کد خبر 639067
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱

رویترز طی گزارشی نوشت مجموع فروش نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه سپتامبر به حدود 2.8 میلیون بشکه در روز رسیده است که این رقم از فروش میعانات گازی که جزو سهمیه ایران در اوپک محسوب نمی‌شود، به دست آمده است.

به گزارش مشرق، دو منبع آگاه به رویترز گفتند مجموع فروش نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه سپتامبر به حدود 2.8 میلیون بشکه در روز رسیده است. تقریبا این رقم به میزان صادرات محموله‌ها در سال 2011 پیش از تحریم‌ها نزدیک شده است.

به نوشته این گزارش، افزایش فروش نفت ایران به نسبت 2.5 میلیون بشکه در روز ماه آگوست ناشی از فروش میعانات گازی، نوعی نفت سبک است جزو سهمیه ایران در اوپک محسوب نمی‌شود. این محصول برای تولید نفتا برای تولیدات پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته این دو منبع آگاه، ایران در ماه سپتامبر 600 هزار بشکه نفت در روز میعانات گازی فروخته است که 100 هزار بشکه آن از محل ذخایرش تامین شده است تا افزایش تقاضا در آسیا را تامین کند. صادرات نفت خام در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل برابر با 2.2 میلیون بشکه در روز اندکی افزایش یافته است.

ایران به همراه لیبی و نیجریه اجازه یافته است تا در «بالاترین سطح که منطقی باشد»تولید داشته باشد.

فریدون فشارکی، رئیس موسسه مشاوراتی اف‌جی ایی  معتقد است: «ایران نمی‌تواند بیش از میزان کنونی تولید کند از اینرو تولید حدود 3.7 میلیون بشکه در روز احتمالا بالاترین رقم است.»

فشارکی افزود حتی اگر تولید نفت ایران به روزانه 3.8 میلیون بشکه در ماه سپتامبر همانطور که مسئولان این کشور می‌گویند، رسیده باشد، نمی‌تواند این حجم را حفظ کند چراکه نرخ کاهش سالانه در میادین نفتیش حدود 400 هزار بشکه در روز است.

شرکت ملی نفت ایران در این‌باره توضیحی ارائه کرد.

به گفته منابع آگاه، میعانات گازی به لطف توسعه میدان عظیم گازی پارس جنوبی، به جای نفت خام صادرات نفت ایران را افزایش داده است.

به نوشته این گزارش، شرکت ملی نفت ایران ذخایر میعانات گازی را از ذخایر شناور بر روی آب و تانکر‌های ساحلی در ماه سپتامبر جمع‌آوری کرد تا رشد تقاضا از سوی چین، کره جنوبی و هند را تامین کند.

بر اساس آمار زنجیره عرضه و تحقیقات کالاهای اساسی تامپسون رویترز، در ماه سپتامبر روزانه 2.153 میلیون بشکه نفت خام و 486 هزار بشکه میعانات گازی در بنادر ایران بارگیری شده است که در مجموع برابر با 2.639 میلیون بشکه در روز نفت و میعانات گازی به استثنای میعانات بارگیری شده از محل ذخایر است. آمارهای رویترز نشان می‌دهد این رقم بیش از 2.472 میلیون بشکه در روز در ماه آگوست است.

یک منبع آگاه گفت فروش میعانات گازی در ماه اکتبر 800 هزار بشکه در روز خواهد بود. بیش از تولید روزانه 550 هزار بشکه است که نشان می‌دهد مقادیر بیشتری از تانکرهای شناور برداشت خواهد شد.

یکی از منابع آگاه گفت: «کره عامل اصلی این افزایش بوده است. تاسیسات ژاپنی و هندی نیز واردات را افزایش دادند.» وی افزود پالایشگاه سینوپک چین نیز مصرف میعاناتش را از ماه آگوست افزایش داده است.

به گفته این دو منبع آگاه، ایران ماهانه 2 میلیون بشکه یا 66 هزار بشکه در روز میعانات گازی پارس جنوبی را به هیوندای کمیکال در بازه اکتبر تا دسامبر خواهد فروخت.

بر اساس آمارهای پایانه ایکون تامپسون رویترز، حدود یک سوم میعانات گازی ایران در ماه سپتامبر به کره جنوبی و باقی به امارات، هند، چین و ژاپن رفته است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس