انتقال ماجراهای فیلم «جیسون بورن» به دنیای پسا‌اسنودنی و معرفی آمریکا به عنوان ابرقدرت‌ سایبری دنیا، نشان می‌دهد که تا چه اندازه هالیوود به دنبال خلق فرصت از افشاگری‌های اسنودن به نفع آمریکا است.

سرویس جنگ نرم مشرق- 14 سال از اولین قسمت سری فیلم‌های بورن با عنوان «هویت بورن» می‌گذرد و امسال چهارمین قسمت آن با بازی مت دیمون (دیمون در فیلم پنجم با عنوان «میراث بورن» بازی نکرد) به اسم «جیسون بورن» و به کارگردانی پل گرین‌گراس در سینماهای دنیا اکران شد.

موضوع سری فیلم‌های بورن درباره ابرجاسوس‌ها و ابرآدمکش‌هایی است که توسط سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا تربیت می‌شوند تا در جهت منافع آمریکا استفاده گردند. این مجموعه از فیلم‌، در میان لحظات نفس‌گیر، مبارزات تن به تن و مملو از انفجار و تعقیب گریز، تصویری (IMAGE) ابرقدرتی و قهرمانانه از سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و ماموران آنها در ذهن مخاطب ترسیم می‌کند.

 
موضوع سری فیلم‌های بورن درباره ابرجاسوس‌ها و ابرآدمکش‌هایی است که توسط سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا تربیت می‌شوند 

داستان برای این قسمت از این قرار است که (خطر لو رفتن داستان وجود دارد) بورن دیگر بیماری فراموشی ندارد و با حضور در میدان‌های مبارزه خیابانی در اروپا (یونان) روزگار می‌گذراند؛ دوست قدیمی‌اش نیکی پارسونز (جولیا استایلز) که با گروه‌های هکری کار می‌کند، توانست از دیواره سایبری سازمان اطلاعاتی سی‌.آی.‌ای (CIA) عبور کند و به محرمانه‌ترین اسناد از جمله اسناد مربوط به بورن و نحوه جذب او به سازمان و همچنین نقش پدر وی در این رابطه دست یابد.

تیم سایبری CIA به سرپرستی هدر لی (آلیشیا ویکاندر) به سرعت پارسونز را شناسایی می‌کنند و حتی از آمریکا، برق مرکز این گروه هکری در ریجاویک (پایتخت ایسلند) را قطع می‌کنند! البته این سکانس نشان می‌دهد که فقط یکی از خود ماموران (سابق) آمریکایی‌ می‌تواند به سیستم آنها نفوذ کند و در واقع آمریکا در جنگ سایبری قدرت‌مندترین کشور دنیا است که در ادامه فیلم، نشانه‌هایی از این قدرت سایبری بارها به تصویر کشیده می‌شود.

پارسونز به یونان می‌رود و بورن را ملاقات می‌کند و سعی می‌کند وی را در افشای اسراری همچون اطلاعاتی که اسنودن مشهور پیش از این فاش کرده بود، متحد کند.

 
فیلم «جیسون بورن» متعلق به دوران پسا اسنودن است

پارسونز با آوردن دلایل محکم از بورن می‌خواهد به او بپیوندد تا سازمان‌های مخفی و خلافکاری که پروژه‌هایی چون "ترداستون" (پروژه‌ای که بورن را مبدل به یک آدمکش حرفه‌ای کرد) را راه می‌اندازند، شناسایی و نابود کنند. پارسونز قصد دارد فایل‌های مربوط به "ترداستون" و پروژه‌های دیگر را روی اینترنت آپلود کند. بورن نیز در این ملاقات که در وسط تظاهرات مردم یونان علیه حکومت این کشور و زد و خورد فیزیکی بین دو طرف است، قبول می‌کند که پارسونز را همراهی کند.

این قضایا نظر رابرت دووی (تام لی‌جونز)، مدیر جدید CIA را به خود جلب می‌کند و وی برای مقابله با بورن ، قاتلی بی‌رحم را با بازی وینسنت کسل استخدام می‌کند.


هدر لی مسئول سایبری سازمان CIA  در فیلم «جیسون بورن»، وظیفه به تصویر کشیدن قدرت سایبری آمریکا را عهده‌دار است

 

هک کردن دوربین‌های آتن و برلین توسط سازمان CIA

«جیسون بورن» یک فیلم تبلیغاتی برای سازمان CIA است تا یک قدرت نمایی کامل البته این بار از نوع سایبری برای آمریکا در نظر مخاطبان جهانی فیلم داشته باشد. این فیلم یک تظاهرات و شورش خوب و نسبتا واقعی را در یونان را به تصویر می‌کشد که درگیری اولیه بورن با ماموران CIA در آنجا شکل می‌گیرد.

این ماموران که بسیار مسلط بر تظاهرات نشان داده می‌شوند، در این صحنه‌ها همگی دارای گوشی هستند که از طریق آن، زیر نظر یک تیم کنترل کننده عملیات در لانگلی واقع در ویرجینیا (مقر سازمان CIA) فعالیت می‌کنند و با دوربین‌های در دست، از تظاهرکنندگان که بورن و پارسونز نیز در میان آنها هستند، فیلمبرداری کرده که به صورت آنلاین در مانیتورهای اتاق عملیات پخش می‌شود.

 
 فیلم نشان می‌دهد که سازمان CIA به راحتی و در واقع ضروری می‌تواند دوربین‌های امنیتی شهرهای مختلف جهان را هک و تصاویر آن را به‌صورت آنلاین در اختیار داشته باشد

مسئله جالبی که در این باره در فیلم اتفاق می‌افتد، نشان دادن توانایی سازمان CIA از استفاده فیلم‌های آنلاین پخش شده در فیلتر کردن آنی شبکه‌های اجتماعی کسانی که در تظاهرات حضور دارند، است. در کنار این تصاویر، نفوذ آسان به شبکه مخابراتی پلیس یونان و هک کردن ساده دوربین‌های امنیتی شهر آتن (در قسمتی از فیلم CIA دوربین‌های امنیتی برلین را نیز هک می‌کند) و اتصال به آنها، علاوه بر برجسته کردن قدرت و سرعت عملیاتی سازمان CIA، سعی کرده شبیه عکس مشهور اوباما به همراه گروهش در حال تماشای فیلم کشته شدن اسامه بن لادن، به واقعی شدن این تصاویر کمک کند.

 
نشان دادن توانایی سازمان CIA از استفاده فیلم‌های آنلاین پخش شده از تظاهرات برای فیلتر کردن آنی شبکه‌های اجتماعی کسانی که در تظاهرات یونان حضور دارند، در راستای ارائه تصویری قدرت‌مند از CIA اما از نوع سایبری آن است

ارائه اطلاعات کاربران به CIA توسط شبکه‌های اجتماعی

در کنار تعقیب و گریز و درگیری بورن با سازمان CIA، یک داستان دیگر نیز هم‌زمان تعریف می‌شود و به ارتباط رابرت دووی مدیر CIA با آرون کالور (احمد ریز) می‌پردازد. آرون کالور نابغه‌ای به سبک مارک زوکربرگ است که با شبکه اجتماعی معروف خود با عنوان "رویای عمیق" و نفوذ به شبکه امنیتی کاربران، به سرویس اطلاعاتی آمریکا کمک می‌کند؛ در واقع کالور با بودجه اولیه سازمان CIA شبکه اجتماعی خود را راه انداخته است و حالا که مدیر سازمان اطلاعاتی آمریکا از وی خدمات بیشتری جهت انتقال اطلاعات کاربران به CIA را می‌خواهد، وی ژست اهمیت حریم خصوصی و مغایرت این کار با دموکراسی را می‌گیرد.

 
 آرون کالور در فیلم نابغه‌ای به سبک مارک زوکربرگ است که با شبکه اجتماعی معروف خود با عنوان "رویای عمیق" (شبیه فیس‌بوک) و نفوذ به شبکه امنیتی کاربران، به سرویس اطلاعاتی آمریکا کمک می‌کند

از سویی دیگر هدر لی مسئول سایبری سازمان CIA، شخصی که گاهی در مقابل و گاهی در کنار بورن برای رسیدن به اهداف شخصی‌اش قرار می‌گیرد، دغدغه‌های بسط دموکراسی و محافظت از حریم خصوصی کاربران جهان را دارد و به همین دلیل جلوی رئیس خود می‌ایستد و حتی در این راه رابرت دووی مدیر CIA را می‌کشد! در واقع این فیلم در جهت برائت سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از جاسوسی سایبری مردم جهان است و نشان می‌دهد که آمریکا قهرمانانی دارد تا برای اینکه جهان به "دنیای آزاد" تبدیل شود، زندگی خود را در معرض آسیب قرار می‌دهند.

انتقال ماجراهای فیلم «جیسون بورن» به دنیای پسا‌اسنودنی، نشان می‌دهد که تا چه اندازه دستگاه رسانه‌ای آمریکا به دنبال خلق فرصت از افشاگری‌های اسنودن به نفع خود هستند.

 جیسون بورن

انتقال ماجراهای فیلم «جیسون بورن» به دنیای پسا‌اسنودنی، نشان می‌دهد که تا چه اندازه دستگاه رسانه‌ای آمریکا به دنبال خلق فرصت از افشاگری‌های اسنودن به نفع خود هستند

در واقع فرمول سری فیلم‌های بورن تغییر خاصی نکرده و در تمام این مجموعه بورن یک تصویر ایدئولوژیک دارد؛ یک وطن پرست دو آتشه است که به عنوان یک آمریکایی، با مبارزه و سرکشی‌هایش سعی در مبارزه با تروریسم دارد؛ حال این مبارزه در عصر نبرد تن به تن و درگیری مسلحانه با تروریست‌ها باشد، خواه در عصر جاسوسی سایبری و افشاگری‌های جهت‌دار امثال اسنودن.

 

منابع:

هنرنما

خبرگزاری صبا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    فرهنگ اسلامی و ایرانی ملت ایران انقدر موضوع های جالب برای فیلم سازی های جذاب و خارق العاده دارد که نمیدانم چراکه خیلی اندک از آن استفاده میکنند. مثلادر عرصه تاریخ میتوانند موضوع های قیام صاحب الزنج،قیام زید بن علی علیه السلام و یا در عرصه ملی میتوانند جنگ حران را بسازند. من اگر کارگردان بودم غوغایی در عرصه سینمایی کشور راه می انداختم
  • محمد ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    ای بر پدرشون لعنت
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    ساقی جام عسل
  • سیدحامد ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    اگر کارگردان بودی!!!!!!!!!! خب بسم الله برو یادبگیر و فیلم بساز. غل و زنجیر که نشدی. سبه جای کامنت گذاشتن برو درس کارگردانی و فیلم سازی بخون و با یه دوربین دستی شروع کن. فقط بلدیم بشینیم نسخه بنویسیم برای دیگران.
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    این اسنودن خیلی مشکوکه معلوم نیست چقدر کارش درسته و چقدر اطلاعاتی که میده قابل اعتماده غالبا هم بعد از وقایع خبر میده!
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    من هالیوود رو یه پایه دیپلماسی عمومی امریکا میدونم
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    چند گانه بورن که انگار قبل افشاگری های اسندون کلید خورده
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    خیلی وقته تشت رسوایی شبکه های اجتماعی در همکاری با آمریکا علیه دنیا به زمین خورده
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    ممنونم بابت تحلیلتون
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    با همین برنامه ها دنیا رو گرفتن و خرده فرهنگ ها رو نابود کردن اونوقت ما سی ساله نم یتونیم سینما و سینماگرامونو در مسیر انقلاب هماهنگ کنیم و اغلبشون علیه این مسیر در حرکتن افسوس از این همه ظرفیت بر باد رفته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس