یک روزنامه چاپ لندن در گزارشی به تماس تلفنی امیر قطر با رئیس‌جمهور ایران در برهه کنونی پرداخت و نوشت این اقدام حاکی از تغییرات سریع در موضع دوحه است.

به گزارش مشرق، قطر در مقایسه با سال پیش از صدر اخبار روزنامه‌ها و رسانه‌های عربی و جهانی حذف شده است و چه بسا این موضوع به خاطر کم شدن نقش قطر در پشت صحنه باشد؛ قطر سعی دارد بار دیگر به نقش پیشین خود برسد در همین راستا «حمد بن جاسم» نخست‌وزیر سابق قطر به روزنامه «فایننشال تایمز» در سه ماه پیش گفت «تمیم بن حمد» امیر قطر میل به سیاست آرام‌تر و آرامش در منطقه دارد.

وبگاه «رأی‌ الیوم» با بیان مطلب فوق، به دو عامل اساسی درباره قطر اشاره و تحولات مهم که برخی از آنها مربوط به منطقه است اشاره کرد و نوشت:

اول: کشته شدن سه نظامی قطری در حمله به یمن؛ حدود دو هزار نظامی یمنی در ائتلاف عربی علیه یمن به رهبری عربستان می‌جنگند و این تعداد با توجه به تعداد کل ساکنان قطر که بیشتر از 300 هزار نفر نیست، عدد بالایی است. کشته شدن این سه نظامی خسارت زیادی است که تاکید می کند نیروهای قطری در خط مقدم جنگ در یمن می‌جنگند.

دوم: دعوت امیر قطر از ایران برای تقویت روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس بر پایه حسن‌ هم‌جواری و حل شدن اختلافات بر اساس گفت‌وگو و مذاکره.

در ادامه این گزارش آمده است که بر مورد دوم متمرکز می‌شود؛ این اظهارات ناگهانی امیر قطر آن‌هم در برهه زمانی که روابط عربستان و ایران متشنج‌تر شده و جنگ لفظی میان آنها به وجود آمده است؛ «عبدالعزیز آل شیخ» مفتی ارشد عربستان ایرانی‌ها را تکفیر کرد و [آیت‌الله] سید‌علی خامنه‌ای رهبر انقلاب، آل سعود را به «شجره ملعونه» توصیف کرد.

زمانی که امیر قطر در این برهه زمانی با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران تماس می‌گیرد، خواستار گفت‌وگو برای حل اختلافات می‌شود یا اینکه می‌خواهد موضع کشورش را مشخص و بیطرفی در درگیری عربستانی-ایرانی را مشخص کند یا اینکه وی برای نقش میانجی (میان عربستان و ایران)  در این باره آماده می‌شود.

دعوت قطر به گفت‌وگو نیز چه بسا مربوط به درگیری‌ در سوریه باشد، زیرا ایران در جبهه روسی-سوری ایستاده است و ممکن است امیر قطر دیگر دریافته باشد که راه‌حل نظامی در بحران سوریه اکنون در سایه توافق های اخیر روسی-آمریکایی دیگر مطرح نیست .

رأی‌ الیوم افزود: آنچه باعث شده ما تغییری در موضع قطر را پیش‌بینی کنیم نزدیکی ترکی-روسی و افزایش خبرها مبنی بر دیدارهای محرمانه رو به افزایش دو طرف ترکی و سوری با نظارت ایران و حمایت روسیه است؛ قطر و ترکیه وارد یک ائتلاف راهبردی شده‌اند و این ائتلاف از چندماه پیش به دلیل سیاست خصمانه علیه مداخله نظامی روسیه در سوریه و تلاش در راستای سرنگونی «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه متوقف شد و به نطر نمی‌رسد امیر قطر که این نزدیکی ترکی-روسیه، ترکی-ایرانی و ترکی-سوری را می‌بیند موضعش را حفظ کند یعنی به حمایت از گروه‌های افراطی ادامه دهد و خواهان سرنگونی بشار اسد باشد زیرا قطر در نهایت امر به کشور کوچک باقی خواهد ماند.

پرداختن به تماس امیر قطر با رئیس‌جمهور ایران در بارزترین رسانه‌های قطری حاکی از آن است که این یک تماس معمولی نبوده بلکه یک پیام مهم بین المللی و منطقه‌ای در بطن خود داشته است و نشان از روند تغییرات سریع دارد.
 
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مهدی شیخیانی ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    بعید می دانم عربستان با قطر اختلاف داشته باشد . از اوایل پیدایش داعش تا بحال این دو کشور اسپانسر مالی این گروه رذل در سوریه و عراق به حساب آمده و از هیچ کمکی دریغ نکردند . اسناد بدست آمداز اجساد داعشی ها حاکی ازتابعیت این افراد از کشورهایی همچون قطر و عربستان و مصر است . اگر ایشان هم قصد ارتباط دوستانه با ایران را دارد به دلیل منافع عربستان می باشد . شما ببینید سالانه ایران چند حاجی را به عربستان اعزام می کرده ( عمره و تمتع ) یقینا عربستان ازاین منتفع بوده است و از عدم اعزام حجاج به ظاهر خرسند و در باطن ناراحت است.و از روی جهالت و فرمانبرداری از اربابان صیهونیسم قصد محقق نمودن خواسته های آنها چنین شرایطی را وضع نموده اند . آنها ایرانیان را خوب می شناسند که به خدا و اهل بیت بسیار ایمان و مقید هستند و گمان می بردند که ایرانی با هر گونه فشار حاضر به ترک این فریضه نمی باشد . و به ظن باطل خود خواستند اعمال فشار و خودی نشان دهند . که با ذکاوت ایران این حیله نقش بر آب شد.و ایران نپذیرفت . واز این هم خیلی متضرر شدند . حج برای عربستان آرز اوری دارد . خب نقش قطر چیست ؟ عربستان نمی خواهد خودش بطور مستقیم وارد عمل شود . به همین جهت قطر را برای میانجی گری می فرستد که بعنوان یک عامل بی طرف روابط را حسنه نماید و دوباره ایرانیان به حج اعزام شوند . و توریسم مذهبی این کشور پررونق گردد. وخزائن داعش با پول خود مسلمانان از راه حج پر شود . وحقوق سربازان داعشی تامین گردد. امروز دیدید که سخنان مفتی اعظم را در خصوص رهبر عزیز انقلاب اسلامی را یک موضع شخصی دانسته و دولت عربستان را از اراجیف این وهابی مبرا کردند این هم خود یک چراغ سبزی بود به دولت ایران که نمی توان با تماس اخیر امیر قطر بی رابطه دانست .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس