سقانفارها بناهایی هستند که مختص مازندران هستند و هر گوشه از این بنا و ساختار آن فلسفه و مفهومی عمیق دارد.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - سردار سید محمد باقرزاده، رییس کمیته جستجوی مفقودین نوشت: امروز توفیق شد یکسال پس از تدفین شهدای گمنام درمحل مرکزآموزش فنی و حرفه ای ۲۲بهمن استان مازندران(ساری) در مراسم سالگرد شهیدان شرکت نموده و همزمان یادمان شهدا را که براساس بنای فراموش شده"سقا نفار"ساخته شده است را افتتاح نمایم.
 
توضیحات سردار باقرزاده درباره «سقانفار» 
سقانفارها بناهایی هستند که مختص مازندران هستند و هر گوشه از این بنا و ساختار آن فلسفه و مفهومی عمیق دارد. درفرهنگ و ادبیات ایرانی طبری ساق به معنی تنه ی درخت و نپار به معنای بلندی (به منظوردیده بانی و نگهبانی ودورکردن پلیدی ازمنطقه می باشد) اما در فرهنگ اسلامی منطقه سقانفار از دو عبارت سقا به مفهوم آورنده ی آب برای اطفال و نفار ویا نپار به معنی نگهبانی و علمداری و حفاظت از منطقه و خیام اباعبدالله الحسین(ع)می باشد و منتسب است به حضرت ابوالفضل العباس(ع).
 
ویژه گی های بنای شهدای گمنام (دردو طبقه با وسعت ۷۲مترمربع با ساختارکف سنگی و بتنی و اسکلت فلزی ودیگرقطعات تماما چوبی/سه عددپله بعدد اولین منبرنورانی پیامبراکرم(ص)وتعداد۱۴ ستون درهرطبقه به نیت ۱۴ معصوم/طبقه اول به معنای عالم سفلی وطبقه دوم به معنای عالم علوی (ملکوت)/مابین طبقه اول ودوم ۷ پله به مفهوم منازل اصلی سیر و سلوک قراردارد ستون ها و سرستون ها به نشانه ایستادگی و وفاداری قمربنی هاشم(ع) و خلاصه اشکال و تصاویر و کلیه خطاطی ها شامل سوره های قرآن کریم واحادیث در حقانیت ائمه اطهار و اسماء متبرکه الهی می باشد.
 
در ستون ها داخلی قراراست نام مبارک شهدای کربلا و از قبیله بنی هاشم و صحابه رسول خدا و دیگربیعت کنندگان با امام حسین(ع)نوشته شودو همچنین زیر سقف یکصد لقب خداوند تبارک وتعالی منقوش گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • صادق ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    همه اینها خیلی خوب است اما قبل از آن ایشان باید دقت داشته باشند مبادا مکان ساخت سقانفار قصبی باشد که اگر باشد همه نیت ها تباه گردیده و وبال روز قیامت خواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس