بنیاد شعر و ادبیات داستانی، کنگره ملی نکوداشت استاد میرزاحسین کریمی مراغه‌ای، شاعر و طنزپرداز نامدار آذربایجان را در روزهای پایانی شهریورماه در ارومیه برگزار می‌کند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر مشرق، این کنگره که با برگزاری پنل‌های علمی، ارائه مقالات و سخنرانی همراه است، 29 شهریور و در آستانه عید سعید غدیر به میزبانی ارومیه، مرکز آذربایجان غربی برگزار می‌شود و شاعران، طنزپردازان و اساتیدی از سراسر کشور در آن شرکت خواهند کرد.
 
کنگره ملی نکوداشت استاد کریمی مراغه‌ای در ارومیه برگزار می‌شود 
در این کنگره ملی، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع استادان، شاعران و نویسندگانی چون ساعد باقری، ناصر فیض، اسماعیل امینی، غلامرضا طریقی، صالح سجادی، جواد محقق، بهروز جلالی، سعید سلیمان‌پور، مصطفی قلی‌زاده علیار و ... به تکریم و تجلیل از استاد حسین کریمی مراغه‌ای خواهد پرداخت.
 
کریمی مراغه‌ای، زاده 1306 مراغه و از شاعران معاصر آذری‌زبان کشور است. او ادامه‌دهنده سبک سنتی و کلاسیک شعر است که در اشعار طنز خود، رسم و رسوم زمانه‌اش را به چالش گرفته است. بیش‌تر اشعار او هرچند به ترکی آذربایجانی سروده شده‌اند، ولی به علت مقید بودن به سبک قدیم و اوزان شعری با تعبیرات و اصطلاحات عربی و فارسی بسیاری آمیختگی دارند. این استاد نامدار شعر، با اینکه در زمره طنزپردازان قرار دارد، از عاشقان اهل بیت علیهم‌السلام نیز هست و کتاب‌های آیینی‌اش از آثار طنز او بیش‌تر است. مجموعه‌های طنز کریمی مراغه‌ای در طول عمر او در 6 جلد و با عنوان «رنگارنگ» به چاپ رسیده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره سروده‌های طنز استاد کریمی مراغه‌ای در مجموعه «رنگارنگ» گفته‌اند: «استاد کریمی مراغه‌ای در جای جای اشعار طنز خود، مواد مخدر و آلودگی‌ جوانان را که سوغات دولت‌های جهانخوار برای کشورمان بوده، به باد انتقاد گرفته و به بی‌تحرکی ملت و دولت حاکم رژیم گذشته اشاراتی بس آگاهانه کرده است. در هر ورقی از «رنگارنگ» استاد کریمی، مطلبی تازه و فکری بکر به چشم می‌خورد.»
 
یادآور می‌شود، کنگره ملی نکوداشت استاد کریمی مراغه‌ای، پایانی بر سه روز برنامه ادبی است که از سوی بنیاد شعر و ادبیات داستانی در ارومیه برگزار می‌شود. برگزاری چهارمین دوره نیمه‌متمرکز شعر «کلک خیال»، رونمایی از کتاب سه جلدی «بیز بئله گولردیک» (سیر طنز بر ادبیات ترکی آذربایجانی) به کوشش صالح سجادی، برپایی شب شعر ترانگیزان غدیر و ... از برنامه‌های این بنیاد در ارومیه خواهد بود.
 
کنگره ملی نکوداشت استاد کریمی مراغه‌ای، روز دوشنبه 29 شهریور از ساعت 16:30 دقیقه در تالار وحدت ارومیه برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس