کد خبر 634151
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۰

«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر روز پنجشنبه در سخنانی، بار دیگر با اشتباه خواندن دخالت نظامی انگلیس در عراق در 2003 میلادی، خواستار تغییر در سیاست خارجی کشورش بر مبنای صلح، دمکراسی، حقوق بشر و عدالت شد.

 به گزارش مشرق، جرمی کوربین در یک برنامه مستند که توسط 'کن لوچ' کارگردان مشهور انگلیسی تهیه و امروز ( پنجشنبه ) پخش شد، گفت: «سیاست خارجی [انگلیس] بایستی تغییر کند. خیلی ساده است که احساسات میهن پرستانه مردم را تحریک کرد و بعد بگوییم که می خواهیم پسران و دختران تان را به مناطق خطرناک روانه کنیم. »

رهبر حزب کارگر با اشاره به مخالفت هایش با دخالت های نظامی انگلیس در دو جنگ 1991 و 2003 میلادی عراق، گفت: انگلیس در حالی در این جنگ ها مشارکت داشت که در دهه 1980 میلادی یک از فروشندگان عمده سلاح به رژیم صدام بود و در همان موقع نیز در پارلمان در مورد راهبرد فروش سلاح به این رژیم، بارها سؤال مطرح شد.

وی افزود: 'در آستانه شروع جنگ سال 2003 میلادی نیز من به همراه شماری از نمایندگان مجلس عوام با 'تونی بلر' در این خصوص جلسه داشتیم و او در پاسخ به این سؤال چرا می خواهیم وارد این جنگ شویم، دست هایش بر روی میز زد و گفت 'این کار را انجام می دهیم چون اقدام درستی است.' این حالی است که هیچ تحلیل دقیق و تشریح معتبری در این خصوص وجود نداشت. '

رهبر حزب کارگر اضافه کرد: جنگ عراق در سال 2003 میلادی علاوه بر اینکه منجر به کشته شدن شماری از نیروهای انگلیسی و آمریکایی و افراد نظامی و غیرنظامی عراقی شد، زمینه ساز جنگ های بعدی در منطقه گردید.

وی با اشاره به گزارش کمیته موسوم به چیلکات در مورد جنگ عراق در سال 2003 میلادی گفت: با توجه به تجربیات یادشده بایستی در رهیافت سیاست خارجی انگلیس تغییر صورت گیرد.

رهبر حزب کارگر افزود: «من می خواهم که شاهد سیاست خارجی مبتنی بر صلح، دمکراسی، حقوق بشر و عدالت باشم.»

کوربین ادامه داد: « درصورت انتخاب شدن به مقام نخست وزیری، وزارتخانه صلح و خلع سلاح ایجاد خواهم کرد که کارش استقرار صلح و اعمال پیمان منع گسترش سلاح در سراسر دنیا باشد؛ به جای اینکه وانمود کنیم که برای حل مشکلات بایستی تجدید سلاح کنیم.»

وی در این برنامه همچنین به بحران آوارگان و مهاجرت در سراسر جهان اشاره کرد و گفت: بحران کنونی آوارگان و مهاجران که دارای ریشه های متفاوتی از جمله جنگ، مسایل زیستی محیطی و حقوق بشری است، یکی از بزرگترین بحران های است که تاکنون در تاریخ ثبت شده است.

کوربین گفت: حل بحران آوارگان سوری نیز نیازمند یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه از طریق آتش بس فوری در این کشور و شروع گفت وگوهای سیاسی است.

وی افزود: 'ما باید این مساله را درک کنیم که بحران های انسانی نیازمند پاسخ بشردوستانه هستند و شما قادر به حل این مساله از طریق ایجاد دیوار و کشیدن فنس و استفاده از گاز اشک آور و زور نیستید. شما تنها از طریق یک رهیافت انساندوستانه قادر به حل این مساله هستید. '

رهبر حزب کارگر همچنین در برنامه در پاسخ به سئوال مطرح شده در مورد برگزیت، بار دیگر تصریح کرد که او خواهان ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپای اصلاح شده است که این اصلاحات بایستی در خصوص حفاظت از حقوق کارگران و مصرف کنندگان و نیز حفاظت از محیط زیست باشد.

وی با اشاره به اهمیت رابطه خوب انگلیس با اعضای اتحادیه اروپا گفت که خواهان ادامه دسترسی کشورش به بازار واحد اروپایی است.

جرمی کوربین همچنین با توجه به رای مردم انگلیس به برگزیت در همه پرسی 23 ژؤئن، خواستار استفاده از 'مدل نروژی ' برای ادامه همکاری با اتحادیه اروپا شد.

وی گفت: کشور نروژ به رغم اینکه عضو اتحادیه اروپا نیست اما رابطه بسیار نزدیکی با این اتحادیه دارد .

جرمی کوربین در حالی این اظهارات را بیان داشت که رقابت برای انتخابات رهبری حزب کارگر روز پنجشنبه به پایان رسید و قرار است نتیجه این انتخابات روز شنبه در شهر لیورپول اعلام شود.

بر اساس آخرین نظرسنجی های به عمل آمده، کوربین شانس زیادی برای پیروز شدن در این انتخابات دارد.

با این حال منتقدین وی، انتخاب مجدد کوربین به عنوان رهبری حزب کارگر را زمینه ساز شکست این حزب در انتخابات عمومی سال 2020 می دانند.

'دیوید' میلیبند، وزیر خارجه پیشین انگلیس روز پنجشنبه در یادداشتی که در مجله 'نیو استیتسمن' منتشر شد نوشت: مشکل جرمی کوربین این نیست که راهبرد او مورد پسند نیست بلکه این راهبرد سبب می شود که حزب کارگر در انتخابات آتی رای نیاورد.

وی ضمن انتقاد از سیاست های داخلی و خارجی کوربین افزود: اظهارات کوربین جور در نمی آیند. مردم احمق نیستند و به حزب کارگر در انتخابات 2020 میلادی رای نمی دهند.

براساس نظرسنجی و برآوردهای صورت گرفته پیروزی جرمی کوربین در انتخابات رهبری حزب کارگر که قرار است نتیجه آن در 24 سپتامبر ( سوم مهرماه) اعلام شود، تقریبا قطعی است.
افراد واجد شرایط در حزب کارگر که شمار آنها به 640 هزار نفر می رسد، تا 21 سپتامبر ( 31 شهریور ماه) فرصت داشتند که از بین دو نامزد یعنی جرمی کوربین و 'اسمیت اون'، یک نفر را انتخاب کنند.

نتیجه انتخابات رهبری حزب کارگر قرار است در 24 سپتامبر ( سوم مهرماه ) در اجلاس سرتاسری این حزب در شهر لیورپول اعلام شود.

بر اساس نتایج نظرسنجی اخیر موسسه 'یوگو' که به سفارش تایمز صورت گرفت و در همین روزنامه نیز منتشر شد، جرمی کوربین در انتخابات رهبری حزب کارگر 62 درصد آرا و تنها رقیبش 'اون اسمیت ' 38 درصد از آرا را به دست خواهند آورند.

جرمی کوربین در انتخابات رهبری حزب کارگر در سال گذشته میلادی توانسته بود، 59 درصد از آرا را به دست آورد.

انتخابات پیش از موعد رهبری حزب کارگر، به دنبال استعفای اکثر اعضای کابینه در سایه و رأی عدم اعتماد اکثر نمایندگان پارلمانی این حزب به جرمی کوربین صورت می گیرد.

کوربین از سوی نمایندگان پارلمانی شورشی حزب کارگر متهم به ناتوانی درارتباط گیری با رأی دهندگان در همه پرسی 23 ژوئن و در نتیجه نداشتن بخت پیروزی در انتخابات سراسر 2020 میلادی شده است.

وی همچنین از سوی آنها متهم شده که نتوانسته است نقش مؤثری در همه پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) که منجر به برگزیت شد، ایفا کند.

جرمی کوربین اگرچه این ادعاها را رد کرده اما برای فرو نشاندن کامل موج مخالفت های درون حزبی نیازمند یک پیروزی قاطع در این انتخابات رهبری است.

کوربین در جریان انتخابات رقابت رهبری حزب کارگر در سپتامبر سال گذشته میلادی که در آن چهار نامزد شرکت داشتند، توانسته بود رهبری حزب را با کسب اکثریت آرا به دست گیرد؛ اتفاقی که تقریبا هیچ کس در انگلستان انتظارش را نداشت.

درصورت پیروزی قاطع مجدد کوربین در انتخابات رهبری حزب کارگر، وی با کسب مشروعیت قوی ناشی از انتخابات قادر خواهد بود، علاوه بر فرو نشاندن مخالفت های درون حزبی و انضباط بخشیدن به این حزب، به صورت قوی تر در برابر حزب محافظه کار که با آمدن 'ترزا می' تهاجمی تر شده است، ظاهر شده و نظراتش خصوصا نظرات چپ گرایانه اش در زمینه های اقتصادی و اجتماعی پیش برد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس