متأسفانه مافیای موسیقی در ایران برای موسیقی یک مملکت تصمیم می‌گیرند بعضی‌هایشان بازیگران جلوی پرده‌ و تعدادی در پشت پرده به جریان موسیقی خط می‌دهند و در اصل زحمتی را که یک هنرمند می‌کشد این افراد برداشت می‌کنند

سرویس فرهنگ و هنر مشرق- یاسر داوودیان خوانند، ملودی ساز و ترانه سرای از خطه شمال که در این روزها موفقیت‌های زیادی در عرصه موسیقی به دست آورده است. به گزارش هنرمند، علاوه بر دو آلبوم موفق خود سروده‌ها و ساخته‌هایش برای هنرمندان دیگری چون فریدون آسرایی و آرمین زارعی و خشایار اعتمادی خلاقیت وی را نشان می‌دهد. به بهانه همکاری‌های آتی‌اش با آرمین زارعی و همچنین ساخت آلبوم سومش به سراغ وی رفته و گپ و گفتی دوستانه داشتیم:

*موسیقی را از کی و کجا شروع کردید؟

شروع فعالیتم از سال 1376 بود به عنوان ترانه سرا و بعد بخاطر علاقه زیادم به هنر موسیقی در زمینه خوانندگی و آهنگسازی هم پس از آموختن دوره‌های آموزشی شروع به فعالیت نمودم.

 یاسر داوودیان:در ایران مافیای موسیقی برای موسیقی تصمیم می‌گیرند
 
 
*کمی راجع به آلبوم اولتان توضیح دهید؟

قبل از آلبوم الو آلبومی با آهنگسازی و ترانه سرایی و صدای من متأسفانه به بازار موسیقی عرضه شد که قرار نبود این اتفاق بیفتد ولی به دلیل اشتباه یکی از دوستانم آلبوم سال 86 منتشر شد بصورت غیررسمی و بدون اخذ مجوز ولی بعد از بازخوردهای آن آلبوم تصمیم به تولید آلبوم به صورت مجاز گرفتم که پس از گذشت 2 سال آلبوم اول مجاز منتشر شد و در آن زمان مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان به موسیقی قرار گرفت و با همکاری بسیاری از دوستان بصورت رسمی وارد بازار موسیقی شد.

*چه چیز انگیزه شد تا آلبوم دوم را منتشر کنید؟

طبیعتاً وقتی آلبوم اول مورد توجه و استقبال قرار گرفت مصمم‌تر شدم که با انگیزه‌ای بیشتری کار کنم و عزیزانی سفارش ساختن ملودی یا ترانه می‌دادند و این شروع بسیار خوبی برایم حساب می‌شد تصمیم گرفتم روی آلبوم دوم فکر و برنامه‌ریزی کنم که خدا رو شکر آلبوم دوم با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و باز هم در آلبوم دوم از دوستان هنرمندم برای ساخت ملودی و ترانه هم کمک گرفتم، همیشه اعتقاد داشتم کار تیمی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و خدارو شکر هم همینطور شد.

*تا کنون چه در تهران چه در شهرستان‌های دیگر اجرای زنده داشته‌اید؟

اجرای زنده خیر ولی برنامه ارگانی داشتم، اما بارها در خصوص اجرای زنده در داخل و خارج از کشور مذاکراتی صورت گرفت و لی به دلایلی نپذیرفتم.

*تیتراژی هم برای تلویزیون اجرا کردید؟

بله. یک تیتراژ برای تلویزیون و یک تیتراژ برای رادیو داشتم که یکی از تیتراژها با مهدی یغمایی عزیز و دیگری با دو هنرمند سینما و تلویزیون بود که بعنوان بهترین تیتراژ ماه مبارک از نظر کارشناسان تلویزیون انتخاب شد.

*در حال حاضر دقیقا مشغول چه کاری هستید؟

در حال حاضر مشغول به ضبط آلبوم سوم و ساخت سفارشاتی را که از هنرمندان دیگر دارم.

*با توجه به اینکه آلبوم توجیه اقتصادی ندارد چطور در تدارک آلبوم سوم هستید؟

من معتقد هستم آلبوم شناسنامه یک خواننده محسوب می‌َشود اما با توجه به شرایط فروش و عدم کپی رایت مشکلات بسیاری برای تولید کنندگان در این عرصه بوجود آمده که باید مدیران مربوطه راهکار درستی اتخاذ کنند چون این وضعیت به جامعه هنری لطمه بسیاری زده و باعث نابودی تولید کننده و بقیه عوامل می‌شود.
یاسر داوودیان:در ایران مافیای موسیقی برای موسیقی تصمیم می‌گیرند 
 
 
*کمی راجع به تک آهنگ‌هایتان توضیح بدهید؟

بعد از آلبوم دومم تیتراژ شبهای روشن،‌ زمستون، رنگ سال،‌ شک، بارون میاد، انکار رو منتشر کردیم.

*در حال حاضر موسیقی در یکی دایره‌ای از خواننده‌های خاص گیر کرده و همینطور این دور تسلسل در اجراها و آلبوم‌ها و تک آهنگ‌ها ادامه دارد به نظر شما چطور می‌توان این دایره را شکست؟

بنده طول این سال‌ها به این نکته مهم اشاره کردم که متأسفانه مافیای موسیقی در ایران برای موسیقی یک مملکت تصمیم می‌گیرند و هیچ اطلاعاتی در این حوزه ندارند و باعث گرفتاری هنرمندان شده و می‌شوند که این افراد را جامعه هنری کاملا می‌شناسند ولی مردم در جریان نیستند، بعضی‌هایشان بازیگران جلوی پرده‌ و تعدادی در پشت پرده به جریان موسیقی خط می‌دهند و در اصل زحمتی را که یک هنرمند می‌کشد این افراد برداشت می‌کنند و اکثر هنرمندان عزیزمان همیشه با مشکل مالی مواجه می‌شوند، اگر الان شرایط موسیقی کشور به این شکل است این افراد مقصر اصلی هستند که باعث معظلات در جامعه موسیقی شده‌اند و در بعضی از موارد هم برای مردم و هم برای مسئولین بدبینی بوجود می‌آورند، بدون شک امروز نسل جدید و فصلی جدید آغاز شده و باید این مهم را بپذیریم ولی متأسفانه همان دسته به خاطر مسائل شخصی و مالیشان باج خواهی می‌کنند و باید سیبیلشان را چرب کنند و لذا هنرمندان ما هیچ گناهی ندارند در این مورد و هنوز هم همین چند نفری که در بورس هستند به حق واقعیشان نرسیدند.

*شنیدیم یک کارهایی هم با آرمین زارعی انجام می‌دهید کمی در موردش توضیح دهید؟

آرمین بسیار پسر با اخلاق و متواضعی هست و  بسیار هم هنرمند و توانا، از قابلیت‌ها و توانایی‌هایش بهرمند می‌شوم و استفاده می‌کنم، در حال حاضر هم در ساخت موسیقی و نوع نگاهمان به سبک خودمان کمک‌هایی را می‌کنیم که انشاء‌الله بزودی زود خواهید شنید.

*در نوع ساخت ملودی و ترانه سرایی نگاهتان نسبت به انتخاب کارهایی که برای هنرمندان دیگر می‌سازید چیست؟

انتخاب یا نوشتن کاری بستگی به خود فردی که آن را اجرا می‌کند دارد. یعنی اینکه من برای هر خواننده‌ای که قرار هست کاری از من اجرا کند به توانایی صدا و شرایط سنی آن هنرمند و شرایطی که برایش حاکم است می‌نویسم البته با این فرق که نوعی نوشتم کاملا مشخص است و همیشه معتقد هستم باید با کارهای قبل و بعدش متفاوت باشد، یا سبکی که اجرا نکرده چه در ساخت ملودی و نوع کلام کاری رو تولید می کنم تا کارهایم متفاوت‌تر باشد و برای آن هنرمندی که قرار هست اجرا شود کاربرد و کارایی داشته باشد.

*صداهای بسیار خوبی داریم که به علت نداشتن پول کافی حاشیه نشین موسیقی شده‌اند چطور می‌توان به آنها کمک کرد؟

متأسفانه امروز روز پول حرف اول را می‌زند ولی من به شخصه معتقدم که فقط پول نیست خیلی‌ها با نداشتن تمکن مالی مطرح شده‌اند و بسیار هم مورد توجه قرار گرفتند باید تلاش کرد برای رسیدن به هدف و از دانش و برنامه‌ریزی به هدف و آرزویی که دارند برسند هنر موسیقی  یک صنعت است و باید با مهندسی کردن براساس داشته‌ها و توانایی به آرزوی محالشان برسند.

 یاسر داوودیان:در ایران مافیای موسیقی برای موسیقی تصمیم می‌گیرند
 
 
مردم به شنیدن کارهای بد عادت کردند به نظر شما چطور  می‌توان گوش شنیداری مردم را از موسیقی سخیف پاک کرد؟

زمانی می‌َشود اینکار رو انجام بدهیم که موسیقی قابل قبول با شرایط اجتماعی و سالم تولید کنیم این امر هم مقدور نیست تا زمانی که فضای مجاز و غیرمجاز تعریف درستی پیدا کند رقابت از نوع درست و سالم باشد فقط چند نفر در کورس رقابت نباشند طیف بیشتری در ژانرهای مختلف در کورس رقابت باشند از هر سبکی بگذارند حضور پیدا کنند نه فقط پاپ یا سنتی همه سبک‌های موسیقی شرایط حضورشان را فراهم کنند تا کمتر شاهد حرف‌های و اصطلاحات دور از شأنیت جامعه باشیم وقتی محدودیت باشد کم سن و سال‌ها برای توجه بیشتر رو به موضوعات غیراخلاقی می‌آورند ولی وقتی شرایط برای حضور آن دسته فراهم شود که بصورت سالم و درست در قالب چهارچوب می‌توانند به روند موسیقی کشور که به عنوان یک صنعت هست و یه هنرمند یک صنعتگر محسوب می‌شود و به این صورت می‌توان هم  رقابت سالم تولید کرد هم به محتوا برای شنیده شدن پرداخت.

*شما موسیقی را به صورت آکادمیک دنبال کردید

من در ابتدا خیر ولی بعد از مدتی دوره‌های سولفژ، نت خوانی را کلاس رفتم و دوره‌های آموزشی را گذراندم، اما همیشه اینطور نبوده و نیست که حتما نیاز باشه این یک نوع شرط هست ولی دلیل نمی‌شود باید از نظر احساسی هم درگیر این پدیده شد فقط صرف یاد گرفتن کمک نمی‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس