جک باور سریال ۲۴ این بار در قامت رئیس جمهور آمریکا، دولت ایران را تهدید می‌کند که اگر ناوشکن‌هایش را از تنگه هرمز عقب نکشد، دستور حمله نظامی به تهران را صادر می‌کند.

سرویس جنگ نرم مشرق- ایران یکی از موضوعات ثابت سریال‌های سیاسی آمریکا بوده و این بار نوبت به یک سریال جدید با عنوان «بازمانده معین» (Designated Survivor) رسیده که در اولین قسمت خود موضوع تنش‌هایی اخیر دریایی میان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نیروی دریایی آمریکا را به عنوان یکی از خط‌های تعلیق دنبال می‌کند.

این سریال توسط شبکه «ای‌بی‌سی» (ABC) ساخته شده که علاوه بر "کیفر ساترلند" که در آن نقش اصلی را ایفا می‌کند، بازیگران سرشناس دیگری چون "ناتشا مک‌الهون"، "کال پن" و "مگی کیو" هم در «جانشین معین» حضور دارند و سایمون کینبرگ و پل مک‌گیگان از جمله سازندگان آن هستند.

بازمانده از پیش تعیین‌شده یا معین یک جایگاه قانونی برای فردی در ساختار سیاسی آمریکا است تا اگر احیاناً برای رییس‌جمهور و سایرین اتفاقی افتاد، زمام امور را در دست بگیرد

بازمانده از پیش تعیین‌شده یا معین (Designated survivor) در ساختار سیاسی آمریکا در واقع یکی از اعضای کابینه ایالات متحده است که در زمانی که رئیس جمهور و سایر مقامات عالی کشور در یک نقطه جمع شده‌اند (نظیر سخنرانی وضعیت کشور آمریکا و روز معارفه)، در مکانی امن، دور و غیرافشا شده قرار می‌گیرد تا اگر احیاناً برای رییس‌جمهور و سایرین اتفاقی افتاد، زمام امور را در دست بگیرد. این جایگاه قانونی دست‌مایه اصلی ساخت سریال جدید شبکه ABC شده است.

در سریال «جانشین معین»، رئیس جمهور و تمام اعضای کابینه در جلسه سخنرانی سالیانه دولت در کنگره به دلیل انفجار بمب جان خود را از دست می‌دهند و تام کرکمن (کیفر ساترلند) وزیر مسکن و توسعه شهری که جایگاه بازمانده‌ معین را دارد، اما در عین حال یکی از اعضای سطح پایین کابینه‌ محسوب می‌شود که تقریبا صبح روز انفجار خبر تغییر شغل خود را شنیده است، باید زمام امور را در دست بگیرد. هم‌زمان با چالش کرکمن به‌عنوان رئیس جمهور جدید، تحقیقات اف‌بی‌آی هم ابعاد تازه‌ای را از این حادثه تروریستی آشکار می‌کند. (1)

 
لحظه ادای سوگند ریاست جمهوری توسط کرکمن که وزیر مسکن و توسعه شهری بود

اولین چالش اصلی کرکمن به عنوان رئیس جمهور جدید که باید جلوی دولت‌مردان و مردم آمریکا و همچنین کشورهای جهان خودی نشان دهد، "ایران" انتخاب شده است!

در سریال بلافاصله بعد از آنکه کرکمن رئیس جمهور می‌شود و به کاخ سفید منتقل می‌گردد، از زبان ژنرال ارتش به رئیس جمهور جدید گفته می‌شود که تمام مراکز نظامی آمریکا در آماده باش کامل هستند، و ناو هواپیمابر آیزنهاور در حال حاضر با تمام قوا در حال حرکت به سمت ناوگان پنجم مستقر در خلیج فارس جهت رویارویی احتمالی با دشمنان است. بعد از صحبت درباره خلیج فارس و دشمنان آمریکا، به کرکمن خبر می‌دهند که تصاویر ماهواره‌ای، 10 ناوشکن ایرانی را نشان می‌دهد که در حال ترک بندرعباس و حرکت به سمت تنگه هرمز که حدود 30% نفت جهان از آنجا عبور می‌کند، هستند.

{$sepehr_media_1779542_400_300}
 

مسئولان نظامی و امنیتی در اتاق عملیات به رئیس جمهور تازه کار می‌گویند: «این یک اقدام تحریک‌آمیز و هدف‌داره که توسط ایرانی‌ها انجام شده تا از اتفاقات امشب (کشته شدن اعضای دولت) سود ببرند و محل اصلی تامین نفت‌ِ جهان غرب را مسدود کنند؛ فقط چون‌که الان به زانو درآمدیم، آنها (ایرانی‌ها) می‌خواهند از این موقعیت برای محو کردن ما استفاده کنند».

آنها از کرکمن می‌خواهند که هرچه سریعتر این اقدام ایران را از طریق نظامی جواب دهند زیرا معتقدند «ایرانی‌ها فقط در مقابل اقدام کردن (اعمال زور و قدرت) احترام می‌گذارند و عقب می‌نشینند».

 

اولین چالش اصلی کرکمن به عنوان رئیس جمهور جدید که باید جلوی دولت‌مردان و مردم آمریکا و همچنین کشورهای جهان خودی نشان دهد، "ایران" انتخاب شده است!

در سریال «جانشین معین»، فردی عنوان نماینده یا سفیر ایران در آمریکا را بر عهده دارد که بلافاصله بعد از این ماجرا برای ملاقات با رئیس جمهور آمریکا احضار می‌شود؛ سفیر ایران در این ملاقات به کرکمن می‌گوید که اطلاعات غلطی درباه حرکت ناوشکن‌های ایران به سمت تنگه هرمز به دست شما رسیده (ظاهرا در حال دروغ گفتن است) و ما هیچ ناوشکنی را به تنگه‌ هرمز انتقال ندادیم.

 
 در سریال «جانشین معین»، فردی عنوان نماینده یا سفیر ایران در آمریکا را بر عهده دارد که بلافاصله بعد از ماجرای تنگه هرمز برای ملاقات با رئیس جمهور آمریکا احضار می‌شود

کرکمن بدون توجه به دروغ او، به سفیر ایران می‌گوید: «وزارت دفاع این اقدام را اعلان جنگ تشخیص داده و منتظر هستند تا من چراغ سبز به آنها نشان بدهم. به شما اطمینان می‌دهم، اگر طی 3 ساعت آینده ناوشکن‌ها را به بندرعباس برنگردانید، قطعا چراغ سبز نشان می‌دهم. پس وقتی که می‌گویم، نمی‌خواهم اولین کاری که به عنوان فرمانده کل قوا انجام می‌دهم، حمله به ایران باشد، باید حرف‌ من را باور کنی».

{$sepehr_media_1779543_400_300}
 

تمام این اتفاق‌ها در قسمت اول سریال «جانشین معین»، از طرفی گویای برجسته‌تر شدن محور "ایران‌هراسی" در آخر دوره ریاست جمهوری اوباما، و از طرف دیگر ترمیم آسیب جدی چهره نیروی دریایی و دولت آمریکا در نظر مردم بابت بازداشت تفنگدارانش توسط نیروهای سپاه است.

در واقع می‌توان گفت دستگاه رسانه‌ای آمریکا با طرح یک موضوع خیالی مانند بستن تنگه هرمز توسط نیروی دریایی ایران و سپس قدرت نمایی نظامی آمریکا در برابر آن اقدام، سهم خود در پاسخ به اقدام بازداشت تفنگداران آمریکا توسط ایران در دی ماه سال گذشته در محدوده جزیره فارسی در خلیج فارس را ادا می‌کند.

نکته جالب دیگر درباره این سریال آن‌که "کیفر ساترلند" که در نقش "جک باور" در سریال ۲۴ به یک ستاره‌ جهانی تبدیل شد و در طول 9 فصل ار این سریال به‌عنوان مامور امنیتی ضدتروریسم، مسئول حفظ جان رئیس جمهور و سران کشور بود و با اسلحه و روشهای عجیب تروریست‌ها را به حرف می‌آورد، اما حالا خود در قامت یک رئیس جمهور ظاهر شده است.

 
"کیفر ساترلند" در نقش "جک باور" در سریال ۲۴ به‌عنوان مامور امنیتی ضدتروریسم، مسئول حفظ جان رئیس جمهور و سران کشور بود و با اسلحه و روشهای عجیب تروریست‌ها را به حرف می‌آورد، اما حالا خود در قامت یک رئیس جمهور ظاهر شده است

در نگاه اول، تم اصلی سریال پذیرش چهره‌ای نه در حد و اندازه‌ یک رئیس جمهوری از جانب مردم است و به همین دلیل پخش آن در آستانه‌ مناظره‌های دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا و فقط چند هفته مانده به انتخابات، تصمیم حساب شده‌ای به نظر می‌رسد. (2)

 

پی‌نوشت:

(1) نشریه دنیای تصویر (http://dtonline.ir/?p=2409)

(2) همان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    2 0
    در مورد کارابی که نمیتونن در واقعیت انجام بدن رویا پردازی و داستان سرایی میکنن
  • ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    ما آمریکا را زیر پا میگذاریم
  • ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    کم کم خود مردم غرب هم بیشتر وقایع میدانی را باور می کنند تا فیلم ها و سریال های جعلی را اما هنوز این سریال ها و فیلم ها پرخاصیت هستن خاصیت اولشون اینکه اذهانو آماده کنن واقعا درگیری پیش اومد بگن ، آهان دیدین تو این سال ها می گفتیم این بودا !!!!!! البته ما اینطرف کلا پچل و چلمن ظاهر شدیم تو فکر ساختن فیلم تلخ 90 درصدی !!!! و گاها ضد کشور و میهن هستیم تا بره تو اسکار !!!! فیلم های چیپ بسازیم بفروشه !!!! و فسادی که از سر و کول فیلمامون و بقیشو نگم بالا می ره !!!! دریغ از یک جواب به ده ها فیلم ضد ایران و ایرانی ضد اسلام و تمدن ما ضد حکومت و سپاه و دیگر عزیزان ما ، دریغ از یک فیلم که : نشان دهیم چطور پتو آلوده با شعار بشردوستی به سرخ پوست ها دادن می زاشتنشون دم گاتلینگ و پوست سرشونو می کندن تا تو شهرها بفروشن !!!! و ... نشان دهیم با سیاهان چه ها کردند چه بلاهایی سر زن سیاه جلو همسرش اوردند و ... چه بلاهایی سر لاتین ها آوردند در بیمارستان ها در پوشش درمانی نازا کردنشون و ... چه بلاهایی سر ملل دنیا اوردن چه بلاهایی سر ما آوردن از قحطی که باعث مرگ 7 میلیون ایرانی معادل نصف جمعیت ایران در آن زمان به فاجعه بارترین حالت ممکن شد تا زدن ایرباس و .... من نمی گم با هالییوود رقابت کنیم می گم 100 تا اونا ضد ما جعلی می سازن ما یک پاسخ واقعی بدیم این که شدنیه . این ها اثبات کننده چلمن و پچل بودن ماست .
  • دکتر ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    سینمای امریکا و غرب به شدت سیاسی هست در راستای منافع دولتهاشون ولی سینمای ایران دقیقا تحویل مخالفین نظام و دین و نه فقط اسلام داده شده!...
  • ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    چرا اینقدر این پیش بینی ها مشکوکه ؟!!
  • صادق ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    خدا را شكر كه اقتدار ما باعث شده ابرقدرتي مثل آمريكا آرزوهايش را در فيلمهايش فرياد بزند. اميدوارم اين اقتدار روز افزون و هميشگي باشه و كساني كه مي خواهند اين قدرت را تضعيف كنند سر عقل بيايند
  • پاسدار ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    1 0
    آرزو بر جوانان عیب نیست. قدرت آمریکا فقط در حد ساختن فیلم اینجور برخورد کردن ها هست . ای فرزندان امام روح ا... و امام خامنه ای عزیز چه ها بر سر شیطان آورده اید که اینگونه ذلیل شده اند.
  • حجت ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    شتر خواب پنبه دانه
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    چه جالب امریکاییها هر اتفاقی که برضد منافعشون باشه رافیلم می کنند اونوقت سینماگران ما خوابند وفقط به فکر عشق وعاشقیند
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    هالیوود زیادی نخور ...
  • مسلم ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    1 0
    هالیوود نمیداند خلیج فارس با خلیج خوکها تفاوت خیلی زیاد دارد.سی سال است چراغ سبز آمریکاروشن است.
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    1 0
    اخ جون دعوا . واقعیته که سرنوشت ما و امریکا رو جنگ تعیین خواهد کرد
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    همیشه یه هندی رو میارن جای ایرانیا بازی کنه
  • زارچ ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    غلط کردن
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    چرا واقعا ریس جمهورهای ایران همیشه در سازمان ملل یا حتی خود ایران با این شبکه (ای بی سی)وچند شبکه دیگر امریکایی قرار مصاحبه میگذارند چه نتیجه ای تا بحال از این کار حاصل شده در صورتی که یادم نمیاید یک ریس جمهور امریکا تا بحال حتی به یک سوال خبر نگار ایرانی جواب داده باشد
  • وحید ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    1 0
    خاک بر سر سینمای سیاه ساز داخلیمون!!
  • ناشناس ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    این از بی عرضه گی بسیاری از سینماگران ماست.اگه یک فیلمی میساختند و توحش آمریکایی ها را که بدن نادر مهدوی را با میخ سوراخ کرده بودند را به تصویر می کشیدند آمردم جهان به ماهیت وحشی گری آمریکایی ها بیشتر پی می بردند
  • محمد حسین ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    دو تا مثل آذری هست که میگه :بودی که وار(همینه که هست) آمریکا همینه که هست میخوای بخوا نمیخوایم نخوا-----دومیش:کاسب دمیر قاتیقیم تورش دی (کاسب نمیگه ماستم ترشه) اینا فیلماشون برای مسموم کردن ذهن یه مشت مردم کم عقل هست.
  • حسنین ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    قسمت اولش و دانلود کردم و دیدم. من فقط از جنبه ی سرگرمی به چنین سریال هایی نگاه می کنم. مطمین باشید بیستر مردم هم با چنین نیتی به تماشای سربال می نشینند.
  • حسنین ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    1 0
    برخی دوستان مدام گله میکنند که سینماگران ما خواب هستند و چه و چه. خوب بزعم این دوستان از آقایانی همچون اصغر فرهادی که هیچ انتظاری نمیره من موندم چرا کارگردانان ارزشی هیچ حرکتی نمی کنند؟ ماشاءالله بودجه که به اندازه کافی در اختیار دارند، یه سریال جذاب ضد آمریکایی بسازند.
  • م-ب ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    مرده شور جک باور رو ببرم که تو 24 هم علیه ایران نقش بازی کرده بود
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    1 0
    آمریکا، تمامی دنیا را از ایران می ترساند تا به کشورهای عربی اسلحه بفروشد وگرنه تکنولوژی آمریکا کجا و تکنولوژی ایران کجا؟؟؟ برای درک این موضوع فقط می توانید نتایج المپیک را بررسی نمایید.
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    پیش بینی ها؟!!! اگر هم این فکری تو ذهن ناپختشون باشه، مردم ایران جواب جمجمه شکنی خواهند داد.
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    قسمت اولشو دانلود کردم ای بدک نیس
  • کریم آقا ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    این امریکایی ها توی فیلم سازی هاشون واقعا ناشیانه دروغ میگن ، گفته برای مقابله با ناو هواپیمابر آیزن هاور ، ایران ده تا ناوشکن اعزام کرده - خودشون چندین بار گفتن که قدرت دریایی ایران به خاطر قایقهای تندرو هست ، اونهم به تعداد زیاد که مثل هجوم تعداد زیادی زنبور به یک انسان همانند است ، نه ناو و ناوشکن !!!!!!
  • ناشناس ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    مرگ بر امریکا .
  • ناشناس ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    امریکایی ها واقعا"از سپاه پاسداران و نیروهای مسلح ایران وحشت دارند.
  • مش کریم ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    0 0
    ایمان نیروهای مسلح ما کجا و دشمن کجا.
  • ناشناس ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    حمله کنند ببینم چه غلطی می خواهند بکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس