رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: از حزب اعتدال و توسعه برای حضور در شورای سیاستگذاری قبلی دعوت شد اما آنها حضور پیدا نکردند.

به گزارش مشرق، روزنامه آرمان امروز با علی تاجرنیا رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت و گو کرده که آن را در ادامه می‌خوانید:

 در آخرین جلسه شورای عالی هماهنگی جبهه اصلاحات چه گذشت؟
بعد از انتخابات مجلس دهم، نحوه فعالیت اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو محل بحث بود. چندین ماه است که ما این موضوع را به بحث گذاشته‌ایم و در چهار جلسه اخیر، تنها موضوع موردبحث در جلسات شورای هماهنگی، نحوه فعالیت در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستاست. شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز جلساتی را برای ارزیابی عملکرد خود برگزار کرد. نهایتا، ضمن مثبت ارزیابی شدن فعالیت‌ها در قالب شورای سیاستگذاری، نواقصی به لحاظ ساختاری و تشکیلاتی وجود دارد که باید برطرف شود. این موضوع در شورای هماهنگی موردبحث قرار گرفت. در آخرین جلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات دو پیشنهاد مطرح شد. آقای حکیمی پور و چند گروه دیگر، نظرشان بر این بود که ماموریت شورای سیاستگذاری خاتمه پیداکرده و ما باید فعالیت‌های انتخاباتی برای سال ۹۶ را در قالب شورای هماهنگی انجام دهیم؛ اما تعداد بیشتری از گروه‌ها، بر این عقیده بودند که ضمن اینکه ما باید شورای هماهنگی را حفظ کنیم تا به فعالیت‌های خود ادامه دهد، ظرفیت اصلاح‌طلبان، بیش از احزاب موجود در شورای هماهنگی است. چه احزاب و تشکل‌های سیاسی که خارج از شورای هماهنگی وجود دارد، نظیر مجمع روحانیون مبارز، حزب اتحاد ایران اسلامی، حزب ندای ایرانیان، مجمع ایثارگران، زنان اصلاح‌طلب و چند مجموعه دیگر و چه شخصیت‌هایی که در ساختار حزبی حضور ندارند اما ظرفیت‌هایی را با خوددارند که با حضور این شخصیت‌ها می‌توانند شکل بگیرند. این شخصیت‌ها هم در حوزه سیاسی فعال هستند و هم در حوزه اجتماعی. در جلسه شورای هماهنگی، مفصلا در باب این دو موضوع بحث شد و تقریبا تمامی احزاب و گروه‌های سیاسی در جلسات گذشته، در باب این موضوع صحبت کردند. درنهایت این پیشنهاد، مانند همه پیشنهاد‌هایی که در جلسات شورای هماهنگی اصلاحات مطرح می‌شود، به رای گذاشته شد و دوسوم تشکل‌هایی که در جمع حاضر بودند، به این پیشنهاد که شورای هماهنگی اصلاحات، فعالیت‌های انتخاباتی خود را در قالب شورای سیاستگذاری دنبال کند، رای مثبت دادند.  


 مخالفان ادامه فعالیت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، چه نگرانی‌هایی از بابت ادامه فعالیت این شورا داشتند؟
عمده‌ترین نگرانی که دوستان دارند آن است که آنها معتقدند احزاب باید تاثیرگذار باشند و باید از حضور و تاثیرگذاری اشخاص بر تصمیمات اصلاح‌طلبان جلوگیری شود. پاسخی که برای این دوستان وجود دارد، این است که اولا، ترکیبی که شورای سیاستگذاری دارد به‌گونه‌ای است که بالغ‌بر دوسوم اعضای آن از احزاب و تشکل‌های سیاسی هستند. طبق تصمیمی که در کمیته منتخب برای اصلاح ترکیب شورای سیاستگذاری گرفته‌شده، تعداد اشخاص حقیقی، نصف و کمتر از نصف تعداد احزاب و گروه‌های سیاسی خواهد بود؛ بنابراین با این نگاه، احزاب به‌هیچ‌وجه در شورای سیاستگذاری ضعیف نمی‌شوند و تصمیمات آنها لحاظ می‌شود. ثانیا، شورای هماهنگی یا شورای سیاستگذاری، شورایی برای تضعیف یا تقویت احزاب نیستند. برای تقویت نقش احزاب، آنها خود باید فعالیت‌هایی داشته باشند؛ اما برخی ظرفیت‌ها در خارج از احزاب و گروه‌های سیاسی هست که باید با توجه به واقعیت‌های جامعه آن را بپذیریم. بهترین راه برای ما، حرکت جبهه‌ای است که بیشترین شمولیت را داشته باشد. به قطع و یقین می‌توان گفت، علاوه بر اینکه شورای سیاستگذاری، شورای هماهنگی را در برمی‌گیرد، از شمولیت بیشتری نیز نسبت به شورای هماهنگی درباره بحث ورود به انتخابات برخوردار است.


 از سخنان شما، این‌طور برداشت می‌کنم که بحث کمیته انتخابات که توسط برخی از احزاب مطرح‌شده، از دیدگاه شورای هماهنگی اصلاحات مردود است!
 دوستانی که سخن از تشکیل کمیته انتخابات به میان آوردند یا آن را تشکیل دادند، اگر بخواهند به آیین‌نامه شورای هماهنگی عمل کنند، باید بدانند که کمیته انتخابات متشکل از دبیران کل تمامی احزاب بیست‌گانه شورای هماهنگی است. اینکه ۵ تشکل، بخواهند در کنار هم کمیته انتخابات را تشکیل دهند، حتی با آیین‌نامه و معیارهای شورای هماهنگی و حرکت جبهه‌ای، همخوانی ندارد. برخی از دوستان معتقدند که ۵ تشکلی که باهم همراه هستند، این کار را انجام دادند و تشکیل این کمیته، در قالب شورای هماهنگی نیست، اما من معتقدم که در چنین صورتی، فلسفه‌ای برای شورای هماهنگی و تشکل‌های فراگیر دیگر، باقی نمی‌ماند. اگر قرار باشد هر ۵ تشکلی که احساس می‌کنند افکار و عقایدشان به هم نزدیک است، کمیته انتخاباتی باهم تشکیل دهند، طبیعی است که رفتار متحد و منسجم اصلاح‌طلبان را دچار خدشه می‌کند. درنهایت تاکید می‌کنم که کمیته انتخابات هیچ ارتباطی با شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان ندارد.


 تصمیم‌گیری در باب تعیین ریاست شورای سیاستگذاری چه زمانی انجام خواهد شد؟
با تشکیل ترکیب جدید شورای سیاستگذاری، باید اصلاحاتی در آیین‌نامه صورت بگیرد. فکر می‌کنم در هر تشکیلات جدیدی که بخواهیم شکل دهیم، در صورتی که نگاه هماهنگی هم وجود داشته باشد، نقش رئیس شورا، نقش هماهنگ‌کننده است؛ نه اینکه بخواهیم حق یا اختیارات ویژه‌ای به رئیس شورا داده شود. بنابراین با تشکیل اولین جلسه شورای سیاستگذاری، درباره موضوعاتی نظیر رئیس، هیات‌رئیسه و نحوه تصمیم سازی و تصمیم‌گیری‌ها حتما بحث و تصمیم‌گیری خواهد شد.


 آیا برنامه‌ای برای دعوت از حزب اعتدال و توسعه برای حضور در شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان دارید؟
از حزب اعتدال و توسعه برای حضور در شورای سیاستگذاری قبلی دعوت شد اما آنها حضور پیدا نکردند. طبیعتا رویکرد اصلاح‌طلبان این است که از مجموعه‌های معتدلی که حتی خاستگاه آنها، خارج از تفکر اصلاح‌طلبی است، دعوت شود؛ اما با توجه به اینکه حزب اعتدال و توسعه در دوره قبل هم حضور پیدا نکرد، فکر می‌کنم پیش از اینکه حضور آنها را در ترکیب جدید داشته باشیم، بیشتر سعی شود که نقطه نظرات آنها را بشنویم و باهم تعامل کنیم. البته این نظر قطعی نیست اما تا امروز و تا جایی که من اطلاع دارم، در لیست احزابی که قرار است از آنها به عنوان اعضای حقوقی شورای سیاستگذاری دعوت شود، تصمیمی برای حضور حزب اعتدال و توسعه گرفته نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس