تصمیم‌گیری خواص در وقت لازم, تشخیص خواص در وقت لازم، گذشت خواص از دنیا در لحظه‌ لازم، اقدام خواص برای خدا در لحظه‌ لازم؛ اینهاست که تاریخ و ارزشها را نجات می‌دهد و حفظ می‌کند! اگر تأمّل کردید و وقت گذشت، دیگر فایده ندارد.

نقش خواص در نجات و رکود ارزشهای اسلامی/ تبعات اقدام دیرهنگام خواص در ماجرای کربلا  + موشن گرافیک
 حسینیه مشرق- بررسی زمینه‎های پیدایش قیام امام حسین(ع) و شهادت جانگداز حضرت از جمله موضوعاتی است که لازم است نسبت به آن دقت نظر فراوانی داشت، زیرا عدم عبرت از ماجراهای عظیم تاریخ بشریت، زمینه را برای ایجاد فتنه‎های بزرگ بعدی فراهم می‎کند که این مسأله در سالیان اخیر مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفت.

در این بین بیشترین موضوع مورد تأکید معظم له نقش خواص جامعه در شکل‏‌گیری زمینه‎های شهادت امام حسین(ع) بود که در هر بخش به معرفی چهره خواص جامعه و شاخصه‎های رفتاری آنان در منظومه سخنان مقام معظم رهبری در بحث عبرتهای عاشورا پرداخته و به صورت موشن گرافیک منتشر می‎شود.

سلیمان بن صرد خزاعی از فرماندهان حضرت امیرالمؤمنین(ع) در جنگ صفین و علمای آن زمان اسلام بود. از بزرگان کوفه و پیشگامان دعوت امام حسین(ع) به این شهر بود. با این حال وی در زمان امام حسن(ع) از منتقدان و معترضان به صلح حضرت با معاویه بود و پس از آن، در ماجرای ورود مسلم به کوفه از وی حمایت نکرد و بعد از آن، امام حسین(ع) را در ماجرای کربلا تنها گذاشت که بعدها با اظهار پشیمانی جزو توابین شد. مقام معظم رهبری درباره نقش خواص در اصلاح یا رکود جامعه اسلامی در بحث عبرتهای عاشورا مباحثی به قرار ذیل بیان کردند:
 

«چرا خواصِ مؤمنی که دوْر مسلم بودند، از او دست کشیدند؟ بین اینها افرادی خوب و حسابی بودند که بعضیشان بعداً در کربلا شهید شدند؛ اما اینجا، اشتباه کردند. البته آنهایی که در کربلا شهید شدند، کفّاره‌ اشتباهشان داده شد. درباره‌ آنها بحثی نیست و اسمشان را هم نمی‌آوریم. اما کسانی از خواص، به کربلا هم نرفتند. نتوانستند بروند؛ توفیق پیدا نکردند و البته، بعد مجبور شدند جزو توّابین شوند. چه فایده؟! وقتی امام حسین علیه‌السلام کشته شد؛ وقتی فرزند پیغمبر از دست رفت؛ وقتی فاجعه اتّفاق افتاد، وقتی حرکت تاریخ به سمت سراشیب آغاز شد، دیگرچه فایده؟!
 
{$sepehr_media_1793867_400_300}


لذاست که در تاریخ، عدّه‌ توّابین، چند برابر عدّه‌ شهدای کربلاست. شهدای کربلا همه در یک روز کشته شدند؛ توّابین نیز همه در یک روز کشته شدند، اما اثری که توّابین در تاریخ گذاشتند، یک هزارم اثری که شهدای کربلا گذاشتند، نیست! به‌خاطر این‌که در وقت خود نیامدند، کار را در لحظه‌ خود انجام ندادند، دیر تصمیم گرفتند و دیر تشخیص دادند.

ببینید! از هر طرف حرکت می‌کنیم، به خواص می‌رسیم. تصمیم‌گیری خواص در وقت لازم, تشخیص خواص در وقت لازم، گذشت خواص از دنیا در لحظه‌ لازم، اقدام خواص برای خدا در لحظه‌ لازم. اینهاست که تاریخ و ارزشها را نجات می‌دهد و حفظ می‌کند! در لحظه‌ لازم، باید حرکت لازم را انجام داد. اگر تأمّل کردید و وقت گذشت، دیگر فایده ندارد». (بیانات در دیدار فرماندهان لشکر 27 محمد رسول‌الله (ص) - (75/03/20)
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس