کد خبر 632716
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷

تخمین زده می‎شود که بیش از ۱۰۰ هزار تن نیز در فعالیت‎‎های لابی‌گری در آمریکا مشغول هستند. این فعالیت به حدی گسترده است که می‎توان گفت لابی‌گر‎ها محتوای هر قانونی در کنگره را شکل می‎دهند.

 به گزارش مشرق، موسسات تحقیقاتی آمریکا تخمین می‎زنند که هر سال میلیارد‎ها دلار توسط شرکت‎ها، انجمن‎ها و گروه‎ها برای اعمال نفوذ بر نمایندگان کنگره این کشور هزینه می‎شود. حدود 50 درصد از اعضای سابق کنگره یا نامزد‎هایی که در انتخابات شکست خوردند، به‎عنوان لابی‎گر در کنگره آمریکا فعال هستند.

تخمین زده می‎شود که بیش از ۱۰۰ هزار تن نیز در فعالیت‎‎های لابی‌گری در آمریکا مشغول هستند. این فعالیت به حدی گسترده است که می‎توان گفت لابی‌گر‎ها محتوای هر قانونی در کنگره را شکل می‎دهند. براساس تحقیقاتی که توسط شرکت «لگی استورم» انجام گرفته است، در یک دهه اخیر حدود 5400 تن از کارکنان سابق کنگره و 400 سناتور و نماینده سابق کنگره پس از ترک کنگره به‎عنوان لابی‎گر مشغول به‎کار شده‎اند.

 براساس تحقیقات دانشکده اقتصاد لندن، در حدود 1113 تن از لابی‌گر‎های کنونی آمریکا در سال 2012، پیش از این در دفاتر نمایندگان کنگره فعالیت می‎کردند. همچنین در این گزارش آمده است که 25 شرکت بزرگ لابی‎گر در آمریکا هر کدام بیش از 10 تن از کارکنان سابق کنگره را جذب خود کرده‎‎اند. این شرکت‌ها همچنین هزینه‎‎های زیادی به‎طور مستقیم برای اعمال نفوذ بر قانون‌گذاران کنگره می‎کنند.

شرکت گوگل در سال ۲۰۱۲ حدود 20 میلیون دلار و شرکت اپل نیز سه میلیون دلار را صرف لابی با اعضای کنگره کرده بود. پولی که در این بین هزینه می‎شود سالانه به 9 میلیارد دلار می‎رسد. این رقم بالایی است اما در مقایسه با کاری که قادرند انجام بدهند یعنی انحراف مسیر قوانین و بودجه ۵/۳ تریلیون دلاری دولت آمریکا، رقم چندان قابل توجهی نیست.
 
منبع: پنجره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس