تشدید درگیری در سودان جنوبی و کشته شدن دهها هزار نفر در جنگ داخلی این کشور باعث شده که نقش رژیم صهیونیستی در فروش و انتقال سلاح برای سرکوب مخالفان توسط متحدان آفریقایی این رژیم زیر ذره بین قرار گیرد.

 به گزارش مشرق، به نقل از آسوشیتدپرس، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اقدامی که خودش هدف آن را جلوگیری از به ثمر رسیدن تلاش های دیپلماتیک فلسطینیان علیه اسراییل (رژیم صهیونیستی) در سازمان ملل عنوان کرد، در ماه جولای (تیر/مرداد) به آفریقا رفت.

منتقدان می گویند که مناسبات جدید میان آفریقا و رژیم صهیونیستی بدون توجه به سابقه حقوق بشری آفریقا و این رژیم شکل گرفته است.

این نگرانی ها به ویژه در ارتباط با مناسبات نزدیک تل آویو با سودان جنوبی مطرح شده که دولتش از سلاح ها و تجهیزات اسرائیلی برای سرکوب مخالفانش استفاده می کند.

منتقدان می گویند، سیاست های جهانی رژیم تل آویو در زمینه صادرات سلاح فاقد شفافیت و نظارت لازم است و در آن استفاده نهایی کشور دریافت کننده لحاظ نمی شود.

از زمان آغاز جنگ داخلی سودان جنوبی در سال 2013، حدود 50 هزار نفر کشته و 2میلیون نفر آواره شده اند.

در ماه جولای و با تشدید جنگ در جوبا (پایتخت)، نظامیان ارتش سودان جنوبی چهار ساعت یک هتل را هدف قرار دادند. آن ها یک روزنامه نگار را در مقابل نگاه سایرین کشتند، چند زن را هتک حرمت کرده و به غارت پرداختند.

چند روز قبل از این حوادث، نتانیاهو به چهار کشور آفریقایی، کنیا، روآندا، اوگاندا و اتیوپی سفر کرده بود. وی در طول این سفر، با چندین رهبر منطقه ای همانند کی یر رئیس جمهوری سودان جنوبی دیدار کرد. تقریبا همه این افراد به خاطر نقض حقوق بشر و بدرفتاری مورد انتقاد شدید گروه های حقوق بشری قرار دارند.

اوهورو کنیاتا رئیس جمهوری کنیا از سوی دیوان بین المللی کیفری به جنایت علیه بشریت متهم است. یووری موسونی که بیش از 30 سال بر اوگاندا حکومت کرده، به دیکتاتوری و تلاش برای مادام العمر کردن حکومتش متهم است. پال کاگامه رئیس جمهوری روآندا به موارد نقض حقوق بشر در جمهوری دمکراتیک کنگو متهم است و گروه های حقوق بشری وی را به عنوان یک حاکم دیکتاتور می شناسند.

گزارش سازمان ملل در ماه ژانویه (دی/بهمن) اعلام کرد که از تجهیزات تجسسی اسرائیل برای سرکوب مخالفان دولت سودان جنوبی استفاده شده است. این گزارش تصریح می کند که شمار اسلحه های اسرائیلی میکرو گالیل در قیاس با پیش از مناقشه سودان جنوبی به مراتب افزایش یافته است.

بر اساس گزارش مذکور، رژیم صهیونیستی در سال 2007 این اسلحه را به اوگاندا فروخت، که در سال 2014 به سودان جنوبی منتقل شد.

گزارش سازمان ملل تصریح می کند که از اسلحه های 'ای سی ایی' (ACE) اسرائیل در قتل عام اقلیت نوئر در سال 2013 استفاده شد.

سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی انتقادهای وارده را رد کرده و مدعی شد که غرب از جمله آمریکا نیز با بسیاری از کشورهای آفریقایی متحد هستند.

اتحادیه اروپا سودان جنوبی را تحت تحریم تسلیحاتی قرار داده و پس از آغاز خشونت در این کشور، آمریکا نیز مقام های ارشد نظامی دو طرف جنگ را تحریم کرد.

شورای امنیت سازمان ملل در ماه آگوست (مرداد/شهریور) تصویب کرد که نیروهای منطقه ای بیشتری به سودان جنوبی اعزام شود، اما با تحریم تسلیحاتی مخالفت کرد.

الیزابت دنگ پژوهشگر عفو بین الملل معتقد است: حتی بدون تحریم تسلیحاتی بین المللی هم دولت ها باید به دلیل احتمال استفاده از تسلیحات در موارد نقض حقوق بشر، به صورت یکجانبه فروش و انتقال سلاح را متوقف کنند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس