ترجمه عربی دو کتاب «پیغام ماهی‌ها» و «مهتاب خین» خاطرات و زندگی نامه سردار همدانی برای عرضه در سوریه منتشر شد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، انتشارات 27 بعثت وابسته به مرکز مطالعات پژوهشی 27 بعثت سپاه محمد رسول الله(ص) ترجمه عربی کتاب «پیغام ماهی‌ها» و «مهتاب خین» را روانه بازار نشر کرد.  این کتاب‌ها قرار است در لبنان وسوریه توزیع شوند.

«مهتاب خین» زندگانی سردار شهید همدانی و سیر مبارزات و فعالیت‌های او را قبل از انقلاب و در جنگ تحمیلی روایت می‌کند که به کوشش حسین بهزاد گردآوری شده است؛ البته سردار همدانی در این کتاب در حاشیه قرار دارد و شاید یکی از ویژگی‌های اصلی کتاب پرداختن به همرزمان او  از جمله سردار شهید محمود شهبازی باشد.

ویژگی دیگر کتاب «مهتاب خین» ارائه اطلاعات نابی از جنگ در غرب کشور است؛ چرا که در سایر کتاب‌های منتشر شده در قالب خاطرات یا مستند‌، بیشتر اطلاعات از جنگ تحمیلی مربوط به جبهه‌های جنوب است. این کتاب پیش از این به زبان انگلیسی ترجمه ومنتشر شده است.

«پیغام ماهی‌ها» نیز بازگویی خاطرات سردار حسین همدانی از زبان خود شهید است. کتاب به شکل اول شخص روایت شده است. کل ماجرا از دوران کودکی تا مقطعی از زندگی یعنی اواخر سال 64 پیش از این در کتاب «مهتاب خین» و در خلال مصاحبه‌های حسین بهزاد با شهید همدانی منتشر شده بود و اینجا از زبان خود شهید بازنویسی شده است.

خاطرات شهید همدانی بعد از فتح خرمشهر یعنی از خرداد 61 تا 64 نیز که پیش از این توسط حسین بهزاد در قالب مصاحبه‌ها ضبط شده ولی تاکنون منتشر نشده بود، برای نخستین بار در این کتاب منتشر شده است. ابن خاطرات شامل 90 ساعت مصاحبه حسین بهزاد با شهید همدانی است. بخش سوم کتاب نیز یک ساعت مصاحبه اختصاصی با شهید درباره حوادث سوریه، حضور وی و اقدامات او در سوریه است.

فصل آخر کتاب که آخرین پیامک نام دارد، خاطره‌ای است از همسر شهید از آخرین سفر او به ایران. همسر شهید در این فصل چنین روایت می‌کند: «آخرین دیداری که سردار همدانی به ایران آمده بود، قرار بود در دیدار رهبر انقلاب حضور داشته باشد. به همین دلیل بازگشتش به سوریه را به عقب انداخت. پس از دیدار با حضرت آقا با چهره‌ای بشاش به منزل آمد. وسایلی که برایش جمع‌آوری کرده بودم را بررسی کرد و مقداری از آنها را کنار گذاشت و گفت این دفعه زودتر برخواهم گشت. او اصلاً اهل پیامک زدن نبود اما زمانی که به فرودگاه رفت قبل از سوار شدن به هواپیما پیامکی با محتوای «خداحافظ» را برای من ارسال کرد که برای من جای تعجب داشت».

«پیغام ماهی‌ها» به کوشش گلعلی بابایی توسط انتشارات صاعقه منتشر شده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس