عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: عده‌ای می‌گویند که به جای عزاداری و دور هم جمع شدن در ایام محرم، بیاییم و واقعه عاشورا را تحلیل کنیم، درحالی‌که این مقایسه صحیحی نیست و یک شبهه محسوب می‌شود.

حسینیه مشرق- آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم در سخنرانی اخیر خود در ماه محرم گفت: عده‌ای این شبهه را مطرح می‌کنند که به جای اینکه در ماه محرم دور هم بنشینیم و حلقه‌هایی تشکیل دهیم و عزاداری کنیم، واقعه عاشورا را تحلیل کنیم. این جزو شبهات بسیار زیرکانه و منفی است که در دستگاه ابلیس مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: درست است که تحلیل عاشورا از دستگاه عقلی ما واجب است اما هیچگاه این تحلیل جای توجه عاطفی را زنده نمی‌کند، جای عزاداری را نمی‌گیرد ما باید حلقه بزنیم و در این متن بلا حضور یابیم تا تهذیب شویم.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم اظهار داشت: اینکه همه دور هم بنشینیم و ببینیم که صرفا چه اتفاقی افتاده، مثل این مثل است که یک نفر از دور رسید و محکم بر صورت کسی دیگر کوبید، تا طرف به خودش بجنبد، او گفت که بیا بحث کنیم صدا از کف دست من بود یا صورت تو؟ تحلیل اینجا به چه درد می‌خورد؟!

میرباقری تأکید کرد: شیطان بزرگترین جسارت را به ولی خدا کرده است، دستگاه ابلیس با تمام توان، خدا و ولی‌اش را در واقعه عاشورا حذف کرد، حال ما فقط بنشینیم و تحلیل عقلی کنیم، این کفایت نمی‌کند! اول باید به این میدان وارد شویم، لااقل غصه بخوریم که چرا آنجا نبودیم، قطعه قطعه نشدیم، همان غصه‌ای که روز عاشورا سعید بن عبدالله می‌خورد.

وی گفت: لااقل ما پس از واقعه عاشورا باید نشان دهیم که در برابر هتکی که به ولی‌مان شده بی‌تفاوت نیستیم. پس قدم اول این است که چشم از این حادثه برنداریم،‌ تمام عمر عزاداری کنیم و بسوزیم که چرا ولی او هتک شد، این رسم ادب و محبت و معرفت به ولی خدا را را نشان می‌دهد.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: در فرهنگ اسلامی مطرح شده که برای مصیبت‌ها گریه نکنید، عزا نگیرید، برای یک مؤمن بیش از سه روز عزا نگیرید الا زوجه برای زوج خود اما همین اسلام می‌گوید که صبح و شب برای امام حسین(ع) گریه کنید. این طریق عبودیت و بندگی خدا است چرا که غصه‌های دیگر رشد نمی‌آورد اما این غصه انسان را آماده و سبک بال می‌کند.

میرباقری در پایان خاظرنشان کرد: اگر کسی می‌خواهد مستشهد شود، آماده برای جهان دیگر شود خونش را در رکاب وجود مقدس امام عصر(عج) بدهد باید قلبش ذوب در عاشورا شود، به هر میزان که این قلب زنده باشد با مصیبت سیدالشهدا بیشتر سبک‌بال می‌شود.
 
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس