کد خبر 633430
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۰

برخی مقامات آمریکایی می‌گویند دور شدن سودان از ایران و فشار اسرائیل برای از سرگیری روابط خارطوم-واشنگتن، ایالات متحده را به سمت بهبود روابط با سودان سوق داده است.

به گزارش مشرق، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه در گزارشی در مورد علامت‌های مثبت واشنگتن به خارطوم، نوشته است که نشانه‌هایی از تلاش آمریکا برای بهبود روابط با سودان نمایان شده است.

سودان سال‌هاست که در فهرست کشورهایی قرار دارد که واشنگتن از آن‌ها با عنوان «حامیان دولتی تروریسم» یاد کرده و تحریم‌هایی را علیه آن‌ها وضع کرده است.

با این حال دولت آمریکا این هفته با صدور بیانیه‌ای از آنچه تلاش‌های خارطوم برای مبارزه با تروریسم خوانده، تمجید کرد. این در حالی است که به نوشته آسوشیتدپرس، اخیرا اتفاق خاصی در رفتار سودان رخ نداده که بتوان آن را دلیلی برای این بیانیه واشنگتن دانست.

مقامات آمریکایی به این خبرگزاری گفته‌اند که هدف از صدور این بیانیه، تمجید از تلاش سودان برای محدود کردن امکان سفر اعضای گروه‌های تروریستی بوده است.

با این وجود، این مقامات احتمال کاهش تحریم‌های سودان یا از سرگیری روابط واشنگتن-خارطوم در دوران «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا را اندک دانسته‌اند. آسوشیتدپرس نوشته است که صدور این بیانیه، «پاسخی به تلاش‌های سودان برای محدود کردن سفر شبه‌نظامیان داعش و همچنین اقدامات خارطوم برای کاهش همسویی با ایران و حرکت بیشتر به سمت عربستان سعودی، بوده است.»

این خبرگزاری می‌افزاید: «این مقامات می‌گویند که علاوه بر این، اسرائیل هم به ایالات متحده فشار آورده تا روابط دوستانه‌تری با سودان برقرار کند. سودان در گزارش نقطه انتقال محموله‌‌های منتسب به ایران برای گروه‌های ضداسرائیلی بوده است.»

هرچند نشانه‌هایی از تلاش واشنگتن برای بهبود روابط با سودان مشاهده شده، اما این واقعیت که «عمر البشیر» رئیس‌جمهور این کشور همچنان به دلیل جنایت جنگی از سوی دیوان جنایی بین‌المللی تحت تعقیب قرار دارد، ارتقا روابط دو کشور را پیچیده می‌کند.

بشیر ابتدا در سال 2009 به دلیل ارتکاب «جرایم علیه بشریت» و بعدا در سال 2010 به اتهام «نسل‌کشی» تحت تعقیب قرار گرفت.

منطقه دارفور سودان از سال 2003 صحنه خونریزی میان نیروهای دولتی و شورشیانی بود که خارطوم را به تبعیض بین شهروندان و نادیده گرفتن حقوق آن‌ها، متهم کرده بودند. سازمان ملل می‌گویند در جریان درگیری‌های داخلی در سودان 300 هزار نفر کشته و 2.7 میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس