کد خبر 636293
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳

در حالی که تا پیش از این سعودی ها برای هر گونه توافق نفتی بین اوپکی ها یا غیر اوپکی ها پیش شرط تعیین می کردند، هم اکنون برای نخستین بار در 8 سال گذشته آماده کاهش تولید خود بوده و چشم به همکاری تهران دوخته اند.

به گزارش مشرق به نقل از بلومبرگ، بزرگ ترین تولید کننده نفت جهان که تا پیش از  این تعیین کننده‌ترین  نقش را در تعیین قیمت نفت در بازار بین المللی داشت، هم اکنون جای خود را به ایران داده است.

دولت ریاض اخیرا پیشنهاد توافقی را داده است که بر اساس آن در صورت همکاری دیگر کشورها از جمله ایران، سعودها برای نخستین بار در 8 سال گذشته تولید نفت خود را کاهش خواهند داد تا قیمت نفت در جهان افزایش یابد، اما ایران تا کنون در این زمینه روی خوشی از خود نشان نداده است.

یکی از مهمترین تفاوت های دو کشور در این زمینه، تضاد در آستانه تحمل فشار اقتصادی در آن‌هاست.

به اعتقاد جاسون تیوی، کارشناس موسسه کپیتال اکونومیکس، این دو کشور شرایط و موقعیت متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند.

ایران تا پیش از این تحت تحریم بود و در حال حاضر با لغو تحریم ها و ورود سرمایه ها شاهد توسعه اقتصادی و افزایش درآمدهای نفتی خود است، این در حالی است که سعودی ها با بحران اقتصادی مواجه هستند.

تضاد بین این دو  کشور بسیار زیاد است چرا که ایران هرگز آنگونه که عربستان به درآمدهای نفتی خود وابسته است، به آن وابسته نبوده در حال حاضر با نزدیک شدن به غرب چشم انداز مثبت اقتصادی پیش رو دارد، اما در عربستان اجرای اصلاحات اقتصادی نتوانسته است این کشور را از بحران اقتصادی ناشی از سقوط قیمت نفت در دو سال گذشته دور کند.

سعودی ها در حال خوردن از جیب و استفاده از ذخایر ارزی خود هستند و بسیاری از شرکت های سعودی که برای دولت این کشور کار می کنند نیز هزینه قراردادهای خود را دریافت نکرده و از سوی دیگر کارکنان دولتی در این کشور نیز در سال جاری به طور کامل از مزایا و تسهیلات شغلی محروم بوده اند.

بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول، سعودی‌ها طی سال جاری با کسری حساب جاری معادل 13.5 درصد تولید ناخالص داخلی خود روبرو خواهند بود که در مقایسه با کسری حساب جاری کمتر از 2.5 درصدی ایران بسیار بالا است.

صندوق بین المللی پول در ارزیابی خود تأکید می کند که عربستان برای بر طرف کردن مشکل کسری بودجه و درآمدهای نفتی خود به قیمت نفت 67 دلار در هر بشکه نیاز دارد این در حالی است که ایران با قیمت کمتر نیز می تواند کنار بیاید.

در این گزارش آمده است اگر شرایط رشد اقتصادی دو کشور را نیز در نظر بگیریم رشد اقتصادی عربستان به سرعت در حال کاهش و رسیدن به رقم 1 درصد در سال است اما رشد اقتصادی ایران به سرعت در حال افزایش و رسیدن به رقم 4 درصدی است.

از سوی دیگر سعودی‌‌ها با کسری بودجه دو رقمی طی سال جاری روبرو هستند اما ایران با اجرای اصلاحات اقتصادی در سال‌های 2012 و 2013، سال جاری را تقریبا بدون کسری بودجه پشت سر خواهد گذاشت.

در حالی که سعودی ها دو سال پیش سیاست حفظ سهم خود از بازار به هر قیمتی را در پیش گرفته بودند، به هر دلیلی با تغییر وزیر نفت این کشور سیاست این کشور در قبال قیمت نفت نیز تغییر کرده و هم اکنون این کشور از آمادگی خود برای کاهش تولید نفت در صورت همراهی دیگر کشورها خبر داده است.

سعودی ها پیشنهاد کرده اند تا در عوض کاهش تولید نفت خود و رساندن آن از رقم بالای 10.6 میلیون بشکه در روز کنونی به حدود 10.2 میلیون بشکه، ایران نیز تولید نفت خود را در رقم 3.6 میلیون بشکه در روز ثابت کرده و افزایش ندهد که ایران تا کنون روی خوشی نسبت به این پیشنهاد نشان نداده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حسن ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    آخورشون به ته خورده گشنشون شده آدم شدند، مبادا دوباره سیر بشن دوباره جفتک میزنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس