وزیر انرژی آمریکا ضمن تصریح بر اینکه «برجام»، فرایندی طولانی مدت است ابراز امیدواری کرد این توافق هسته‌ای به روابط قوی‌تر با ایران در دهه‌های آینده منجر شود.

به گزارش مشرق، «ارنست مونیز» که در نشستی به میزبانی اندیشکده شورای آتلانتیک حضور داشت گفت: «صادقانه بگویم، فکر می‌کنیم در زمینه هسته‌ای صحیح عمل کرده‌ایم؛ برنامه هسته‌ای ایران مطابق ملزومات توافق، به عقب رانده شده است.»
 
مونیز یادآوری کرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد مسئول راستی‌آزمایی از پایبندی کشورها به مفاد برجام در سه گزارش خود پایبندی ایران به این توافق را تأیید کرده است.

اظهارات وزیر انرژی آمریکا چند روز بعد از دیدار با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بیان می‌شود.

مقام‌های ایرانی در ماه‌های گذشته از کارشکنی آمریکا در اجرای برجام، علی‌رغم گذشت هشت ماه از زمان اجرایی شدن این توافق انتقاد کرده‌اند.

مونیز در این باره گفت: «همه ما کار بر روی این موضوع را ادامه خواهیم داد. همه ما خواستار رصد این توافق و مشاهده ورود ایران به بازارهای جهانی مطابق با آن هستیم.»

پایگاه خبری هیل، نزدیک به کنگره آمریکا ضمن پوشش دادن اظهارات مونیز در روز چهارشنبه نوشته این موضع‌گیری وی ممکن است قانونگذاران آمریکایی را خشمگین کند.

مونیز در ادامه گفت: «چیزی که ما باید به خاطر داشته باشیم این است که توافقی که ما داریم، بر سر یک موضوع است یعنی سلاح‌های هسته‌ای یا استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای.»

وزیر انرژی آمریکا اضافه کرد: «این واقعیت که ما سه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌ایم به ما تا حدودی آرامش می‌دهد.»

وی به رغم این یادآور شد که برخی از جنبه‌های توافق برجام تا بیش از دو دهه ادامه دارند.

مونیز گفت: «ما در آغاز فرایندی طولانی قرار داریم که البته به معنی این است که نه تنها ایران بلکه جامعه بین‌المللی، آژانس، آمریکا و دولت بایستی توجهمان بر این موضوع را برای مدت طولانی حفظ کنیم.»

وزیر انرژی آمریکا گفت: «اما آشکارا ما امیدواریم که این (برجام) یکی از عوامل موثر در نوعی حرکت احتمالی چند دهه‌ای به سمت روابط قوی‌تر (با ایران) باشد.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    0 0
    خخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس