نیز مجهز شده اما عمدتا برای دفاع از خود در برابر تهدیدات سطحی و هوایی به شناورهای همراه خود متکی است.

این ناوشکن برای کشف اهداف زیرسطحی به دو سیستم سونار فرکانس پایین که در بدنه آن کار گذاشته شده مجهز شده است. این دو سیستم می توانند تهدیدات زیر آبی را تا شعاع 100 کیلومتری شناسایی کنند اما با توجه به افزایش توان تهاجمی زیردریایی ها در دوران جنگ سرد و لزوم افزایش برد شناسایی ضد زیر سطحی در این شناور، از دو فروند بالگرد کاموف 27 برای امور شناسایی، هدف یابی و جنگ ضدزیردریایی استفاده می شود.
 
ناو هواپیمابر 
ناوشکن Kulakov
 
عموما این بالگردها خود به سامانه های سونار مجهز بوده و می توانند محموله تسلیحاتی به وزن 4000 کیلوگرم شامل اژدر و بمب های ضد زیردریایی را با خود حمل کنند. برد این بالگرد نیز در حدود 1000 کیلومتر بوده که خود شعاع عملیاتی مناسبی را برای این بالگرد فراهم می کند. به غیر از این سامانه های سونار این ناوشکن به رادارهای جستجوی سطحی و هوایی و همچنین سامانه های اقدام متقابل الکترونیکی نیز مجهز شده است.

اما دو سلاح اصلی ضد زیردریایی این شناور به ترتیب سامانه های راکت انداز ضد زیردریایی " RBU-6000 " و موشک های سری " Metel " است. سامانه " RBU-6000 " یک راکت انداز 12 تایی کالیبر 212 میلی متری است که می تواند راکتهای هدایت شونده را تا فاصله 5800 متری پرتاب کند.

 این راکتهای ضد زیردریایی به وسیله سامانه های آشیانه یاب به سمت زیردریایی هدف جذب شده و به کمک سر جنگی 25 کیلوگرمی خود باعث غرق زیردریایی می شوند. این راکت توان نفوذ تا عمق 500 متری را دارد. بر روی این شناور 2 پرتابگر از این مدل نصب شده است.

اما سلاح زیر سطحی به کار رفته دیگر در این شناور، سامانه " Metel " است. این سیستم شامل اژدرهایی با سیستم پیشرانه موشکی است. بعد از کشف هدف مورد نظر این موشک ها شلیک شده و در ارتفاع 400 متری از سطح دریا پرواز می کنند و پس از رسیدن به منطقه مورد نظر که زیردریایی دشمن در آنجا شناسایی شده است اژدر و یا خرج انفجاری همراه خود را به سمت هدف پرتاب می کند. سرعت این سامانه ضد زیردریایی در زمان حرکت در بیرون از آب در حدود 290 متر بر ثانیه، عمق عملیاتی آن 500 متر و برد آن 50 کیلومتر است.

در زمان جنگ سرد این موشک ها به طور معمول یا با خرج های انفجاری 185 کیلوگرمی و یا سر جنگ اتمی مسلح می شدند. امروزه با توجه به اتمام جنگ سرد و کاهش احتمال یک برخورد میان ابرقدرتها معمولا این شناورها تنها از سرهای جنگی شدید الانفجار بهره می برند.

ناوشکن های کلاس " Udaloy " از 2 پرتابگر 4 تایی اژدر با کالیبر 533 میلی متری بهره می برد که می تواند اژدرهایی با سر جنگی متعارف و یا اتمی را تا فاصله 45 کیلومتری بر علیه اهداف سطحی و یا زیر سطحی پرتاب کند.

در بخش دفاع هوایی این شناور به دو سامانه موشکی " SA-N-9 " و " SA-N-11 " مجهز شده است. سامانه اولی گونه دریایی از سیستم پدافند هوایی " Tor M1 " است که توان مقابله با تهدیدات مختلف تا فاصله حدودا 12 کیلومتری را دارد. این موشک می تواند با تهدیدات با سرعت 700 متر بر ثانیه و تا ارتفاع 3.5 کیلومتری درگیر شود. در حقیقت نقش اصلی این سامانه " SA-N-9 " درگیری و منهدم کردن موشکهای کروز ضد کشتی است.
 
جزییات اولین عملیات جنگی ناو هواپیمابر و «هیولای اتمی» ارتش روسیه/ پای «اس 300 دریایی» هم به سوریه باز شد +عکس 
شلیک آزمایشی مدل دریایی سامانه تور

لایه دیگر دفاعی این شناور روس 2 سامانه دفاع نزدیک "کاشتان" است. این سامانه مشتمل بر دو توپ 6 لول 30 میلی متری و دو پرتابگر موشکی مدل " 9M311 " است. این سامانه می تواند به صورت همزمان با 6 هدف در ارتفاع 3500 متر و ارتفاع 8000 متری درگیر شود. نواخت تیر این توپهای 30 میلی متری در کنار هم در حدود 10 تا 12 هزار گلوله در دقیقه است. 4 توپ 6 لول 30 میلی متری دیگر به صورت مجزا و 2 توپ 100 میلی متری در بخش جلویی این ناو دیگر تسلیحات حمل شونده بر روی این ناو روسی هستند.

این شناور روسی از 4 توربین گازی با توان 12 هزار اسب بخار نیرو می گیرد که سرعتی در حدود 30 گره و برد عملیاتی در حدود 19 هزار کیلومتر را برای آن به ارمغان می آورد. این شناور دارای 220 نفر خدمه می باشد.

با توجه به تنوع و ویژگی های خاصی که این شناورهای مهم و کارکشته نیروی دریایی روسیه در خود جای داده اند، به نظر می رسد این حضور قریب الوقوع در حوالی آبهای سوریه، صرفا محدود به قدرت نمایی و ارسال پیام های مشخص به برخی کشورهای غربی - عربی درگیر در جنگ سوریه نبوده و قطعا با انجام عملیات هایی خاص و موثر بر ضد گروههای تکفیری - صهیونیستی نیز همراه است که صدالبته، این بار نیز با هدایت و هماهنگی کامل با دولت سوریه و مستشاران ایرانی انجام خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 68
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 55
  • سبحان ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    رویای آمریکا و جهان تک قطبی چه شد ، روسیه ، چین ، هند و ایران در برابر امپریالیسم و ایران به تنهایی در برابر ظلم و بی عدالتی جهانی است.
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 3
    زنده باد روسیه مرگ بر امریکا
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    1 0
    من امیدوارم اصلا هرگز از این تجهیزات در سوریه یا هیج جای دیگه استفاده نشه. اما یک نکته: به دلیل دلخوشی روسیه به بمب هسته ای و کسری بودجه، جنگ افزارهای نوین کلاسیک در این کشور کمتر مورد توجه واقع شد. از طرفی فساد گسترده در شبکه تولید سلاح روسیه، اطمینان از کارایی دقیق این تجهیزات را در زمان استفاده از بین می برد. به عنوان مثال در محدوده جنوب آسیا، هند فساد اداری بسیار زیادی دارد و از اینرو تاکنون موفق در جذب صنایع نظامی روس بوده است. اما عدم کارایی دقیق این تجهیزات، تاکنون بارها نمایان شده است.
  • گمنام ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    مشرق جان ولی با همه اینها نباید فراموش کنیم که قدرت حقیقی نزد خداوند است.
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    1 0
    با سلام. بزرگترین ناو شکن تاریخ یواس اس زوم والت امریکا با پیشرفته ترین فناوری رادارگریزی است که چند ماه پیش به اب انداخته شد. هر چند که احتمالا همین الان یک عده با استناد به منابع مجعول پروژه زوم والت را شکست خورده می نامند. در ضمن این ناو هواپیمابری که اینقدر تعریفش می کنید احیانا مثل ناوهای هواپیمابر امریکا نیست که "هدف متحرک" ویا "لگن" قلمداد شوند؟!!! با این حال اصرار روسیه در مورد پیشبرد سیاست های نظامی گرایانه اش در مورد سوریه ستودنی است. درست بر عکس امریکا که زمان اوباما بی عرضه شد !
  • وحید ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    1 1
    ناو آدمیرال کوزنتسف را لگن گفتی؟ باور کن اگر رویارویی با آمریکا در بگیرد، با چهارتا قایق هم میشود، پوزه ی یانکیهای پرمدعا را به خاک مالید! آمریکا از پایان جنگ جهانی، واقعاً وارد یک نبرد جدّی با کشوری قدرتمند شده است؟ ویتنام و عراق و افغانستان و هالیوود و رسانه ها!
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    1 0
    کاش ثقه الاسلام در مشهد یا حرم امام رضا رو هم یاد می کردی
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    دارید میسوزید شما غرب پرستها از اینکه دولت اوبامااز تروریستها حمایت نمیکنه !!!از کلمه اوباما بی عرضه مشخصه !!
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 2
    درود بر عمو پوتین. مرگ بر سران محور غربی عبری و عربی پلید و منحوس
  • مغز متفکر ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    این غول اتمی آواکس هم دارد؟
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    این هیولاس لابد ناوهای امریکایی کشتی فضایین
  • قل مراد ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    1 0
    خدایا روس پرستان و غرب پرستان رو رسوا کن
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    سلاح اتمی حرام هست
  • مانترا ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    1600نفر خدم وحشم در این ناو هواپیمابر خوب با اعمال اتوماسیون بیشتر یک کم از این نفرات را کم میکردند در صورت حادثه برای این شناور چقدر تلفات انسانی بالا میرود
  • هومن ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 1
    زنده باد پوتین معتقدم روسیه عامل و صلح و ثبات در جهان است و برعکس آمریکا و انگلیس ابلیس عامل جنگ و خون ریزی و آشوب نا امنی و فتنه در جهان هستند .
  • مانترا ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    1600نفر خدم وحشم در این ناو هواپیمابر خوب با اعمال اتوماسیون بیشتر یک کم از این نفرات را کم میکردند در صورت حادثه برای این شناور چقدر تلفات انسانی بالا میرود
  • ناشناس ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    امریکا با این بی عرضگی در زمان اوباما صنعت هسته ای ما را با کمترین هزینه و پشت میز مذاکره عقیم کرد .
  • ناشناس ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
  • کامران ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 1
    درود بر برادر پوتین .
  • ناشناس ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    دشمن اصلی ما امریکاست ؛ مرگ بر امریکا.
  • حسین ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    آخرین حمله امریکای ابر قدرت وجنایت به یمن بوده / عرضه داره با یکی از کشورهای قدر در افته
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    1 0
    این توصیفاتی که شما از این ناو کردین را خود روسها نمی کنند!
  • ابو بصير ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 1
    دوستان عزيز از وقتي كه روسيه به طور جدي وارد جنگ سوريه شده امنيت ايران و سوريه و حزب الله تامين شده است باز دارندگي اتمي روسيه نياز ايران به سلاحهاي اتمي را مرتفع كرده حالا ما راحت تر ميتوانيم در راه تشكيل حكومت جهاني اسلام اقدام كنيم پوتين در سفرش به ايران با رهبر معظم بيعت كرد و پس از رهنمود هاي ايشان بود كه پوتين تصميم گرفت مثل سرباز ساده در ركاب رهبر مسلمين جهان خدمت كند.
  • سید ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 1
    سلام اما هرچه که هستند در برابر قدرت ایمان سر فرو خواهند آورد
  • ابادانیم ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    بعضی ها فقط به دروغ ادعای ایرانی بودن میکنن.و از بدی و پستی خوششون میاد.مثل امریکا و غرب.منظورم سیاستشون هست.
  • امید ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    1 0
    تعداد شیعه ای که روسها کشتن فکر نکنم رکوردش حالا حالا ها شکسته شه.کشته های مسلمونهای چچنی هم بماند
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    همه اینا روی هم اندازه70درصد تولید ناخالص ملی و قدرت مالی امریکا رو دارن
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    عراق صدام حسین با اون همه موشک و سلاح ها شیمیایی ضعیف بود؟ما که8سال باهاش جنگیدیم ولی 3هفته هم نتونست جلو امریکا وایسته
  • مغزمتفکر اصلی ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    کپی نکن عزیزم. من اصلی هستم تو کپی هستی
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    1 0
    لطفا یک بار هم مشخصات یک ناو هواپیمابر امریکا را توضیح دهید تا بتوان این دو روسی و امریکایی را با هم مقایسه کرد.
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    1 0
    یه مشت بچه مچه حزب الهی ریختن دارن چرت و پرت میگن خودشونم خوب خوب میدونن آمریکا قدرت اول نظامی دنیاس و حریف چنتا چین و روسیه باهمه ..ایران که بماند ..
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    چرت نگو اون وی پن ان امریکایی رو هم خاموش کن
  • ناشناس ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    ماكس؟
  • امید ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    آمریکا اگه قدرت برتر نظامی بود از پس ویتنام بر میومد دلیل اشغال عراق هم خیانت مردم این کشور بخاطر ظلم نظام بعثی بود. یانکی‌ها اگه راست میگن بجای 35 سال تهدید نظامی علیه کشورمان یکبار هم تهدیدشون را عملی کنن تا ببیننی قدرت برتر نظامی جهان چجوری همانند جنگ ویتنام با خفت پا به فرار میزارن حالا روسیه و چین بماند.
  • منوچهر ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    مشخصاتش تو اینترنت هست منت مشرق و نکش
  • عبرتی ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    الا ان حزب الله هم الغالبون ان الله علی کل شی قدیر ان تنصرالله ینصرکم ان فتحنا لک فتحا مبینا
  • منوچهر ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    1 0
    این ناو هواپیما بر به 1000 اسم معروفه چندین بار اسمش عوض شده این ناو فاقد پرتاب سنگین هستش کلا 20 هواپیما توش نیستن این سوخوی های 33 هم از زمان تولید تا لان هیچ به روز رسانی نشدن این ناو هواپیما بر از قدیم تا الان هزارتا مشکل داشته همه میدونن بک مقایسه بکنید این ناو هواپیما بر و با سایر ناو های هواپیمابر متوجه میشن تازه جایی خونده بودم که میگفتن نیرو دریایی چین از روسیه قویتره این ناو فاقد آواکس هستش پس ناو غولی نیست که مشرق میگه.
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    آمریکا اگه میتونست تو ویتنام نمیزایید خالی وود ذهن بعضی ها رو به لجن کشیده قدرت اول حتی خنده دار هم نیست
  • ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    یادتون باشه روسیه از نظر مالی کشور بسیار ضعیفی است
  • ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    ناوشکن zumwalt هجده هزاتن هست و این یارو بیست و هشت هزار تن. ضمنا اون رانشش توربین گازیه این اتمیه البته zumwalt در بسیاری از زمینه ها پیشروتره شکی نیست. هنوزم کار داره تا درست حسابی شه. کلا یکی و نصفی ازش تولید شده.
  • قریشی ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    ناشناس ، کدام قدرت مالی امریکا ؟!!! منظورت 20 تریلیون دلار بدهی امریکاست ؟! یا 20 میلیارد دلار کسری بودجه امریکا ؟! یا چند میلیون کارتن خوابش ؟! ...
  • اصلی ترین مغز متفکر ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    این چه وضعشه ؟!!!
  • قریشی ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    برای شما غرب پرستا کشتی فضائیه ، برای ما لگنه
  • قریشی ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    ما تابع امر و فتوای رهبریم ، نیروی اعتقادی حزب الله ماورای بمب اتمیه .
  • قریشی ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    اتوماسیون ؟!!! حالا می گفتی دورکاری ... خخخخخ با این وضعیت با حدودا 4-5 نفر میشد کار رو راه انداخت .
  • قریشی ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    لنگه جوراب یکی از همین یه مشت حزب اللهی می ارزه به تمام هیکل جماعت خس و خاشاکی که کور بشن بچه حزب اللهی رو ببینند. مثل جن و شیطان که از بسم الله هراس دارند از اسم حزب الله واهمه دارند .
  • قریشی ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    یادمه ! امریکا با بدهی 20تریلیون دلاری و کسری بودجه 20 میلیارد دلاریش خیلی وضعش خوبه ! داداش سنای امریکا هر سال سقف اعلام ورشکستگی رو میبرن بالا که نخورن به ویرانی ، وگرنه امریکا یه اقتصاد پوسیده داره که انشاالله به زودی شاهد ریختن آوارش خواهیم بود
  • مغزمتفکر ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    اه بس کنید دیگه بخدا عصبانی شدم از دست همتون .چی میخواین از اسم و جونم؟؟
  • هما ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    ایران صاحب ایدئولوژی است. ما به کسی نمی گوئیم با کی بازی کنیم . بلکه می گوئیم کی با ما بازی میکند. حالا انکه در کنار ایدئولوژی و سیاست ایران با ما بازی میکند از ماست.
  • عليرضا ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    جناب اميد بيشترين شيعه را انگليس خبيث در جنگ جهاني دوم كشتند حدود 10 ميليون ايراني مظلوم واز 10 ميليون باقيمانده نيز حدود نصفشان كاراييشان را بر اثرقحطي از دست داده بودند.
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    جوک خنده داری بود سبحان
  • ناشناس ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    0 0
    کره شمالی با آزمایش بمب هیدروژنی ثابت کرد که امریکا طبل توخالی بیش نیست و هیچ غلطی نمی تواند بکند.
  • محمد ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    0 0
    روسیه مهلک ترین موشک های ضد ناو جهان در اختیار داره که به مراتب از هارپون آمریکایی یا اگزوسه فراسوی قدرت، سرعت، و برد بیشتری دارن... سرعت بالای این موشک ها (3 تا 5 برابر صوت) و کلاهک هسته ای (معادل 300000 تن تی ان تی در مقایسه با 0.5 تن تی ان تی در موشک های نور و نصر و غیره) باعث میشه هیچ سیستمی قدرت واکنش به موقع به این موشک ها رو نداشته باشه... خود امریکایی هم به این موضوع اعتراف دارن و گفتن تنها راه نجات از این موشک ها اینه که قبل از شلیک اونها رو منهدم کنیم ولی در صورت شلیک راه گریزی برای ناو باقی نمی مونه... واسه همینه که امریکا به هیچ وجه تمایل به درگیری با روسیه تحت هیچ شرایطی نداره... ما باید خدارو شکر کنیم که به هر دلیلی خداوند روسیه با ما همراه کرده در سوریه وگر نه سرنوشتی نظیر لیبی ممکن بود برای سوریه که تنها حامی مقاومت در منطقه هست رقم بخوره اونوقت حزب الله لبنان هم به شدت تضعیف می شد...
  • ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    0 0
    بیا برو بخواب باو !!!! انقدر آمریکا امریکا کردید آب از لبو لوپتون آویزون شده ! جان عزیزم همیشه دعا میکنم یه نبرد دریایی با آمریکا در بیوفته ! کاری کنه ایران که دنیا به خودش بلرزه و اسم آمریکا برای همیشه خاموش بشه !!!!
  • ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    0 0
    وای پسر با خوندن نظرا کلی خندیدم !!!! یه عده آمریکا پرست متوهم !!!! خود آمریکا هم ازشون خبری نداره وگرنه روشون سرمایه گذاری میکنه : ))))) اون احمق که اومده ایران رو با عراق مقایسه میکنه !!!! آخه گلابی تو چی میدونی ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! آخ آخ آخ آخ که چقدر دوست دارم یه نبردی آغاز بشه ! خدا شاهده قیافه اینا دیدنیه : )))) همینا تو خارج از مجازی میگن آره باووووووووووو ما خودمون میدونستیم ایران خیلی بالا بالاست : )))))))))) رگ گردنمم میزنم اگه همه اینا تهرانی نباشن : ) تهران به حدی از فساد رسیده که بوش رو تمام ایران داره حس میکنه !!!! تهران رو باید از تو آبکش رد کرد ! منتشر کن مشرق
  • حامد از اصفهان ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    0 0
    این همه انتخاب شده ها، این همه برگزیده ها، این همه متفاوت ها، این همه قهرمان ها و ابرقهرمان ها در هالی وود دارند که هر سال دنیا رو تو سریالها و فیلمهاشون نجات می دهند. ولی در واقعیت فقط دارند دنیا رو نابود میکنند.
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    0 0
    مشرق جای حزب توده را خالی کردی !!! روسفیدشون کردی !!!!!
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    0 0
    روسیه اگه قوی بود جنگنده اش توسط ترکیه پودر نمیشد. روسا با ترکیه هم نمیتونن در بیافتن
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    0 0
    قریشی.این حرفای دوتا سایت درجه سه ایرانی رو به ماتحویل نده همش مستندات دروغی وحرفای تکراری
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    0 0
    ببند دهنتو راجب تهرانیا حرف نزن تو حسرت موندی لابد. روسیه پرست ها چی اونا از نظر تو فرشته هستن آره؟؟ اگه یه عده امریکا میگن شماهم روسیه جون جون میگین شماها هیچ فرقی باهم ندارید اگه جنگ بشه قیافه ها جفتتون دیدنیه. هردو وطن فروش اید
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    0 0
    یه روسی پرست میاد بقیه رو نصیحت میکنه تو یکی حرف نزن مشرق درج کن
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    0 0
    مرگ بر کمونیست های به ظاهر حزب اللهی
  • مهدی ص ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
    1 0
    قدرت اول نظامی امریکاست وما داریم از تجهیزات چهل سال پیش امریکا استفاده میکنیم پس نباید زیاد جوگیر بشید روسیه هم به ما تجهیزات نمیده پس گوربابای هردوشون وبه امید ساخت تجهیزات وطنی و تولید انبوه مثل موشک ها وپهباد هامون
  • حجت ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
    0 0
    داداچ، ناو هواپیما بر خودش یه پا شهره. همه جوره امکانات داره
  • حجت ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
    0 0
    اشتب زدی،‌ جنگنده نبودو بمب افکن بود. اگه آمریکایی هم می بود پودر می شد. چون قابل مقایسه با هم نیستن
  • محمد ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
    0 0
    هیولا اتمی؟؟!!! محض اطلاع نه هیولا هست نه اتمی ، از ناوهای امریکایی خیلی کوچکتر هستش و از موتور دیزلی استفاده میکنه نه اتمی،، اگر هم منظورتون اینه که سلاح اتمی حمل میکنه دلیل نمیشه به این اسم صدا بشه خیلی از بمب افکن ها و جنگنده ها قابلیت حملش رو دارن ولی بهش نمیگن اتمی
  • عوام ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    0 0
    حیران از نظرات کاربرانم ! آنچنان عشق و اعتماد و اعتقادی به غرب و مخصوصا کدخدا و آمریکا هست که در خود آمریکا و غرب به این شدت نیست ! تعصب و غرور ملی چیزی هست که نمیتوان آنرا ناسیونالیستی یا چیزی امثال آن نامید . جوانان ما آنچنان مفتون واله از ساخته ها و محصولات غرب هستند چنانچه که گویا ساخته های آنان ساخته دست بشر نبوده و انسانی آنرا نساخته .چه تفاوتی میان ایرانی و آمریکایی هست ! تنها تفاوت میان مهندسان ایرانی و غربی ذهنیت حاکم بر آن هست و لا غیر
  • عوام ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    0 0
    حیران از نظرات کاربرانم ! آنچنان عشق و اعتماد و اعتقادی به غرب و مخصوصا کدخدا و آمریکا هست که در خود آمریکا و غرب به این شدت نیست ! تعصب و غرور ملی چیزی هست که نمیتوان آنرا ناسیونالیستی یا چیزی امثال آن نامید . جوانان ما آنچنان مفتون واله از ساخته ها و محصولات غرب هستند چنانچه که گویا ساخته های آنان ساخته دست بشر نبوده و انسانی آنرا نساخته .چه تفاوتی میان ایرانی و آمریکایی هست ! تنها تفاوت میان مهندسان ایرانی و غربی ذهنیت حاکم بر آن هست و لا غیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس