کاهش بهای نفت و کسری بودجه بی سابقه‌ای که سعودی‌ها در سال‌های اخیر با آن مواجه هستند، موجب بروز بحران مالی جدیدی در روابط این کشور با مصر شده است.

آیا بحران مالی روابط سعودی‌ها با مصر را تیره می‌کند/سرویس جهان مشرق - روابط اقتصادی عربستان سعودی و مصر شاهد بحران بسیار بزرگی است که ریشه های آن را باید در شرایط خاصی جستجو کرد که عربستان سعودی به دلیل کاهش بهای نفت با آن مواجه است.
 
در این راستا، آژانس خبری «بلومبرگ» در گزارشی درباره سیاست های مالی و اقتصادی عربستان جهت مقابله با کسری بودجه این کشور، نوشت که سعودی ها در این خصوص درصدد لغو اجرای طرح هایی هستند که قرار بود، به ارزش 20 میلیارد دلار توسط این کشور در مصر اجرا شود.
 
کارشناسان می گویند: سرمایه گذاری های عربستان به عنوان کشوری که پذیرای بیشترین تعداد نیروی کار مصری است، تحت تاثیر بحران‌‌های داخلی کاهش خواهد یافت و اجرای آنها به زمانی موکول خواهد شد که بهای نفت به وضعیت سابق خود بازگردد.  
 
این کارشناسان برخی اظهار نظرها که انصراف عربستان از اجرای این طرح ها در مصر را به کنفرانس موسوم به «اهل سنت» ارجاع می‌ دهند، رد می کنند. کنفرانسی که ماه گذشته میلادی در شهر «گروزنی»، پایتخت کشور چچن برگزار شد و طی آن شیوخ و علمای اهل سنت از جمله رئیس دانشگاه الازهر مصر موضعی ضد سعودی اتخاذ کرده و مکتب «وهابیت» را از فهرست مراجع دینی اهل سنت و جماعت حذف کرده بودند، اقدامی که به شدت خشم سعودی‌ ها را برانگیخته بود.
 
اما این کارشناسان بر این باورند، بحران بین دو کشور بسیار گسترده تر و عمیق تر از آن است که ریشه در کنفرانس اهل سنت چچن داشته باشد.
 
آیا بحران مالی روابط سعودی‌ها با مصر را تیره می‌کند/ 
 
«عز الدين حسانين»، کارشناس امور اقتصادی و بانکی جهان عرب خاطر نشان می کند: حجم سرمایه گذاری های عربستان سعودی در بخش های مختلف اقتصادی مصر از جمله بخش صنایع و در راس آنها صنایع غذایی 23 میلیارد دلار تخمین زده می شود.
 
پس از بخش صنایع غذایی، ساختمان سازی و سیاحت و گردشگری، بخش های دیگر مورد توجه سعودی ها جهت سرمایه گذاری در مصر است و بخش کشاورزی از این حیث در درجه چهارم توجه عربستان قرار دارد و درپی آن بخش های خدمات و ارتباطات و تکنولوژی اطلاعات مصر هدف سرمایه گذاری عربستانی هاست. از حیث مناطق هدف نیز قاهره در رتبه اول توجه عربستان است.
 
این کارشناس امور اقتصادی و مالی جهان عرب تصریح می کند: در این تردید نیست که عربستان سعودی با کاهش شدید درآمدهای نفتی مواجه است که 75 درصد منابع درآمد این کشور را تشکیل می دهد، موضوعی که بازتاب منفی بسیاری بر بودجه عربستان گذاشته و موجب کسری بودجه بی سابقه ای در این کشور شده است.
 
آیا بحران مالی روابط سعودی‌ها با مصر را تیره می‌کند/ 
 
وی می افزاید: علی رغم سیاست های اقتصادی ریاضتی اتخاذ شده از سوی سعودی ها جهت جبران کسری بودجه این کشور، مانند حذف یارانه سوخت شهروندان خارجی مقیم این کشور و افزایش 5 درصدی مالیات‌ ها با این حال ریاض همچنان در عرصه مالی و اقتصادی با مشکلات و چالش های متعدد و بزرگی مواجه است که بازتاب آن تعویق و لغو طرح های سرمایه گذاری در کشورهای دیگر تا زمان افزایش و بهبود بهای نفت و پایان جنگ در یمن است که بار سنگینی بر دوش سعودی ها گذاشته و این جدای از هزینه کرد این کشور در بحران سوریه است که پنجمین سال خود را پشت سر می گذارد و طی این مدت عربستان همواره یکی از مهمترین حامیان مالی و نظامی گروه های تروریستی و مسلح فعال در سوریه با هدف براندازی نظام در سوریه بوده است.
 
در خصوص سرمایه گذاری عربستان سعودی در مصر و طرح هایی که قرار است، در این کشور توسط سعودی ها اجرا شود، حسانین می گوید: تعویق اجرای این طرح ها امری قابل پیش بینی بود.  
 
آیا بحران مالی روابط سعودی‌ها با مصر را تیره می‌کند/ 
 
از سوی دیگر، «محمد الدشناوی»، کارشناس مصری بورس و بازارهای مالی بر این باور است که آل سعود در عمل کاهش سرمایه گذاری در داخل عربستان را به ویژه در بخش ساختارهای زیربنایی و رشد و توسعه بطور خاص در طرح های شهر اقتصادی ملک عبدالله را آغاز کرده است.
 
به گفته این کارشناس مصری دلیل این کاهش سرمایه گذاری ها را باید در بار مالی سنگین جنگ یمن و کاهش بهای قیمت نفت ملاحظه کرد که مهمترین پیامدهای آن کسری بودجه بی سابقه و کاهش چشمگیر سرمایه گذاری های خارجی عربستان به خصوص در مصر بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    مصر پیش از سرنگونی حسنی مبارک مفلس ،سرکرده اعراب مرتجع بود ولی پس از اینکه مبارک ساقط شد و حکومت مصر دچار فترت شد آمریکایی ها سعودی را سرکرده اعراب مرتجع کرده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس