کد خبر 641339
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲

در یکی از شهرها با وجود توصیه ‏های مبلغین بزرگوار مبنی بر پرهیز از قمه‎زنی، مردم به خاطر اعتقادات خود دست ‏برنمی‏داشتند. به ما گفتند به آنجا برویم و آنها را از این کار باز داریم . ایام ماه محرم بود و چون اعلام کرده بودند فلانی می‏آید و مردم ما را در تلویزیون دیده بودند، در مسجد جمع شدند.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در مورد خاطره خود از تبلیغ ماه محرم در یکی از شهرها اظهار داشت:
 
در یکی از شهرها با وجود توصیه ‏های مبلغین بزرگوار مبنی بر پرهیز از قمه‎زنی، مردم به خاطر اعتقادات خود دست ‏برنمی‏داشتند. به ما گفتند به آنجا برویم و آنها را از این کار باز داریم . ایام ماه محرم بود و چون اعلام کرده بودند فلانی می‏آید و مردم ما را در تلویزیون دیده بودند، در مسجد جمع شدند.
 
وقتی وارد شدم گفتند: آقای قرائتی آمده‏‌ای برای قمه‎زنی بگویی.

 گفتم: شغل من چیست؟

گفتند: تو معلم قرآن هستی.

 گفتم: به عنوان معلم قرآن قبولم دارید؟

گفتند: بله قبولت داریم ولی حرف قمه نزنی، فقط قرآن بگو .

من روی تخته نوشتم: «بسم الله الرحمن الرحیم - یا ایها الذین آمنوا لا تقولوا راعنا و قولوا انظرنا»؛ «ای کسانی که ایمان آورده‏اید! «راعنا»‌ نگویید، بلکه بگویید: «انظرنا».» و بعد توضیح دادم که: «یا ایها الذین آمنوا» یعنی:‌ای مؤمنین . «لا تقولوا راعنا و قولوا انظرنا»

یعنی: راعنا نگویید بلکه انظرنا بگویید. راعنا نگویید یعنی چه؟ این قصه‏‌ای دارد و قصه ‏اش این است که: پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در حال سخنرانی بود، یک نفر از پای سخنرانی گفت: راعنا، یعنی مراعات ما را هم بکن . یعنی آرام‎تر صحبت کن یا به این طرف و آن طرف نگاه کن .

این کلمه راعنا مثل کوکو است که هم می‏شود آن را با سیب زمینی درست کرد و هم با سبزی.

«راعنا» را هم می‏شود از ریشه «رعی‏» گرفت و هم از ریشه «رعن‏». اگر از «رعی‏» گرفته شود به معنای «مراعات ما را بکن‏» است، ولی اگر از ریشه «رعن‏» گرفته شود، رعونت ‏به معنای خر کردن است !!؟؟و «راعنا» یعنی «خرمان کن»! وقتی که مسلمانان می‏گفتند «راعنا» هدفشان مقدس بود و معنای «مراعاتمان کن‏» را اراده می‏کردند، ولی یهودی‎ها از این کلمه استفاده کرده و گفتند: مسلمان‎ها به پیغمبرشان می‏گویند خرمان کن. در اینجا آیه نازل شد که: «یا ایها الذین آمنوا لا تقولوا راعنا و قولوا انظرنا»؛ «ای کسانی که ایمان آورده‏ اید، «راعنا» نگویید بلکه «انظرنا» بگویید.» یعنی کلمه‏‌ای را که دشمن از آن سوء استفاده می‏کند به کار نبرید .!!

بعد از اینکه این آیه را تفسیر کردم، گفتم: شما که قمه می‏زنید هدفتان مقدس است و به عشق امام حسین(ع) این کار را می‏کنید، ولی تلویزیون کشورهای اروپایی این کار شما را دوازده مرتبه نشان داده و گفته است که شیعه ‏ها دچار مرض خودآزاری هستند. دشمن از این کار شما چنین سوءاستفاده می‏کند

این کار امروز شما مثل همان «راعنا» گفتن مسلمانان صدر اسلام است که دشمن از آن سوء استفاده می‏کرد و قرآن کریم با آیه مورد بحث‏ به مسلمانان آن روز و امروز هشدار می‏دهد که: از هر کاری که دشمن از آن سوء استفاده می‏کند پرهیز کنید. پس چون امروز دشمنان از قمه‏ زنی شما سوء استفاده می‏کنند، شما دیگر قمه نزنید.

گفتند: حالا فهمیدیم و دیگر قمه نمی‌زنیم.!

نقل از مجله مبلغان، شماره 39 فروردین 1382
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    2 0
    خدا خیرت بده قرائتی. صحبتهای ایشان چه گره هایی را از کارها و زندگی مردم باز کرده که هیچکس خبر ندارد. نه در بوق و کرنا کرده اند نه آفتاب و گشایش نامش دادند. خدا سلامتی به ایشان بدهد.
  • علی ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    2 0
    سلام. خدا نگهدارشان باشد و طول عمر با عافیت و عزت و سلامت به ایشان بدهد. از بچگی با برنامه‎های ایشان بزرگ شدیم تا رسیدیم به امروز.
  • محمدرضا ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    1 0
    فرق یه عالِم وارسته که با استدلالهای قرآنی امر به معروف و نهی از منکر میکنه با نیروی قهریه که به زور می خواد حرفشو به کرسی بشونه اینه....
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
    1 0
    خدایا منو با آقای قرائتی محشور بفرما آمین
  • پوریا ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    1 1
    شما به سفرنامه های که اروپائیان در زمانهای صفویه و قاجاریه به ایران داشته اند را مطالعه کرده اید مخصوصا"در ایام ماه محرم و روز عاشورا را مطالعه کرده اید این سفر نامه ها اسناد تاریخی هستند در این سفرنامه ها در زمان صفویه عزاداری مردم ایران فقط به صورت دسته جات سینه زنی و زنجیر زنی و شبیه خوانی مشاهده می شود ولی در زمان قاجاریه از زمان مضفرالدین شاه قاجار آثار قمه زنی و قفل بستن بر بدن مشاهده میشود که به اعیان در این سفر نامه ها نوشته شده است و این نشانه تسلط استعمار انگلیس است که این عقاید را از مذاهب هند توسط عواملش در بین عزاداران حسینی رواج داده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس