کد خبر 638534
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۳

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از جمله اصول راه حل سوریه این است که همه کشورها بشار اسد را به عنوان رئیس جمهور قانونی سوریه قبول داشته باشند و این که همه راه حل ها حول محور دولت قانونی این کشور باشد.

به گزارش مشرق، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از دیدار و گفت‌وگو با دیرک وندرمان رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان بلژیک با حضور در نشست خبری مشترک اظهار داشت: در این دیدار پیرامون روابط دو جانبه و موضوعات دیگری درباره غرب آسیا، شمال آفریقا و همچنین سوریه و یمن تبادل نظر و گفت‌وگو شد. 

وی افزود: هر دو به این امر توافق داشتیم که سوریه راه حل نظامی ندارد بلکه راه حل آن سیاسی است. 

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام  تاکید کرد: ایران قویا معتقد است حکومت بشار اسد یک حکومت قانونی است که توسط مردم سوریه انتخاب شده است و اینکه 6 سال است در مقابل تروریست‌ها مقاومت می‌کند. 

وی با بیان اینکه راه حل سوریه بر چندین اصل استوار است گفت: از جمله این اصول این است که همه کشورها باید بشار اسد را به عنوان رئیس جمهور قانونی سوریه قبول داشته باشند و همه راه حل ها حول محور دولت قانونی سوریه باشد. 

ولایتی با تاکید بر اینکه سوریه به هیچ وجه نباید تجزیه شود گفت: ما از تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کنیم و راه حل سوریه سیاسی است و نه نظامی. 

وی اضافه کرد: از دیگر اصول راه‌حل روسیه این است که انجام راه حل سیاسی تحت نظارت سازمان ملل با یک نماینده قوی که منطقه را بشناسد ممکن است که در آن صورت می‌توانیم امیدوار باشیم مردم سوریه بتوانند خودشان سرنوشتشان را تعیین کنند. 

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تصریح کرد: مادامی که بشار اسد در راس حکومت است و دوره ریاست جمهوری را طی کند و انتخابات در سوریه که مردمی بوده تکرار شود،‌هرکسی از جمله اسد حق دارد در انتخابات شرکت کند. سوریه مخالف با این نیست که گروه‌های معارض به راه حل صلح آمیز برسند و همه نمایندگان گروه‌های مختلف در حکومت شرکت کنند اما هیچ کشور خارجی حق دخالت در امور داخلی سوریه را ندارد. بلکه همه باید کمک کنیم تا سوریه به حالت عادی خود برگردد. 

در ادامه این نشست خبری رئیس کمیسیون روابط خارجه مجلس نمایندگان بلژیک گفت: هیات ما تحت تاثیر دانش آقای ولایتی درباره اوضاع منطقه قرار گرفته و امروز نیز مشاهده کردیم تجربه ایشان می‌تواند نه تنها کشور بلکه همه بازیگران مفید باشد. 

وی تاکید کرد: بحران سوریه و عراق راه حل نظامی ندارد باید دنبال راه حلی باشیم که برای منطقه ثبات و صلح را به ارمغان بیاورد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام  در پایان تاکید کرد امیدواریم با همکاری‌های بین‌المللی و منطقه ای بتوانیم در این خصوص راه حلی پیدا کنیم.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس