به گزارش گروه خواندنی های مشرق، داربستهایی که چند روز است بر شانههای سی و سه پل اصفهان سنگینی میکند به ظاهر از آغاز یک دوره مرمت برای این پل خبر میدهد.
اما نکته ای که باعث نگرانی دوستداران میراث فرهنگی شده است، پُر کردن ترک ها و شکافهایی است که طی چند ماه اخیر بر بدنه و تاقهای پل پدیدار شده است و میتواند نشانهای از نشست نامحسوس پل به خاطر حرکت دستگاه حفار مترو از نزدیکی آن و رانش لایههای خاک یا عوارض ناشی از خشک کردن زایندهرود باشد.
در هر حال آنچه که برای سی و سه پل خطرناک به نظر میرسد، چشم پوشی از علت اصلی این ترکها و پر کردن آن ها با ماله است.
با این که سال گذشته چند بار شاهد نشست زمین در نزدیکی سی و سه پل بودیم ولی برای پیشگیری از وضعیت فعلی هیچ سامانهای جهت پایش لرزشهای احتمالی و اندازهگیری نشست پل مورد استفاده قرار نگرفته است.
نکته نگران کننده دیگر، نصب ناشیانه لولههای داربست فلزی جهت مرمت است که با برخورد به بدنه پل آسیبهایی به بدنه آجری پل وارد نموده است. به نظر میرسد که برای برون رفت از این وضعیت بحرانی باید هرچه سریع تر عملیات حفاری مترو در نزدیکی سی و سه پل برای همیشه متوقف شود و از مسیر مناسب دیگر برای عبور خط شمالی – جنوبی مترو استفاده شود.