مقدم فر کارشناس ارشد مسائل استراتژیک با تاکید دوباره بر ضرورت دشمن شناسی و بصیرت و معرفت به امام امت و ولایت تاکید کرد: نیاز ضروری امروز جامعه ما بصیرت و وفاداری عباسی است.

 به گزارش مشرق، حمیدرضا مقدم فر کارشناس مسائل استراتژیک در جمع عزاداران حسینی در هیئت یاران فاطمی تهران، در تبیین فلسفه قیام عاشورا و مجاهدت و ایثارگری‌های حضرت عباس سخن گفت.

وی در توصیف ویژگی‌های منحصر به فرد حضرت عباس گفت: عباس (ع) ویژگی های بسیاری دارد، در کتب مختلف چندین صفت برای قمر بنی هاشم ذکر شده است که به چند مورد از آن اشاره‌ای گذرا داریم. اول اینکه آن حضرت  «عبد صالح» خدا بوده است، شما در زیارت نامه ایشان می خوانید «السلام علیک أیها العبد الصالح المطیع لله و لرسوله و لأمیرالمؤمنین»، این کلام ما نیست، «عبد صالح» صفت حضرت بوده است، راوی می گوید در شام سر هجده شهید را سر نیزه کردند، من نگاه کردم و دیدم یکی از سرها مثل خورشید می درخشد، نورانی است، پرسیدم این سر کیست؟ گفتند سر عباس است، عباسی که عبد صالح است.

مقدم فر در توصیف دومین صفت حضرت عباس گفت: آن حضرت معروف به  «پهلوان علقمه» است، در علقمه چهار هزار نفر مراقبت و پاسداری می کردند که آب به سیدالشهدا نرسد، در روایات داریم، می دانید که از هفتم تا دهم محرم آب به روی اهل حرم بسته شد. عباس(ع) 50 بار موفق شد به علقمه برود و برای اهل خیام آب بیاورد و در این اقدام چهار هزار نفری که علقمه را محاصره کرده بودند را به هم ریخت.

وی ادامه داد: سومین صفت او «علمدار حسین» است، امام حسین(ع) میمنه لشگر به زهیر و میسره را به حبیب بن مظاهر داد، قلب قیام که معمولاً به قوی ترین قهرمان میدان مأموریت می دادند، عباس بود.

می گویند یزید نشسته بود علم را آوردند و به یزید نشان دادند، می گویند یزید سه بار بلند شد و نشست و مدام می گفت الله اکبر، الله اکبر، گفتند یزید چه شده است؟ گفت نگاه کنید به این علم، همه جای آن سوراخ شده و فقط یک جای آن که را که آن علمدار گرفته است هیچ آسیبی ندیده است، معلوم است تا نفس آخر این علمدار مقاومت کرده است.

چهارمین صفت او «قمر بنی هاشم» است، همه بنی هاشم زیبا بودند، خود حضرت علی اکبر (ع)، اما عباس را می گفتند قمر بنی هاشم، عباس، ماه زیبایی ها در میان تمام آن زیبایی ها بود.

سید بحر العلوم نقل می کند، در سال‌ها قبل، قبر عباس خراب شد. معماری آوردیم تا آن را بسازد، داخل ضریح شد، می گفت معمار برگشت و دستش روی سرش بود و داشت گریه می کرد، به سید بحرالعلوم گفت: یک سئوال دارم که تا جواب ندهی ادامه نمی دهم، شما در منبرها برای ما نقل کردید آن آقا خیلی زیبا و بلند قد بود و پایش روی اسب به زمین کشیده می شد، الان هم می گویی بیا این قبر را تعمیر کن، این قبر چرا اینقدر کوچک است؟ ضجه می زد و می گفت به من بگویید موضوع چیست.

مقدم فر افزود: در نقلی دیگر آمده است که مالک اشتر می گوید در جنگ صفین دیدم امیرالمومنین (ع) جوانی را که 15 سال و برخی می گوید 13 سال داشت را صدا زد، مالک اشتر می گوید سئوال کردم  این نوجوان کیست؟ گفتند عباس ابن علی است. حضرت علی  فرمودند عباس به میدان  برود. او رفت و در مدت کوتاهی 15 نفر را به هلاکت رساند، حضرت فرمودند بگویید عباس برگردد، برای همه سئوال شد و گفتند آقا خوب دارد می جنگد، چرا برگردد؟ آقا فرمودند دیگر کافی است، این نوجوان ذخیره برای کربلاست.

وی یادآور شد: پنجمین صفت عباس،«اباالفضل» است. یعنی پدر فضائل و خوبی ها، منشأ همه خوبی ها عباس است و هر خوبی ای که بگویید در عباس است، اشتباه است اینکه فقط به زیبایی عباس توجه شود، او اهل عبادت و نماز شب بود و روی پیشانی او جای سجده بود، همان راوی که گفت میان هجده سر، سر عباس می درخشید می گوید در صورت و پیشانی اش جای سجده بود و نور از صورت می بارید، او پدر فضیلتهاست.

امام خامنه ای فرمودند حضرت عباس صفات زیادی دارند اما دو صفت در اوست که می درخشد و بقیه صفات را کنار می زند، آن دو صفت «بصیرت و وفا» است، امام صادق (ع) فرمودند : «رحم الله عمی العباس انه کان نافذ البصیره» یعنی خدا رحمت کند عموی ما عباس را .او بصیرت نافذی داشت.

مقدم فر با تاکید بر این که باید آگاهی و بصیرت خود را در شناخت جریان‌ها و تحرکات سیاسی کشور افزایش داد افزود: در جریان فتنه 88 برخی افراد  به زمین افتادند و بصیرت نداشتند! بزرگانی که سالها در جهاد و مبارزه و در کنار امام بودند، زمین خوردند و بصیرت نداشتند. نکته مهم این که حضرت عباس صاحب بصیرت بود. عباس دشمن شناس بود، عباس تیزبین بود.

در کتب تاریخی آمده است که عباس و برادران ، چهار برادر در کربلا بودند، سه برادر کوچکتر از عباس که همگی از یک مادر بودند، عباس دستور داد سه برادر به میدان بروند، رفتند و شهید شدند، این به این دلیل بود که عباس در حضورش ببیند اینها فدای امام حسین شدند و شهادت برادرانش را تحمل کند، دوم اینکه همه هم بروند، نه اینکه حالا به خاطر مادر ام‌البنین یکی از بچه ها باشد که دل مادر خوش باشد که یک نفر مانده است. همه باید بروند.

وی افزود: در عاشورا صحنه‌هایی است. عمق بصیرت را می توان از حضرت زینب (س) ، از حضرت عباس( ع)  شناخت، قطعاتی است که اگر یک مقدار روی آن تأمل کنیم، می بینیم چقدر آنان دقیق بودند.

اینکه می گویند عاشورا امتداد دارد تا امروز، همین الان در مدافعان حرم همین صحنه ها را دیدیم و شهدایی را که می آورند از این جنس کارها کردند، این افراد با گروه‌های دیگر جهادی از کشورهای دیگر همراه شدند، رفتند و شهید شدند و پیکر مطهرشان به کشور برگشت.

مقدم فر در تبیین بیشتر نقش حضرت عباس در نهضت عاشورای حسینی افزود: کاروان امام حسین (ع)  وقتی وارد کربلا شدند و خیمه ها برپا شد، حضرت فرمود: عباس جان! تو پاسدار خیمه ها باش، سیدالشهدا می‌داند تمام دشمن از عباس می ترسد، همه می دانند که عباس کیست و تا اسم عباس می آمد که محافظ خیمه هاست، کسی جرأت نمیکرد به طرف خیمه ها برود، وقتی شب میان خیمه ها قدم می زد، رجز می خواند، در روایت داریم رجزهایی که عباس می خواند، مایه آرامش زنان و بچه ها می شد.

این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به حضور اثرگذار حضرت عباس در کاروان امام حسین (ع) گفت: اما در ماجرای حفاظت و حراست حضرت عباس  از خیمه ها نکته‌ای درس‌آموز برای تمام اعصار بشریت اتفاق می‌افتد. یک شب دید یک نفر دارد از اردوگاه دشمن می آید، عباس گفت کیستی؟ جلو آمد و دید شمر است، شمر که از طایفه مادر عباس است، گفت: ما فامیل هستیم، تو می دانی فردا چه اتفاقی می افتد؟ امان نامه آوردم، عباس توجهی به او نکرد و فقط یک فریاد زد: «افّ لک»، اف بر تو، او هم رفت، ولی خبر این ماجرا در خیمه ها آمد و اهل خیام را به شدت ناراحت کرد، امان نامه؟ نکند عباس جدا شود؟ در روایت داریم که زینب(س) آنان را آرام کرد، خود زینب آمد پیش عباس و فرمود: راست است که می گویند برایت امان نامه آمده است؟ سرش را پایین انداخت، داداش حسین من غیر از تو کسی را ندارد، عباس شروع به گریه کردن کرد و گفت: خواهر! من برادرم را رها نمی کنم، خیالت راحت باشد من هستم، بصیرت این است که به دشمن بگوید اف بر تو، نه امان نامه و نه مذاکره ات را می خواهم.

مقدم فر با اشاره به تلاش‌ برخی از افراد معلوم‌الحال برای ایجاد شبهه و شبهه پردازی درباره قیام عاشورایی امام حسین (ع) گفت: چند روز پیش آقایی اعلام کرد که امام حسین ع(ع) برای مذاکره آمد! مشکل ما الان این کج‌فهمی‌ها است. آن بصیرت عباس است که دشمن را می شناسد، دشمن را پس می زد، ، امروز اگر شما به دشمن نگفتید «افٍ لک»، یعنی باختید، امروز روایتی دیگر از کربلا و عاشوراست، تکنیکها تغییر می کند، حواسمان جمع باشد.

وی همچنین با اشاره به دیگر صفات حضرت عباس گفت: اما صفت «وفا» -که مورد اشاره رهبر معظم انقلاب بود- در عباس می درخشید و جزو صفات برجسته او است. عباس وارد شریعه شد، در اخبار موثق داریم که در موقع حرکت خود امام حسین(ع) همراه شد، امام حسین (ع) در یک جبهه درگیر شد و عباس توانست خودش را به آب برساند و مشک را پر کرد، اول که رسید وقتی دستش را زیر آب زد که بخورد، «فذکر عطش الحسین»، یاد تشنگی حسین افتاد و آب را ریخت، این اوج کار است.سه روز است که عباس آب نخورده است و این شوخی نیست، خیلی مرد می خواهد و عباس خیلی مرد بود، عباس کانون وفا بود.

مقدم فر تصریح کرد که اگر به خصلت‌ها و شخصیت حضرت عباس معرفت نداشته باشیم و او را درک نکنیم و همسو نشویم و بی جهت به سینه بزنیم، بی معرفت عزاداری کردیم.

وی در پایان سخنان خود با تاکید دوباره بر ضرورت دشمن شناسی و بصیرت و معرفت به امام امت و ولایت تاکید کرد:باید قدردان بزرگترین  نعمتی که خدا به ما داده که همان وجود رهبری هست باشیم.

مقدم فر خاطرنشان کرد: نیاز ضروری امروز جامعه ما بصیرت و وفاداری عباسی است

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس