اگر بخواهیم بدون حسن ظن تحلیل کنیم، وقتی بدون اجازه به دنبال خود تحریمی قوای نظامی مبادرت می‌ورزند؛ وقتی به دنبال کنار گذاشتن نیروهای نظامی هستند، وقتی به دنبال کنار گذاشتن پیشرفت موشکی می‌روند و ... تحلیلی جز خیانت و هماهنگی با دشمن نمی‌شود، داشت.

سرویس سیاست مشرق - رهبر انقلاب در جمع زائران حرم رضوی ضمن هشدار نسبت به خدعه‌های طرف آمریکایی، در خصوص اجرای برجام دو و سه فرمودند: «حرفشان این است. ... در قضیه هسته‌ای توافق شد اسمش را گذاشتیم برجام؛ برجام دیگری در قضایای منطقه و قانون اساسی کشور؛ برجام 2 و 3 و غیره باید به وجود بیاید تا بتوانیم راحت زندگی کنیم. این منطقی است که سعی می‌کنند در میان نخبگان جامعه و از سوی نخبگان جامعه به افکار عمومی جامعه منتقل کنند... معنایش این است که جمهوری اسلامی، اگر میل آمریکاست حتی از ابزارهای دفاعی خود هم صرف‌نظر کند. بر روی مسئله موشک‌ها چه جنجالی به راه انداختند. چرا موشک دوربرد دارد. چرا دقیق هدف را می‌زنند و هدف قرار می‌دهند. چرا آزمایش کردید و چرا تمرین نظامی می‌کنید». (1/1/95)

حالا با عبور از یک‌سالگی برجام، نشانه‌های تلاش برای اجرای برجام دو و سه نمایان‌تر شده است. مروری بر تحولات و فعالیت‌های چند ماه گذشته بر این واقعیت صحه می‌گذارد که طرف غربی به انحای مختلف برای ترغیب دولت یازدهم برای ورود به فاز جدیدی از برجام تلاش می‌کند.

پرده اول

نخستین نمونه از این دست اقدامات، مخالفت دولت با افزایش بودجه دفاعی کشور، در لایحه اصلاح بودجه سال 1395 بود. به همین علت پور ابراهیمی نماینده مجلس در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: در سال 94، یک و هفت دهم میلیارد دلار از محل دعاوی حقوقی بین‌المللی دریافت شده است و این منابع در اختیار دولت و بانک مرکزی بود. در آنجا بحث این بود که این بودجه در اختیار وزارت دفاع قرار گیرد و از جهت اهمیت موضوع دفاعی عددی به سرجمع منابع بودجه اضافه شد. سرجمع منابع را در نظر گرفتیم که تصویب کنیم. این موضوع تصویب شد اما دولت در سالگرد برجام پنج هزار میلیارد تومان از بودجه دفاعی را حذف کرد که این کار پیامد منفی خواهد داشت.[1]

محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران نیز در رابطه با چگونگی حل‌وفصل شدن این ماجرا می‌گوید:آقای لاریجانی در جلسه‌ای که با رهبر معظم انقلاب داشت به ایشان گزارش داده بود که ما در مجلس شورای اسلامی قصد داریم این رقم 5 هزار میلیارد تومان را در ردیف‌های اصلی بودجه 95 پیش‌بینی کنیم تا برای تقویت بنیه دفاعی کشور به نیروهای مسلح اختصاص یابد و بودجه دفاعی کشور افزایش یابد، این گزارش آقای لاریجانی مورد استقبال رهبر معظم انقلاب واقع‌شده بود، زمانی که استقبال رهبری از نظر کمیسیون تلفیق مطرح شد، اختلافی که بین نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و اعضای هیئت‌رئیسه کمیسیون تلفیق وجود داشت، پایان یافت.[2]

پرده دوم

مورد دوم در اواخر مردادماه رخ داد؛ زمانی که نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی از تصویب لایحه پیشنهادی دولت مبنی بر تصویب «پروتکل اختیاری کنوانسیون حقوق کودک درباره منع به‌کارگیری کودکان در منازعات مسلحانه» در این کمیسیون خبر داد. با تصویب این پروتکل اختیاری حقوق کودکان، بسیج دانش‌آموزی و آموزش عقیدتی، سیاسی و نظامی نوجوانان این مرز و بوم به بهانه اجرای کنوانسیون حقوق کودکان مذکور منتفی خواهد شد. نه‌تنها بسیج دانش‌آموزی که حضور نوجوانان در پایگاه‌ها بسیج به‌منظور تربیت دینی و انقلابی با چالشی جدید روبرو می‌شود.[3]

پرده سوم

سومین اقدام عضویت در نهاد FATF است. مجموعه‌ای که در ظاهر یک نهاد مالی بین‌المللی است که ذیل گروه G7 شکل‌گرفته و کار ویژه خود را پیگیری شفافیت مبادلات مالی برای مبارزه با پول‌شویی خصوصاً در قالب معاملات مواد مخدر و مقابله با تأمین مالی تروریسم اعلام کرده است. بر اساس توافق دولت با FATF، ایران ملزم است قوانین ضد تروریسم خود را منطبق با توصیه‌های این نهاد و قطعنامه‌های شورای امنیت اصلاح کند که در نتیجه گروه‌های مقاومت منطقه، در فهرست تروریسم ایران قرار خواهند گرفت! از سوی دیگر ایران ملزم است همه تراکنش‌های بالای 15 هزار دلار خود را در یک مرکز مشترک ثبت کرده و در صورت درخواست این نهاد یا کشورهای عضو به آن‌ها تحویل دهد. نکته مهم‌تر الزام ایران به شناسایی و معرفی «ذی‌نفع واقعی» معاملات بانکی است؛ یعنی اگر یک نهاد تحریم شده مثل یک شرکت تولید کننده موشک، برای معاملات جهانی خود چند شرکت پوششی تأسیس کرده و با آن‌ها تحریم‌ها را دور می‌زده است، بر اساس تعهد جدید ایران باید شناسایی‌شده و به نهاد FATF معرفی شود![4]

در کنار این‌گونه تلاش‌ها، برخی مواضع نیز مؤید این فرضیه است که «برجام موشکی» نیز به‌طور رسمی کلید خورده است. همچنان که هاشمی رفسنجانی در حال و هوای تعطیلات نوروز، این توئیت را در صفحه شخصی توئیترش منتشر کرد که «دنیای فردا دنیای گفتمان‌هاست نه موشک‌ها».[5] پس از انتشار این جمله بود که مفاد نامه آمریکا و متحدانش به «بان کی مون»، دبیر کل سازمان ملل متحد علیه برنامه موشکی ایران فاش شد و به دنبال همین موضع‌گیری، دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد آزمایش‌های موشک‌های بالستیک توسط ایران باعث نگرانی است.[6]

روند این فعالیت‌ها نشان می‌دهد که طعم برجام هسته‌ای به دهن طرف‌های غربی بسیار مزه کرده است با این حال آنان به این میزان از امتیازات هم راضی نیستند، لذا درصددند تا با ابزارهای مختلف هزینه بیشتری را متوجه جمهوری اسلامی ایران نمایند. آغاز بحث در مورد برجام دو و سه و ... در خصوص قابلیت‌های موشکی، توان دفاعی، بسیج مردمی، سپاه و شورای نگهبان همه گام‌هایی هستند که برای تغییر رفتار و ساختار جمهوری اسلامی تدارک دیده شده‌اند.

اینکه چرا دولت یازدهم و حامیانش علی‌رغم گوشزد هشدارها همچنان در این مسیر حرکت می‌کند سؤالی است که احتمالاً یک پاسخ دارد و آن اینکه دولت تدبیر و امید با فهم ناکامی‌هایش در اجرای وعده‌های رنگارنگ برجامی، تلاش می‌کند با ارائه امتیازات جدید لااقل تا پیش از انتخابات دوازدهم، اندک دستاوردی از کلاف سردرگم برجام هسته‌ای حاصل کند.

البته این تحلیل با حسن ظن به مسئولان داخلی است؛ اگر بخواهیم بدون حسن ظن تحلیل کنیم، باید قدری به چاشنی خیانت‌آمیز بودن رفتارهای بعضی از سران مملکتی اضافه کنیم؛ وقتی بدون اجازه به دنبال خود تحریمی قوای نظامی مبادرت می‌ورزند؛ وقتی به دنبال کنار گذاشتن نیروهای نظامی هستند، وقتی به دنبال کنار گذاشتن پیشرفت موشکی می‌روند، وقتی در اوج بحران در منطقه، بودجه نیروهای نظامی را کم می‌کنند، وقتی بدون اجازه با دشمن صحبت می‌کنند و دست می‌دهند و ...؛ اگر حسن ظن نباشد، تحلیلی جز خیانت و هماهنگی با دشمن نمی‌شود، داشت.



[1] http://www.irinn.ir/news/166760/

[2] http://www.farsnews.com/13950417000304

[3] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/625771/

[4] http://www.rajanews.com/news/254268/

[5] http://www.jamaran.ir/fa/n125432/

[6] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/550942/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 26
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    روحانی از سادگیشه ولی برخی اطرافیانش که نفوذی هستن خائن اند
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    افرین
  • عبدالله ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    کسی که گفته نیروی نظامی نمیخواهیم حتما خائن است. اینها میخواهند انقلاب اسلامی با آمریکا سر یک میز بنشیند و با هم پالوده بخورند. زهی خیال باطل مشرق لطفا بی سانسور منتشر کن.
  • ناشناس ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    چرا سادگی اینا همش برنامه های پشت پردس که اول برای تحریم ها مذاکره کنن بعد بگن برا تحریما نبوده.
  • یوسف بهلولی ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    با سلام د بیا حالا اگه منه بینوا همین حرفا رو چند روز پیش میزدم میزدی غیر قابل انتشاره ولی خوبه گل گفتی حرف دل ملت رو زدی ادامه بده خدا پشت و پناهت و ما هم پشتتیم ان شا الله کشور از شر این گونه پدیده ها هم رها بشه
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    «طرح بزرگ» در سرمقاله وطن امروز به قلم مهمدی محمدی را بخوانید.
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    شماها خیانتکار هستی که مسعولین مملکت به خیانت متهم میکنید اگه راست میگید از انهاد دعوت کنید به صدا سیما بیاندتا جواب شماها را بدهند؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    از توافق روسیه و امریکا و کلاهی که سرایران رفت بنویس
  • عباس ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    نظرتان غیر قابل انتشار است نسخه ای که همیشه برای ما میپیچید
  • صدرا ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    راه به راه یه وزیر تو تلویزیون داره حرف میزنه همشون هم از نتایج درخشان برجام می گن. حالا شما بیا از سر کچل مو بکن میشه؟؟ داریم؟؟؟
  • علی ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    نمی دانم چرا مردم توی انتخاب شان دقت نمی کنند ای خدا کرم کن رجائی دیگری انشاالله
  • دانیال ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    واقعا اونی که این همه زحمات بی دریغ و جان فرسای شهید بزرگوار تهرانی مقدم و یارانش رو نادیده میگیره و خیلی راحت دم از امحای موشکها میزنه از این ملت و از این انقلاب نیست. مگر نه اینست که این تجهیزات به خصوص موشکها در اوج درگیری جنگ و با زحمات شبانه روزی و جهادی و با کمترین امکانات و منابع به دست آمد و باعث سربلندی و عزت ملت ایران شد آنوقت به جای قدردانی و زنده نگه داشتن یاد آن شهیدان میخواهید تمام زحمات آنها را به باد بدهید که چی بشه بشید قذافی دوم بدانید که یاران وفادار شهیدان پاک این انقلاب هرگز چنین اجازه ای به هیچ کس نخواهند داد.
  • زهرا ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
    0 0
    ممنون بابت روشنگری ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس