کد خبر 634245
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: با صدور مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا به کمپانی‌های بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران، پیش‌بینی کرده‌ایم اولین هواپیماهای نو در نیمه دوم امسال و حداکثر تا پایان سال، وارد کشور شود.

به گزارش مشرق، مقصود اسعدی سامانی با ابراز خرسندی از صدور مجوز‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا به کمپانی‌های بوئینگ و ایرباس در راستای معامله با ایران و رفع مشکلات اوفک (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی تحت نظارت خزانه‌داری آمریکا)، بیان کرد: مذاکرات فنی و مالی بین ایرلاین‌‌های ایرانی و کمپانی‌های سازنده هواپیما از مدت‌ها قبل پس از‌ برجام و توافق 1+ 5 انجام شد.
 
وی ادامه داد: طبیعتاً پس از صدور مجوز اوفک و وزارت خزانه‌داری آمریکا، امضاء قرارداد نهایی با کمپانی‌های سازنده ایرباس و بوئینگ را خواهیم داشت و در گام بعد موضوع انتقال هواپیماها به کشور مطرح است.
 
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: انعقاد قرارداد منوط به صدور مجوز اوفک بود که با این مجوزهای اخیر صادر شده توسط آمریکا، به تدریج وارد مراحل بعدی و مالی خواهیم شد.
 
وی با بیان اینکه ایران‌ایر و برخی شرکت‌های هواپیمایی خصوصی با بوئینگ هم توافقاتی داشته‌اند، بیان کرد: طبق پیش قراردادهای اولیه هما 118 فروند انواع ایرباس و حدود 20 فروند هواپیمای ATR از کمپانی‌های سازنده خریداری خواهد کرد که در قالب فاینانس خواهد بود؛ البته ظاهراً از این 118 فروند ایرباس خرید 7 فروند کاهش یافته است.
 
اسعدی سامانی ادامه داد: با صدور مجوز اوفک، ایرباس و بوئینگ مجاز شدند که قرارداد را امضا کنند و از این پس مراحل انتقال هواپیماها به تدریج به داخل کشور انجام شود.
 
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود:‌ البته برخی شرکت‌های هواپیمایی خصوصی نیز با کمپانی سازنده بوئینگ مذاکراتی انجام داده‌اند که این گشایش اخیر (صدور مجوز اوفک)، موجب می‌شود پیش‌قرارداد‌ها به تدریج به مرحله اجرایی برسد.
 
اسعدی سامانی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود اولین فروند از این هواپیماها تا پایان امسال چندین فروند باشد.  
 
به گزارش فارس بعد از ظهر روز چهارشنبه 31 شهریورماه امسال بود که رسانه‌های داخلی به نقل از ‌رسانه‌های خارجی اعلام کردند کمپانی ایرباس مجوز فروش و تحویل هواپیما به ایران را از وزارت خزانه‌داری آمریکا اخذ کرده است.
 
‌در این خبر آمده بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکنون دو مجوز صادر کرده که به شرکت فرانسوی «ایرباس» اجازه می‌دهد شماری از هواپیماهای وعده‌ داده شده به ایران را تحویل دهد.؛ این هواپیماها از دو مدل A-320s و A-330s هستند.‌
 
بنابراین گزارش هرچند ایرباس شرکتی فرانسوی و مستقر در اروپا است، اما به دلیل آنکه بسیاری از قطعات به کار رفته در هواپیماهای این شرکت آمریکایی هستند، پاریس برای فروش هواپیما به ایران نیازمند مجوز خزانه‌داری آمریکا بود.
 
بلافاصله پس از انتشار این خبر،‌ خبرگزاری رویترز هم گزارش کرد که‌ شرکت «بوئینگ» از وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز لازم برای فروش هواپیما به ایران را دریافت کرده است و این شرکت امروز اعلام کرده بود که انتظار دارد به زودی مجوز تحویل هواپیما به ایران را از دولت آمریکا دریافت کند.
 
پس از امضای توافق هسته‌ای بین ایران و گروه موسوم به 1+5 و ‌دستاورد آن (برجام) به عنوان ‌برنامه جامع اقدام مشترک یا joint comprehensive plan of Action‌ پیش‌قراردادی هم بین ایران و کمپانی ایرباس فرانسه برای خرید 118 فروند هواپیما به امضاء رسید.
 
‌پیش‌قرارداد خرید 118 فروند انواع هواپیمای ایرباس بین ایران‌ایر و کمپانی ایرباس، اوایل زمستان سال گذشته‌ به امضاء رسید‌ و در آن‌ مقرر شد ‌‌118 فروند انواع هواپیمای ایرباس‌ شامل 45 فروند‌ ایرباس 321 و 320، 45 فروند‌ ایرباس 330، 16 فروند‌ ایرباس 350 و 12 فروند‌ ایرباس 380 پهن‌پیکر‌ برای ایران‌ایر خریداری شود و در مدت زمان 5 تا 8 سال در اختیار هما قرار گیرد. که البته مقرر شد خرید 7 فروند از این هواپیماها در قرارداد جدید حذف شود.
 
پس از آن بود که کمپانی بوئینگ که حس کرده بود از این رقیب دیرینه خود در فروش هواپیما به ایران عقب افتاده است،‌ به عملکرد مدیران دولت آمریکا در صدور عدم مجوز فروش هواپیماهای کمپانی بوئینگ به ایران اعتراض کرد؛ دولت آمریکا نیز در جلسات مختلف مجاب شد به بوئینگ اجازه مذاکره به ایران را بدهد و بدین ترتیب پای کارشناسان بوئینگ و بازاریابان این کمپانی سازنده هواپیما به ایران باز شد.
 
کارشناسان بوئینگ‌ جلسات مختلفی با نمایندگان ایرلاین‌‌های ایرانی برگزار کردند، پیش‌قراردادهایی به امضاء رسید‌.
 
همچنین در پیش‌قرارداد دیگر ایران‌ایر با کمپانی ATR که 50 درصد سهام آن در اختیار کمپانی ایرباس است، 20 فروند هواپیمای ATR در دوره‌ 3 تا 4 ساله تحویل هما خواهد شد؛ البته طبق گفته مدیرعامل ایران‌‌‌ایر رقم خرید هواپیماهای ATR در پیش‌قرارداد بسیار کمتر از یک میلیارد یورو است‌.
 
پس از آن بود که موضوع جذب فاینانس از سوی کمپانی سازنده‌ و مجوز اوفک (Office of Foreign Assets Control) به عنوان «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» در آمریکا عنوان‌ و همین مجوز اوفک بهانه‌ای شد تا پیش‌قراردادهای مختلف خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ‌ به تعویق بیفتد‌ این در حالی است که ‌در یکی از بندهای توافق هسته‌ای، واشنگتن ملزم شده تحریم فروش هواپیما به ایران را رفع کند اما به هر حال صدور مجوز اوفک یک سال به طول انجامید.
 
طبق گفته مسئولان صنعت هوایی‌ برای توسعه ناوگان هوایی کشور، 500 فروند هواپیما لازم داریم که 50 میلیارد دلار اعتبار می‌خواهد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    ایلوشین96 بخریم
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    خود روسیه ایلوشین رو به زور به ایرلاینهاش انداخت بعد ما بریم این لگن پرنده رو بخریم
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    20 تا ATR72 یک ملیارد یورو! هواپیمای خوبیه ولی دونه ای 50 ملیون یورو واسه توربوپراپ 80 نفره زیاده. قبلا 400 ملیون یورو برای 20 تاش اعلام کرده بودن.
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    هرگز هواپیمایی وارد ایران نخواهد شد. پولی که دستشونه بالا می کشن بعد دوباره پول بدیم هواپیما میدن بهمون؟؟ می خوان پولها رو بالا بکشن. هواپیمایی در کار نیست.
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    اروپاییها مثل روسا عوضی نیستن.
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    به سلامتی
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    نترس. ایندفعه دیگه احمدی نژادی در کار نیست که گولش بزنن
  • ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    فقط میتونم بگم روجانی عشق منی. خدا واسه ملت و مملکت حفظت کنه
  • محمد ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    کاچی بهتر از هیچی
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    یه ذره فکرکن فکر واقعا میفهمی چی میگی؟
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    بیخیال جوک نگو مومن
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    ایران 140 فقط10 میلیون دلاره
  • ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    این هواپیما کمترین سقوط رو نسبت به همه هواپیماها داره
  • ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    زمان ورودش باید قبل از انتخابات باشه.... در واقع آمریکا میخواد در دوره بعد انتخابات اثرگذار باشه و بعدش هواپیماها رو تحریم میکنه که نتونیم استفاده کنیم.
  • ناشناس ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    حالا مطمئن هستین هواپیما ها نو هستند...1 ؟
  • وحید نادر شاگرد اتوبوس ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    ایران و کشور های عقب مانده مشابه از یک درد عظیم رنج می برند و انهم بی تدبیری و هدر دادن منابع خود هست ؛ همزمان ؛ راه آهن سریع السیرذ دوخطه گاها برقی و پرسرعت تهران - اصفهان؛ و تهران مشهد و میانه تبریز و تهران زنجان در دست احداث و عقد قرار داد است (حداقل جمعیبت در هر سر این راه اهنها 10 میلیون نفر است تا سود اور باشند) ؛ همزمان با انها ؛ اتوبان احداث میشود و اتوبوسها توسعه داده میشود ؛ و هواپیما هم خریده میشود و... ؛ این اقدامات که همگی ارز بر هستند نشانه از ان دارد که بزودی کشور ایران یک هزینه جاری(سالانه) ارزی سنگین خواهد داشت که درامد نفت کفاف انرا نخواهد داد (برخی سیستمهای حمل و نقلی هر هشت سال یکبار معادل سشرمایه اولیه ؛ هزینه نگهداری دارند و برخی هر شش سال؛ و برخی هر بیست سال ؛ یادمان نرود بحران آینده یک بحران سنگین می تواند باسشد
  • ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    خیلی جالبه شماها اگر خود غربی ها هم بیایند بگویند که گولتان زدیم باورتان نمیشود
  • ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    کوبا هم خریده این هواپیمای زیبا رو
  • ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    احمدی نژاد 100 فروند توپولوف204 و214 رو میخواست در ایران تولید کنه ولی چون آقایون هواپیمایی توپولوف رو با موتور آمریکایی میخواستن ، نشد!
  • محمدرضا ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    این پول صرفا هزینه خرید نیست.احتمالا شامل هواپیما + آموزش + قطعات یدکی و یا سایر موراد باشد
  • ناشناس ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    یعنی با توپولف روسی به ته دره سقوط بکنی شرف داره تا سوار شدن بر هواپیمای استکبار جهانی
  • محمدرضا ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    این هواپیما ها با فاینانس توسط بانک های خارجی خریداری میشوند.
  • ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    زمان ورودش باید قبل از انتخابات باشه.... در واقع آمریکا میخواد در دوره بعد انتخابات اثرگذار باشه و بعدش هواپیماها رو تحریم میکنه که نتونیم استفاده کنیم.
  • ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    الحمدلله
  • آگاه ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری در ایران از الان تا خرداد 96 کم و بیش از این کارهای تبلیغاتی رو شاهد خواهیم بود...
  • ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    همینکه،اینقدر شرط شروط گذاشتند خودش تحقیر کردن ایران ، نظام ، انقلاب ، و ملت ایران است . بطوری که این دولت را چنان شرطی کردند که برای هر تحقیری که میکنند باید هزار تا قسم حضرت عباس بخورند ، همینکه تعهد میدهند که این هواپیماها به سوریه سفر نخواهند کرد معنی ان اینست که ایران خودش تفهیم اتهام شده که طرفدار تروریست است ، وحالا دارد قول میدهد و قبول دارد که تروریست است اما استفاده نخواهد کرد ،، بدبختی از این بالاتر برای ملتیً که چهل سال از ارزشهایش دفاع کرد اما اینطور تحقیرش کنند و این دولت بی غیرت و بی وطن ککش هم نگزد وباز هم انها با این رفتارشان مانند موضوع هستهای حق نداشتهای را قانونمند میکنند و دوباره مذاکره برای باج دادن به غرب بخذا قسم این دولت کاری میکند که ار افغانستان هم بدبخت تر شویم خدایا هر چه زودتر ریشه این دولت را بخشکان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس