کد خبر 638941
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: سوگواره بصیرت عاشورایی با هدف تقویت باورهای دینی و اعتقادی مردم و تبیین اهداف قیام عاشورا در ۲۹۵۶ امامزاده و بقعه برگزار می‌شود.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرف‌خانی صبح امروز (دوشنبه، ۱۲ مهرماه) در نشست خبری سوگواره بصیرت عاشورایی با بیان اینکه یکی از وظایف سازمان اوقاف اجرای امینانه نیات واقفین خیراندیش است، اظهار کرد:‌ ما ۸۰۷ نوع نیت و وقف داریم که از بین این‌ها سرفصل اصلی نیات درباره امام حسین (ع) و یاران باوفایش است. در مجموع در کل کشور حدود ۳۲ هزار و ۲۴۴ موقوفه در مورد اباعبدالله‌الحسین (ع) با موضوع و نیت تعزیه‌داری و یا همان عزاداری به ثبت رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد ۱۵ هزار و ۸۵ موقوفه نیز در مورد روضه‌خوانی و مقتل‌خوانی به ثبت رسیده و همچنین ۸۹ موقوفه در رابطه با تعزیه‌خوانی و یا شبه‌خوانی در کشور به ثبت رسیده است. همچنین حدود ۲۰ هزار و ۳۳۰ موقوفه نیز در رابطه با اطعام ماه محرم و بویژه اطعام عزاداران اباعبدالله (ع) در دهه اول این ماه به ثبت رسیده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بیشترین موقوفات مربوط به اباعبدالله (ع) در ماه محرم و صفر است، تأکید کرد:‌ بر همین اساس سازمان وظیفه دارد که برنامه‌ریزی دقیقی را در رابطه با این موضوع داشته باشد؛ همچنین در کنار این برنامه‌ها سازمان وظیفه دیگری نیز دارد و آن تبدیل شدن امامزادگان به قطب فرهنگی است. بر همین اساس است که در ماه محرم طرح بصیرت عاشورایی در ۲۹۵۶ بقعه و امامزاده برگزار می‌شود.

شرف‌خانی افزود: علاوه بر این‌ها در مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و هیأت‌های مذهبی نیز اجرای نیات واقفین خیراندیش را براساس نیت‌شان اجرایی و عملیاتی می‌کنیم. هدف از این سوگواره بصیرت عاشورایی ایجاد بصیرت در رابطه با سیره اباعبدالله‌الحسین (ع) و قیام عاشورا است و همچنین در صدد تقویت باورهای دینی و اعتقادی مردم و تبیین اهداف قیام عاشورا در این طرح هستیم.

وی در ادامه با بیان این مطلب که یکی از اصول اساسی فرهنگ عاشورا استکبارستیزی و مقابله با ظلم است، یادآور شد: ما درصددِ تقویت روحیه استکبارستیزی و مبارزه با ظلم و فساد در بین مردم هستیم و برای تقویت باورهای دینی و قیام عاشورا بیش از ۵۰۰۰ مبلغ را ساماندهی کرده‌ایم که در مراسم‌ها حضور داشته باشند. همچنین ۷۱۳ خیمه‌ معرفت را برای پاسخگویی به مسائل اعتقادی و شرعی و تبیین ابعاد قیام عاشورا در امامزادگان راه‌اندازی کرده‌ایم تا از این روش نوین تبلیغی برای بهره‌برداری بیشتر از قیام عاشورا بهره ببریم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه با بیان اینکه یکی از ویژه برنامه‌های سازمان اوقاف تجمع عظیم عزاداران حسینی با شعار «لبیک یا حسین» در دوم محرم همزمان با ورود حضرت اباعبدالله (ع) به صحرای کربلا است، گفت: با هدف لبیک گویی به امام حسین (ع) و ولایت و پاسخ به ندای هل من ناصر ینصرنی امام و برپایی علم عزاداری در بقاع متبرکه این طرح هر ساله برگزار می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به سایر برنامه‌های سازمان اوقاف گفت: از دیگر برنامه‌های ما برپایی مراسم شیرخوارگان حسینی در اولین جمعه ماه محرم در امامزادگان و بقاع متبرکه است که این مراسم به صورت زنده از شبکه‌های ملی و استانی پخش می‌شود و مراسم بعدی ما برگزاری سوگواره «اهلا من‌ العسل» ویژه نوجوانان است که این طرح با هماهنگی آموزش و پرورش در روز ششم ماه محرم انجام می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: در روز تاسوعا و عاشورا نیز برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده است که از جمله آن‌ها برپایی نماز باشکوه و گسترده ظهر عاشورا و تاسوعا در ۲۳۷۷ هزار بقعه و امامزاده است. همچنین در روز ۱۲ محرم در آستان امامزادگان و بقاع متبرکه همایش ویژه «رهروان زینبی» ویژه بانوان برگزار می‌شود که در این مراسم تجلیل از خانواده‌های شهدا و به خصوص شهدای مدافع حرم را داریم و در صددیم که با معرفی حضرت زینب (س) الگو و سیره ایشان و ولایت‌پذیری حضرت سرلوحه تمام بانوان باشد.

شرف‌خانی خاطر نشان کرد: ماه محرم فرصتی است که ما بتوانیم روحیه استکبارستیزی و حماسه، مجاهدت و فداکاری و جهاد در راه خدا را در جامعه تقویت کنیم. با استفاده از قیام عاشورا و تبلیغ و ترویج آن در صدد هستیم که تولیدات فرهنگی در ۱۷۰۰ بقعه داشته باشیم. همچنین نمایشگاه‌هایی با عنوان «چراغ هدایت» و با تولیدات محتوایی در امامزادگان برپا می‌شود. در فضای مجازی نیز مسابقه‌ای با استفاده از نرم‌افزارهای اندرویدی راه‌اندازی کرده‌ایم که کاربران می‌توانند از طریق سایت سازمان و یا از طریق بلوتوث از دفتر اطلاع‌رسانی امامزادگان دریافت کنند.

وی در ادامه با اشاره به شعار محوری سوگواره بصیرت عاشورایی تصریح کرد: امسال در این سوگواره همان شعار اربعین « انی احامی ابدا عن دینی » برگرفته از شعار حضرت عباس (ع) در نظر گرفته‌ایم و شعار محتوایی نیز برای مبلغان در نظر گرفته‌ایم که این شعار بخشی از خطبه اباعبدالله (ع) است. ما از این فرصت استفاده کرده‌ایم و ایستگاه‌های «همه واقف باشیم» را در امامزادگان راه‌اندازی کرده‌ایم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد:‌ ما یکسری شاخص‌ها و محورهایی را برای عزاداری امام حسین (ع) در هیأت‌های مذهبی در نظر گرفته‌ایم که از جمله آن‌ها این است که هیأت‌ها باید قرآن محور، سخنران محور و در مرحله سوم رویکرد بصیرت‌افزایی را در دستور کار خود داشته باشند و هیأت‌ها نباید سکولار باشند و بحث اعتقادی و مبانی دینی را رها کنند و فقط به احساسات بپردازند. بر همین اساس تفاهم‌نامه‌هایی با هیأت‌ها به امضا رسیده است تا مشخص شود که هیأت‌ها در مقابل این مبالغی که دریافت می‌کنند باید چه اقداماتی انجام بدهند.

شرف‌خانی تأکید کرد: ما باید در هیأت‌ها مراقب این باشیم که خرافه ترویج پیدا نکند و در صدد تقویت وحدت کلمه هستیم. در جمهوری اسلامی خیلی به ندرت و بسیار بسیار اندک می‌توان هیأتی را پیدا کرد که در راستای شاخصه‌های اسلامی حرکت نکند. در برخی از کشورها روش انگلیسی در هیأت‌ها به کار برده می‌شود که آن‌ها پول‌های کلانی هم دریافت می‌کنند و باید در این عرصه روشنگری‌های لازم را داشته باشیم.

وی همچنین در ادامه گفت: ما در صدد هستیم که کمک‌هایی که انجام می‌دهیم بیشتر به صورت استانی و برای هیأت‌های بزرگ باشد و به هیأت‌های خانگی کمتر کمک می‌شود. حمایت مالی سازمان از هیأت‌های مذهبی در هر منطقه‌ای به صورت متفاوت است و برای پرداخت هزینه به هیأت‌ها برنامه‌ریزی و چشم‌انداز دقیقی را داشته‌ایم.


منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس