سخنگوی کرملین اعلام کرد که مسکو در صدد است موضوع تجهیز ترکیه با سامانه‌های دفاع هوایی روسیه را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد.

 به گزارش مشرق، به دنبال بهبود روابط مسکو-آنکارا، کرملین اعلام کرد که احتمالاً مسئله تجهیز ترکیه با سامانه‌های دفاع هوایی را مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد داد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین به خبرگزاری‌های روسیه اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه روز دوشنبه، گفت‌وگوهایی را در استانبول در خصوص تجهیز آنکارا با سامانه‌های دفاع هوایی روسیه برگزار کردند.

پسکوف تصریح کرد: «سامانه‌های گوناگون دفاع موشکی مورد اشاره قرار گرفت و اگر طرف ترکیه‌ای تمایل داشته باشد، روسیه احتمال تجهیز ترکیه به شیوه‌های مختلف را مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهد داد».

شبکه خصوصی «ان تی وی» ترکیه به نقل از منابع وزارت خارجه این کشور اوایل هفته گذشته گزارش کرد که آنکارا آمادگی پذیرش پیشنهاد روسیه برای پیشنهاد ترکیه به منظور ساخت سامانه‌های بلندبرد دفاع هوایی را دارا است.

در مقابل، مقامات ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کردند که هیچ‌ اطلاعاتی درباه این تحولات ندارند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، دیدار پوتین از ترکیه که اولین دیدار وی از نوامبر 2015 تاکنون محسوب می‌شود، از طرف رئیس‌جمهور هر دو کشور ترکیه و روسیه بعنوان افزایش همکاری مسکو-آنکارا در تمامی زمینه‌ها از جمله مسئله دفاعی تلقی می‌شود.

در نوامبر 2015، یک جنگنده آنکارا، یک جنگنده روسیه را در آسمان سوریه هدف قرار داد که به سقوط جنگنده روس و کشته شدن خلبان این جنگنده منجر شد و در پی آن روابط آنکارا و مسکو رو به تیرگی رفت.

پوتین نیز اعلام کرده است: «ما آمادگی داریم که به همکاری نظامی-فنی ادامه دهیم و با پروژه‌های جدی که به نفع هر دو کشور است، آن را تقویت کنیم...پیشنهادات دو طرف تحت بررسی است و من مطمئن هستم که تمام زمینه‌ها برای انجام این پروژه‌ها و پیشنهادات فراهم است».

آنکارا سال گذشته میلادی، توافق در زمینه سامانه دفاع هوایی را با چین در میان نگرانی‌های ناتو، لغو کرد و در عین حال مقامات ترکیه اعلام کردند که آنکارا در صدد ساخت سامانه دفاع موشکی ساخت ترکیه است.

طبق این گزارش، علیرغم آنکه روابط دو کشور روسیه و ترکیه رو به بهبود می‌رود، اما مسکو و آنکارا همچنان اختلافاتی در زمینه موضوع سوریه دارند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس